mariu1519 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hei. Jeg har en 8GB USB-minnepenn som sluttet å virke i går. Det fungerte helt fint før, men nå får jeg bare beskjed om at jeg må formatere disken (merkelig nok) før jeg kan ta det i bruk, og det vil jeg jo aller helst ikke ettersom jeg har alt av skolegreier + litt til på den. Minnepennens tidligere navn, MINNEPENN, er også borte og erstattet med Flyttbar disk. Den siste PC'en minnepenna fungerte på var en offentlig PC på universitetet. Jeg har testet den på nytt der også, men den fungerer ikke der heller. Jeg googlet selvsagt etter programvare som kunne fikse dette, men alt jeg finner er programvare som kan gjenopprette .doc, .bmp, .mov og alle de typiske multimediaformatene. Problemet mitt er at de formatene jeg har lagret arbeidet mitt ikke er noen av disse. Det dreier seg hovedsakelig om .pdf, Guitar Pro 5-filer, Matlab-filer og en del .txt. Det hadde vært kjempeflott om noen hadde hatt noen tips her som jeg kan følge for å få tilbake filene mine! EDIT: Det dreier seg foresten om PC'er med Windows 7 her. Endret 16. februar 2011 av Marius-ah Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 prøv og endre bokstaven på den Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 prøv og endre bokstaven på den Hm, jeg gikk inn på Datamaskinbehandling (høyreklikke Datamaskin osv..) for å gjøre det, men her ser jeg at filsystemet på minnepenna er RAW i stedet for NTFS. Jeg aner ikke hvordan det har skjedd. Jeg prøvde å kjøre følgende kommando i CMD uten hell: "convert g: /fs:ntfs" (minnepenna er G:). Jeg fikk bare beskjed om at convert ikke er tilgjengelig for RAW-stasjoner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Nei, det er logisk. RAW kan bety at det ikke er noe filsystem overhodet, og da er det jo ingenting å konvertere. Bruk et recovery program (Recuva, GetDataBack, PhotoRec, etc) for å hente ut filene, så kan du formatere den. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Nei, det er logisk. RAW kan bety at det ikke er noe filsystem overhodet, og da er det jo ingenting å konvertere. Bruk et recovery program (Recuva, GetDataBack, PhotoRec, etc) for å hente ut filene, så kan du formatere den. Merkelig at slikt kan skje med en minnepenn helt uten videre... Jeg prøvde Recuva, men her får jeg beskjed om at programmet ikke er i stand til å lese oppstartsektoren. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Da tror jeg det kan tyde på at den er defekt. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Da tror jeg det kan tyde på at den er defekt. Jeg prøvde meg med trial-utgaven av EasyRecovery Professional, og den fant filene. Eller, jeg vet ikke om den fant alle mine filer, men den fant i hvert fall et par-tre titalls tusen filer... Men som med de andre recovery-programmene jeg har lest om, så har de ingen mulighet for å gjenopprette noen av de formatene jeg trenger (Matlab .m, LaTeX .tex, Guitar Pro 5 .gp5 og faktisk heller ikke helt vanlig .txt, som jeg synes er rart). Er det null håp for filene mine med disse filtypene? Men jeg fant som sagt en del filer av bl.a. type pdf, png, eps og bmp, så hardwaren virker i hvert fall ikke ødelagt. Jeg leste en plass at dersom man bruker win2000 og trekker ut minnepenna før man har brukt trygg fjerning, så kan minnepenna "miste" filsystemet sitt. Det dreide seg om at PC'en leser rene bits rett fra minnet, og ikke gjennom noe filsystem, men det er langt utenfor mine kunnskaper. Nå er jeg vanligvis veldig nøye med å bruke trygg fjerning, men det kan jo såklart ha skjedd en glipp. Men uansett så kan det jo hende at den samme bug'en fins i win7... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå