serenity01 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hei. Jeg har en venn som for ett par år siden skaffet seg adsl hjemme. Nå har modemet/ruteren sluttet å fungere. Må han da både skaffe seg et modem av et eller annet slag, eller holder det å kjøpe en ruter(ala denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 )? Er de moderne ruterne både modem og ruter i ett? Takker for svar mvh Espen 1 Lenke til kommentar
Kinz Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Hei. Jeg har en venn som for ett par år siden skaffet seg adsl hjemme. Nå har modemet/ruteren sluttet å fungere. Må han da både skaffe seg et modem av et eller annet slag, eller holder det å kjøpe en ruter(ala denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 )? Er de moderne ruterne både modem og ruter i ett? Takker for svar mvh Espen Hei, det holder nok å skrifte ut det som har sluttet å fungere. Det første jeg ville ha gjort, er å ta ut internett kabelen som går fra modemet til ruteren og plugge den inn i RJ-45 porten (internett porten) på PC-en, hvis internett fungerer så er det bare ruteren som burde skiftes ut. Den ruteren du linker til er veldig populær, men jeg anbefaler en nyere da Wireless-G begynner å bli gammelt. Det nye er Wireless-N rutere, som har bedre stabilitet, hastighet, forbedret kryptering etc. Men husk at det trådløse nettverkskortet på PC-en din også må støtte Wireless-N om du skal ha full Wireless-N dekning, men Wireless-N er også bakoverkompatibelt med Wireless-G og Wireless-B (altså du kan bruke Wireless-N med G og B utstyr samtidig om du setter modusen til "Mixed" eller liknende i ruter innstillingene), samtiditig som en Wireless-N ruter er mer fremtidssikret da du kan være sikker på at Wireless-N vil være den trådløse standarden i mangen år til. Og jeg har ikke hørt om alt-i-et rutere med innebygget modem. En grunn til det, er nok fordi man vanligvis får modemet fra nettleverandøren sin. Endret 17. februar 2011 av Kinz Lenke til kommentar
serenity01 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Ok, takk for svar Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Og jeg har ikke hørt om alt-i-et rutere med innebygget modem. En grunn til det, er nok fordi man vanligvis får modemet fra nettleverandøren sin. Da har du ikke hørt etter: link Lenke til kommentar
Kinz Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Og jeg har ikke hørt om alt-i-et rutere med innebygget modem. En grunn til det, er nok fordi man vanligvis får modemet fra nettleverandøren sin. Da har du ikke hørt etter: link Alright... takk da vet jeg det Er nok ikke i Norge de selger den, da nettsiden er Engelsk/Nederlansk-aktig og prisen vises i Euro. Men kan sikkert hende andre selger den i Norge. Ok, takk for svar Bare hyggelig. Endret 17. februar 2011 av Kinz Lenke til kommentar
reiras Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hei. Jeg har en venn som for ett par år siden skaffet seg adsl hjemme. Nå har modemet/ruteren sluttet å fungere. Må han da både skaffe seg et modem av et eller annet slag, eller holder det å kjøpe en ruter(ala denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 )? Er de moderne ruterne både modem og ruter i ett? Takker for svar mvh Espen Nettleverandøren erstatter normalt modemet, dvs utstyr de har levert. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Vær obs på at det ikke er bare å handle inn routermodem. Det er stort sett bare Norge og Tyskland som bruker Annex_B routere (pga ISDN). Så man må ha en som støtter Annex_B og ikke Annex_A som man bruker ellers. I tillegg kan det være kompabilitetsproblemer mellom modem og sentral. Derfor er det enklest å bruke utstyret til ISP. Man kan heller sette routermodem i bridge om man vil bruke egen router bak. Som nevnt over, så er heller ikke WRT54GL noe bra routervalg lengre. En moderne router har Gigabit, 11N og gjerne USB. Endret 17. februar 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå