Gå til innhold

Vekten går ikke ned

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg og kjæresten har nå vært sammen i over ett år. Han har utrolig høy forbrenning og spiser hva han vil uten å legge på seg. Vi bort sammen og dette har medført at jeg spiste samme mat som ham. På ett år greide jeg å legge på meg 10 kilo, bunaden passer ikke lenger. Jeg lå før på mellom 60 og 62 kilo, men nå har den gått opp til 71,2.

Jeg bestemte meg for at jeg skulle endre dette og begynte å spise sunnere, spiser mindre kalorier per dag og trener styrke tre ganger i uken(dette begynte jeg med for to uker siden) og jeg jogger to ganger i uken. I tillegg har jeg jobb i butikk ved siden av skolen. Jeg jobber da 2 ganger i uken og det innebærer mye gåing. Allikevel har jeg ikke gått ned ett gram. Jeg skal innrømme at jeg har skeiet ut siden jeg begynte, men det har bare vært to-tre ganger.

Som sagt har jeg kuttet ned på kaloriinntaket og ligger nå på 1300-1500 kcal pr dag.. Var rundt og leste på nettet for å finne ut hvor mye jeg burde ligge på for å gå ned i vekt. Men så lurte jeg på om søvn og stress har noe med vektnedgang? Jeg får ikke mye søvn og jeg stresser mye pga skolen. Da høstferien og juleferien begynte var jeg så utslitt på alle slags måter at da jeg kom hjem klokken tre så sov jeg til klokken 11 neste dag og la meg igjen tidlig.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er virkelig lei av kroppen jeg har fått, og det at det ikke skjer noen endringer er frustrerende. Idealvekten min er 58 kg. Jeg er bare 1.60 høy, så en kan vel si at jeg veier altfor mye..

EDIT: Egentlig er ikke vekten det farlige, men hvordan kroppen ser ut.. Jeg tok bilde i begynnelsen av januar, og nå på slutten, den har ikke endret seg i det hele tatt, men jeg har merket at kondisen min har blitt bedre..

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver selv at du stresser mye og får lite søvn. Kutt heller NED på treningen eller noe annet så du får den søvnen du trenger. Søvn er viktig om du skal prøve å gå ned i vekt eller trene styrke.

Men det er ikke det som er problemet. Jeg stresset like mye og fikk like lite søvn da jeg ikke trente. Treningen hjelper faktisk fordi dette er noe jeg virkelig liker og som får meg til å føle meg bra. Men jeg tror at det at jeg bor alene og at jeg jobber og går på skole er den stressende faktoren. Men skole kan jeg ikke kutte ut, og jeg må jobbe da stipendet akkurat strekker til penger jeg må bruke på skolen, trening, regninger og mat.

Lenke til kommentar

Forslag, uten å vite så veldig mye om deg.

1. Kutt ut jogginga (øker matinntaket ditt)

2. Tren tyngre styrke, ned i 6-8 repetisjoner. Sjekk ut Autoregulering fra Myrevolution.no

3. Fokuser på mer kjøtt og fisk i kostholdet, hvit fisk er utmerket når det kommer til å fylle opp - samtidig som det inneholder omtrentlig bare proteiner.

4. Ikke la styrkeøkta ta mer enn 1 time.

5. Jobben, vet ikke hvilken jobb du har - men spis et skikkelig måltid før jobb, så slipper du gå småspise junk.

6. Kutt ned på raske karbohydrater, sukker - brus og sånt. Brødmat, pasta og slikt kan du og spise mindre av (så spiser du mer kjøtt).

Lenke til kommentar

Takk for forslag :D Jeg har medlemsskap hos Elixia der jeg i tillegg har fått to personlig trener timer. Kommer nok til å ta i bruk disse for å få hjelp med kosthold og trening.

Ellers så er det nok stress og lite søvn som hindret vektreduksjonen. Nå sitter jeg oppe midt på natten og jobber ferdig med fordypningsemnet mitt. Jeg har faktisk jobbet bra med dette da vi måtte ha jevnlige innleveringer på hva vi hadde fjort. Men da hysteriet med alle prøvene kom så har jeg fått gjort lite og sitter nå på siste kvelden og jobber vettet av meg. Små powernaps tar jeg gjennom natten for å ikke sovne foran tastaturet.

Skolen har en regel om ikke å ha mer enn 3 prøver/muntlige framføringer i uken, og aldri to prøver/muntlige framføringer pr dag. Allikevel brytes denne regelen hele tiden og vi elever blir frustrerte. Ikke rart jeg er utmattet. Heldigvis starter vinterferien neste uke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...