Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan gjøre det lettere å huske stikkord.

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har om Hitler på skolen, så jeg skal prøve å huske mye av dette temaet(sånn at jeg ikke trenger å pugge masse før prøve.) . Jeg klarer ikke å huske så mye uten at jeg bruker stikkord.Jeg kan stoffet, men husker ikke så jeg trenger å bruke stikkord...

F.eks ,

har laget stikkord på hva den nazistiske ideologien gikk ut på(Kan stoffet, men vannskelig å huske..):

Demokrati: Nazistene ville forkaste demokrati,,

Kontroll: Det var veldig viktig å kontrollere avis, tv, radio.

rasistisk: Den nazistiske ideologien var også rasistisk. De mente at de tyske var liksom høyere enn andre mennesker. Og at de tyse var mer verdt.

Samle tyskland: Nazistene ville samle alle tysker'ne til et stort tyskland.

Makt: Nazistene mente at makten skulle samles hos en leder, nemlig hitler. De ville ikke ha demokrati fordi det ville ha blitt kaotisk.

Men problemet er at jeg glemmer 2-3 stikkord hele tida..Hvordan husker jeg stikkord bedre? Disse stikkordene er ingenting..Det kommer til å være opptil 60 stikkord jeg må huske..fordi jeg skal lage stikkord av hele emne. hvordan huske disse bedre?

Endret av Noreply
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studieteknikker er et vanskelig tema, da alle har forskjellige preferanser. Når jeg leser og skal huske noe, må jeg konsentrere meg og forestille det jeg leser om, ellers glir det rett ut igjen.

Skal du huske mange stikkord er det kanskje greit med en logisk rekkefølge. Alfabetisk, eller kronologisk etter noe annet. :p

I tillegg er det kanskje greit å bygge stikkordene som f.eks.

-Samfunn

--Demokrati

--Rasistisk

-Mål

--Jødeutryddelse

--Samle Tyskland

--Èn rase

--- Den ariske rase

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Studieteknikker er et vanskelig tema, da alle har forskjellige preferanser. Når jeg leser og skal huske noe, må jeg konsentrere meg og forestille det jeg leser om, ellers glir det rett ut igjen.

Skal du huske mange stikkord er det kanskje greit med en logisk rekkefølge. Alfabetisk, eller kronologisk etter noe annet. :p

I tillegg er det kanskje greit å bygge stikkordene som f.eks.

-Samfunn

--Demokrati

--Rasistisk

-Mål

--Jødeutryddelse

--Samle Tyskland

--Èn rase

--- Den ariske rase

Jeg skjønte ikke det med stikkordene :|

Lenke til kommentar

Hei,

Vi har om Hitler på skolen, så jeg skal prøve å huske mye av dette temaet(sånn at jeg ikke trenger å pugge masse før prøve.) . Jeg klarer ikke å huske så mye uten at jeg bruker stikkord.Jeg kan stoffet, men husker ikke så jeg trenger å bruke stikkord...

F.eks ,

har laget stikkord på hva den nazistiske ideologien gikk ut på(Kan stoffet, men vannskelig å huske..):

Demokrati: Nazistene ville forkaste demokrati,,

Kontroll: Det var veldig viktig å kontrollere avis, tv, radio.

rasistisk: Den nazistiske ideologien var også rasistisk. De mente at de tyske var liksom høyere enn andre mennesker. Og at de tyse var mer verdt.

Samle tyskland: Nazistene ville samle alle tysker'ne til et stort tyskland.

Makt: Nazistene mente at makten skulle samles hos en leder, nemlig hitler. De ville ikke ha demokrati fordi det ville ha blitt kaotisk.

Men problemet er at jeg glemmer 2-3 stikkord hele tida..Hvordan husker jeg stikkord bedre? Disse stikkordene er ingenting..Det kommer til å være opptil 60 stikkord jeg må huske..fordi jeg skal lage stikkord av hele emne. hvordan huske disse bedre?

Noe som kan funke er Steinermetoden. Den blir mobba fordi den er fra en friskole, men... den funker.

Selv har jeg jobba etter den i drøyt ti år, og greier ikke å lære ting ved å lese/skrive ned stikkord - det er ikke nok, på en måte.

Den går ut på at du utarbeider og skriver en sammenhengende tekst fra stikkordene du har. (Personlig har jeg alltid gått fra stikkord -> kladd -> ferdig tekst.)

F.eks. kan du, ut ifra de stikkordene der, starte med å skrive noe sånt som det her;

Nazistene ville avskaffe og forkaste hele den demokratiske ideologien, og skaffe seg kontroll over alle samfunnsinstitusjoner. For å holde orden på folket ville de selv kontrollere media (avis, TV, radio) for å forsikre seg om at befolkningen fikk med seg det viktigste og beste av nyheter og idéer. Selve ideologien deres var rasistisk og selvsentrisk; de var selv hevet over resten av verdensbefolkningen, og dermed mer verdifulle.

Slik tvinger du hjernen din til å bearbeide kunnskapen, og ta den i bruk. Pluss at du kan komme opp med noen fine formuleringer ;)

Bare et lite forslag, veit ikke om det funker for deg eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...