andreyy Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Heisann Lurte bare på hvordan jeg setter fokusen på objektivene mine til infinity? Jeg har standard nikon 18-55mm, og jeg har Nikkor 55-200mm. Problemet er att det ikke viser det der liggende åttetallet under fokusen så jeg vet ikke hvordan jeg skal stille det inn. Takk:) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Som regel er det "så langt det går" når du vrir fokusringen så du fokuserer lenger unna. På noen objektiver kan du vri ringen og fokusere "forbi" uendelig - det kan du selv teste ved å vri fokus i enden og ta bilder av noe langt unna - fjell i horisonten, månen, stjerner eller lignende. 1 Lenke til kommentar
andreyy Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 oki skal prøve det takker for svar. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Svært mange zoom og tele objektiver (de aller fleste?) lar deg fokusere litt forbi uendelig, så det er ikke alltid bare å skru til fokusringen slutter Det er som oftest på objektiver med fast brennvidde man finner infinity på "endestoppet" Endret 16. februar 2011 av GSM Lenke til kommentar
andreyy Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 alså skriften på 55-200 sier: oo - 1.1m/3.61ft ø 52 (oo = liggende åttetallxD ) har det noe å si? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Det er et objektiv dom kan fokusere fra 1.1m unna til uendelig, og det har 52mm filtergjenger. Dette betyr ikke noe her. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 ∞ betyr uendelig, du skal litt tilbake ca. 2 til 5 mm. Det du kan bruke er hyperfokalavstanden til og finne riktig fokus. Lenke til kommentar
andreyy Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 aha, jeg får leke meg litt med det så finner jeg det vel. Det der med hyperfokalavstanden forsto jeg fint lite av :O Lenke til kommentar
amafot Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Det der med hyperfokalavstanden forsto jeg fint lite av :O Hvis jeg forstår det rett så er hyperfokalavstanden den avstanden hvor motivene i bilde, fra halve den avstanden til uendelig, er i fokus. Se eksempel her: med en 50mm f/1.4 er hyperfokalavstanden oppgitt til 93 meter. Dvs at alt fra 46,5 m til uendelig er i fokus. Endret 28. februar 2011 av amafot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå