Gå til innhold

Plikter bilverksteder å gi prisoverslag før de utfører en reperasjon?

Straydog

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp hatt en bil til reperasjon på et verksted.

Verken jeg eller verkstedet visste hva som måtte gjøres for å utbedre feilen, så mekanikerne måtte gå over bilen for å finne feilen før de kunne ta standpunkt til det.

Det viste seg at mekanikerne fant ut av feilen, og valgte å utføre reperasjonen uten å gjøre meg kjent med hva dette ville koste for meg.

Er jeg da pliktig å godta kostnaden, eller har verkstedet vært pliktig å varsle meg om hva som må gjøres og til hvilken pris det vil bli?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun hadde bilen inne for feilsøking blir det feil å bare gjøre utbedringen uten å høre med deg.

Hvis det er snakk om en liten kostnad, som du ville ha gjort uansett. Ser jeg ikke noen grunn til å gjøre noen stor sak ut av det. Men du kan jo si fra at du ville satt pris på å bli spurt.

Lenke til kommentar
§ 9. Tilleggsarbeid.

(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.

(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom

(a) forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og

(b) prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.

(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.

(4) Om pristillegg for tilleggsarbeid gjelder § 33.

http://www.lovdata.no/all/tl-19890616-063-002.html#9

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...