Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttet håndbrekksvaier - enorm verkstedkostnad på en Ford Focus '01...

Straydog

Anbefalte innlegg

Hei.

Samboeren min hadde sin Ford Focus 01-modell inne til PKK idag, og fikk underkjent pga dårlig håndbrekk.

Verkstedet utbedret feilen ved å bytte ut begge håndbrekksvaierene.

Hver vaier kostet 800,-. I tillegg tok de 3000,- i arbeidsgodgjørelse som følge av at arbeidet tok nesten 3 timer. Samlet sum; 4600,-

Mulig jeg overreagerer, men skal en slik operasjon trenge å ta nesten 3 timers arbeid?

Jeg kan skjønne at det er forskjellig fra bilmerke til bilmerke, og håper derfor noen med erfaring med Ford kan uttale seg... :)

Endret av Straydog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en del som skal løsnes for å komme til, og man skal kontrollere det og sjekke at alt er gjort riktig. 3 timer høres ikke mye ut, men nå er ikke jeg ekspert på bil.

Jeg ville ihvertfall ikke stusset over en regning på litt over 4500 for å bytte håndbrekkvaiere.

Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfall ikke stusset over en regning på litt over 4500 for å bytte håndbrekkvaiere.

Ikke jeg heller, siden ingenting lenger overrasker meg med norske bilverksteder. Timepriser på over 1000 kr er dessverre ikke helt uvanlig i dette røverlandet. Ekstra tid til røykepauser skal de vel også ha.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke jeg heller, siden ingenting lenger overrasker meg med norske bilverksteder. Timepriser på over 1000 kr er dessverre ikke helt uvanlig i dette røverlandet. Ekstra tid til røykepauser skal de vel også ha.

Latterlig kommentar. Bilmekaniker er faktisk ikke noe typisk "1 som jobber, 3 som ser på"-jobb, iallefall ikke der jeg jobber. Er snakk om folk som faktisk står og skrur bil hele dagen, og ofte godt utover dagen pga overtidsarbeid grunnet feks viktige kundeforhold samt ekle, kranglete, krevende og utålmodige kunder.

Kunden betaler faen meg fast pris uansett om det tar 3 timer, eller 5 timer pga at alle boltene knakk.

Alle jobber ligger i systemet med en fast arbeidstid, og det er denne kunden betaler for. Det er mekanikeren sin ræv det går ut over hvis han får røde tall, om det så er pga røykepauser eller andre ting.

Virker som at alle tror at bilmekanikere er noen røvere som bare lyger om feil på biler osv, er så møkk lei av å høre det. Har aldri opplevd på vårt verksted at kunder har måtte skifte noe som ikke var nødvendig eller eget ønske.

Blir så forferdelig provosert, måtte bare blåse ut litt...

Edit: Angående bilen til TS: Dette høres ikke veldig hårreisende ut. Timeprisen høres noenlunde normal ut hvis dette er tatt på merkeverksted/godt kjent verksted. 3 timer høres mye ut for å skifte vaieren, men det kommer litt an på om de har skiftet helt fram til håndbrekket. Kjenner ikke til Ford, men kan være det er litt så må demonteres.

Har du tromler eller bremseskive med "trommelhåndbrems", så tar det gjerne litt lengre tid da de sikkert har måtte demontere og kontrollere bremsebånd før de gikk løs på vaieren din.

Endret av rublings
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Latterlig kommentar. Bilmekaniker er faktisk ikke noe typisk "1 som jobber, 3 som ser på"-jobb, iallefall ikke der jeg jobber. Er snakk om folk som faktisk står og skrur bil hele dagen, og ofte godt utover dagen pga overtidsarbeid grunnet feks viktige kundeforhold samt ekle, kranglete, krevende og utålmodige kunder.

Kunden betaler faen meg fast pris uansett om det tar 3 timer, eller 5 timer pga at alle boltene knakk.

Alle jobber ligger i systemet med en fast arbeidstid, og det er denne kunden betaler for. Det er mekanikeren sin ræv det går ut over hvis han får røde tall, om det så er pga røykepauser eller andre ting.

Virker som at alle tror at bilmekanikere er noen røvere som bare lyger om feil på biler osv, er så møkk lei av å høre det. Har aldri opplevd på vårt verksted at kunder har måtte skifte noe som ikke var nødvendig eller eget ønske.

Edit: Angående bilen til TS: Dette høres ikke veldig hårreisende ut. Timeprisen høres noenlunde normal ut hvis dette er tatt på merkeverksted/godt kjent verksted. 3 timer høres mye ut for å skifte vaieren, men det kommer litt an på om de har skiftet helt fram til håndbrekket. Kjenner ikke til Ford, men kan være det er litt så må demonteres.

Har du tromler eller bremseskive med "trommelhåndbrems", så tar det gjerne litt lengre tid da de sikkert har måtte demontere og kontrollere bremsebånd før de gikk løs på vaieren din.

Tviler ikke på at du/dere gjør en god jobb, så innlegget mitt var ikke personlig ment. Det var snarere uttrykk for en generell frustrasjon.

Én ting er at bilen ikke blir ferdig til fastsatt tid. Noe annet er det når halve dagen går før de engang starter, og det kanskje tar en ekstra dag eller to før de ringer. Når dette har skjedd mange nok ganger, får man behov for utblåsninger også som kunde.

Sammenlignet med norske verksteder opplever jeg jevnt over at prisene i Sverige ligger rundt det halve, og de ser ut til å ha mer kontroll på tidsbruken. Det sier meg at det ligger store forskjeller i bilkultur her.

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at du/dere gjør en god jobb, så innlegget mitt var ikke personlig ment. Det var snarere uttrykk for en generell frustrasjon.

Én ting er at bilen ikke blir ferdig til fastsatt tid. Noe annet er det når halve dagen går før de engang starter, og det kanskje tar en ekstra dag eller to før de ringer. Når dette har skjedd mange nok ganger, får man behov for utblåsninger også som kunde.

Sammenlignet med norske verksteder opplever jeg jevnt over at prisene i Sverige ligger rundt det halve, og de ser ut til å ha mer kontroll på tidsbruken. Det sier meg at det ligger store forskjeller i bilkultur her.

Neida, vet det ikke var personlig, men er litt lei av slike generaliseringer. Noen verksteder burde helt klart fått et lite "smekk på pungen", men de fleste er ærlige og redelige. Noen har faktisk litt yrkes-stolthet.

Man bør også helt klart ha en ordning der man ringer kunden så fort man vet at bilen ikke blir ferdig samme dag. Vi ringer ofte om noe uforutsett skjer, men det hender også ofte at man står til bilen er ferdig, uansett om det tar 30 min eller 4 timer.

Er helt enig med deg angående prisene. En mekaniker får jo tross alt ikke mer enn 150-200kr timen, så verkstedene vet å tjene penger.

Kan vel si at om jeg hadde en ny bil som måtte på verksted for service, hadde jeg ikke nølt et sekund på å levere den i Sverige ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet brekkvaier begge sider på bilen min selv, tok vel max 45 min, og da lå jeg på bakken med bilen jekket opp..

At et verksted bruker 3 timer på samme jobb høres helt idiotisk ut, om da ikke det er firehundreførtiåtte deksler som må vekk får å bytte dem.. mye tull på nye biler sånn sett :/

Lenke til kommentar

Byttet brekkvaier begge sider på bilen min selv, tok vel max 45 min, og da lå jeg på bakken med bilen jekket opp..

At et verksted bruker 3 timer på samme jobb høres helt idiotisk ut, om da ikke det er firehundreførtiåtte deksler som må vekk får å bytte dem.. mye tull på nye biler sånn sett :/

Hva slags bil er det snakk om?

Lenke til kommentar

Siden vi sammenligner tider brukte jeg ca. 1 time på en BMW 520i 1990-mod.

Da lå jeg ute på asfalten, med orginaljekken, ett skrallesett, skrujern og hammer som hjelpemiddel.

Den eneste grunnen til at det tok så lang tid var at strømpen til vaieren var rustet noe inn i h**** fast i begge ender.

Hadde bilen vært heiset opp kunne man jo bare dratt det man orket i strømpen uten å tenke på å dø :p

Vaieren kostet forresten 2-400 kr på biltema :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...