nor50 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Kjøpte en TV fra en butikk via telefon. Det var litt frem og tilbake med avbestilling og bestilling igjen via mail, da det var lang ventetid. Butikken sendte meg mail og spurte om bekreftelse på at jeg skulle ha tv'en, og jeg svarte ja i mail tilbake. TV'en kostet kr 12.690. 3 dager etter jeg endelig har fått tv'en, kommer Elkjøp og Expert med tilbud på denne tv'en til kr 6.995 om man binder seg til Viasat for 1 år. Tv kjøpt hos Elkjøp eller Expert: 6.995 + Viasat 1 år: kr. 2.788 inkl tuner, parabol og montering. (Se elkjøpavisa side 6). Totalpris på TV kjøpt hos Elkjøp eller Expert, inkl 1 år Viasat, kr. 9783. Tv jeg kjøpte kom på kr. 12,690 uten noen ekstra ting.... Noen som kan si 100% sikkert om jeg har angrefrist eller ei? Egentlig hater jeg å være til bry, og også alt arbeid dette medfører, men det er jo en veldig prisforskjell og innholdsforskjell. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Ble avtalen endelig og bindene inngått (og betalt) over telefon eller e-post og/eller sendt deg i Posten, så faller du vel inn under at varen er solgt utenfor fast utsalgssted og dermed har du 14 dagers angrerett. Hadde du derimot mulighet til å se og prøve TV'en i butikken før du betalte, så har du ikke angrerett. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Angreretten ved telefonsalg er på minimum 14 dager. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Ble avtalen endelig og bindene inngått (og betalt) over telefon eller e-post og/eller sendt deg i Posten, så faller du vel inn under at varen er solgt utenfor fast utsalgssted og dermed har du 14 dagers angrerett. Hadde du derimot mulighet til å se og prøve TV'en i butikken før du betalte, så har du ikke angrerett. Alt ble avtalt via telefon og email. Var ikke i butikken før jeg hentet det. Ergo, ingen testing eller visning av TV. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Vil ikke angrerettlovens §2 f være sentral her, eller har jeg misforstått helt? Loven gjelder ikke for: f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tror du har misforstått litt. Angrerettloven § 2, første ledd, litra f, forutetter at selgeren "oppsøker" forbrukeren utenfor selgerens faste utsalgssted. Jeg kan ikke se at et salg per telefon faller innunder ordlyden. Slik jeg tolker bestemmelsen, gjelder den for typen salg som foregår f.eks. på et "Tupperware-party". Kjøper har anmodet at selgeren kommer, og salget er et resultat av dette besøket. Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Er vel nada problem om det er en vanlig elektrokjede som elkjøp,expert, lefdal osv. 30 dagers åpent kjøp. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Er vel nada problem om det er en vanlig elektrokjede som elkjøp,expert, lefdal osv. 30 dagers åpent kjøp. Det er HiFiKlubben Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Ble avtalen endelig og bindene inngått (og betalt) over telefon eller e-post og/eller sendt deg i Posten, så faller du vel inn under at varen er solgt utenfor fast utsalgssted og dermed har du 14 dagers angrerett. Med mindre jeg er helt på jordet, så gjelder ikke det når det er kunden som tar kontakt med butikken på telefon, bare uoppfordret telefonsalg hvor det er selgeren som ringer til kunden. Edit: Angrerettloven §2, bokstav f) er vel relevant lovbestemmelse. Endret 17. februar 2011 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Alt ble avtalt via telefon og email. Var ikke i butikken før jeg hentet det. Ergo, ingen testing eller visning av TV. Spørsmålet er om du hadde mulighet til å teste TV'en i butikken før du betalte den (og dermed fullførte avtalen). Hadde du mulighet til det, har du ingen angrerett. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Alt ble avtalt via telefon og email. Var ikke i butikken før jeg hentet det. Ergo, ingen testing eller visning av TV. Spørsmålet er om du hadde mulighet til å teste TV'en i butikken før du betalte den (og dermed fullførte avtalen). Hadde du mulighet til det, har du ingen angrerett. Nei. TV'en var ikke pakket ut av eska, og de hadde heller ingen fler av dem i butikken. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Forsått det riktig hvis du svarer på en mail fra butikken der du bekrefter at du reserverer/skal kjøpe en tv de har bestilt inn og når den har kommet drar du innom butikken for å betale og hente tv'en? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Forsått det riktig hvis du svarer på en mail fra butikken der du bekrefter at du reserverer/skal kjøpe en tv de har bestilt inn og når den har kommet drar du innom butikken for å betale og hente tv'en? De hadde den ikke inne når jeg ringte og de bestilte den etter jeg ringte og sa at jeg ville ha den. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 På den ene siden, så sier angrerettloven §2 f som jeg nevnte i mitt forrige innlegg følgende: (loven gjelder ikke)...salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne Nå er imidlertid også jeg blitt mer usikker på om denne er rett paragraf å anvende. Selgeren "oppsøkte" jo ikke kjøperen på annen måte enn via fjernkommunikasjon, ref. §6b og 6d. Rett definisjon av kjøpet er nok kanskje heller et fjernsalg, men da er spørsmålet om det oppfyller definisjonen i §6a: fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten. Telefonsalg etter §6c er det i alle fall ikke, siden det ikke var en uanmodet oppringning fra selgeren. Heller ikke salg utenfor fast utsalgssted, siden selgeren ikke besøkte kunden fysisk på oppfordring. Det som da gjenstår er altså spørsmålet om butikken "i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten". At telefonnummeret til butikken står sammen med den fysiske besøksadressen på reklamemateriellet i postkassa er antakelig ikke i seg selv nok i mine øyne til å oppfylle det kravet, men det er åpent for diskusjon... Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 På den ene siden, så sier angrerettloven §2 f som jeg nevnte i mitt forrige innlegg følgende: (loven gjelder ikke)...salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne Nå er imidlertid også jeg blitt mer usikker på om denne er rett paragraf å anvende. Selgeren "oppsøkte" jo ikke kjøperen på annen måte enn via fjernkommunikasjon, ref. §6b og 6d. Rett definisjon av kjøpet er nok kanskje heller et fjernsalg, men da er spørsmålet om det oppfyller definisjonen i §6a: fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten. Telefonsalg etter §6c er det i alle fall ikke, siden det ikke var en uanmodet oppringning fra selgeren. Heller ikke salg utenfor fast utsalgssted, siden selgeren ikke besøkte kunden fysisk på oppfordring. Det som da gjenstår er altså spørsmålet om butikken "i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten". At telefonnummeret til butikken står sammen med den fysiske besøksadressen på reklamemateriellet i postkassa er antakelig ikke i seg selv nok i mine øyne til å oppfylle det kravet, men det er åpent for diskusjon... Det som til syvende og sist er det viktigste her (?), er at HiFi Klubben sendte meg en mail om jeg skulle kjøpe TV'en, og jeg bekreftet det via mail. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Spørsmålet her er: Hentet du TV'n i butikken? Ja, derfor ingen angrerett Ble TV'n sendt til deg på en eller annen måte, vil du ha minimum 14 dagers angrerett. Hvis du ikke fikk med angrerettskjema, vil du ha betydelig lengre angrerettid. Jeg tror det er 3 måneder da. 1 Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ettersom jeg har forstått, tok du kontakt med butikken, og etterspurte en vare de ikke hadde, men likevel bestillte opp til deg. Kan desverre ikke se at dette kan gå under telefonsalg, og ikke fjernsalg heller, da butikken utøver den servicen og ta bestillinger via telefon, og ikke krever at kunde kommer til butikk. Og hvis du ikke betalte noe før du kom til butikken, kunne du der vel krevd å få se på den/teste, før du evt betalte. Tror at du da mister mulighet for en angrerett. 2 Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hmm, litt off topic, men likevel relevant, om man bestiller en vare via internett hos Amentio/datakjeden, og plukker varen opp hos nærmeste utsalgssted (f. eks datakjeden butikker), vil du ikke da ha angrerett? MÅ man få tilsendt produktet for å ha angrerett? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hmm, litt off topic, men likevel relevant, om man bestiller en vare via internett hos Amentio/datakjeden, og plukker varen opp hos nærmeste utsalgssted (f. eks datakjeden butikker), vil du ikke da ha angrerett? MÅ man få tilsendt produktet for å ha angrerett? Så lenge man har mulighet for å prøve/se produktet før man fullfører avtalen med f.eks betaling, har man ikke angrerett. Så hvis man henter OG betaler i butikken, frafaller angreretten i mine øyne. Det er da mer å regne som en reservering, enn en fullført avtale, ettersom man ikke har betalt og dermed kan gå fra avtalen før man betaler. Hvis man derimot allerede har betalt over nett, og henter varen i butikken, har man angrerett på vanlig måte. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Du får ubetinget angrerett i 14 dager dersom du bestiller på nett og betaler varen via nett. Uansett om du henter den i butikk. samme gjelder om du bestiller på telefon og betaler varen i oppkrav. Men ikke om du henter den i butikken for å betale den på samme plass. Men dersom du betaler varen i butikk og har vært i butikk for å bestille (uavhengi om vidre bestilling er gjort pr. telefon) har du ikke ubetinget angrerett. Men amentio har 7 dager returrett mot at du får tilgodelapp. Dette kunne du benyttet deg av, å kanskje kjøpt en PC eller lignende for beløpet:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå