Gå til innhold

Lappen i utlandet..

EGreen

Anbefalte innlegg

Hallais,

Jeg reiser muligens til USA om noen måneder og har et spørsmål angående det å ta lappen der borte.

Slik jeg har forstått det, så kan jeg ta lappen der borte og ha det gyldig i et år her hjemme før jeg må ta oppkjøring på nytt. Men hvis jeg tar oppkjøring der borte, vil jeg bare kunne kjøre biler med automatgir her hjemme frem til jeg tar oppkjøringen på nytt. Så spørsmålet mitt er: Er det mulig å ta lappen der borte med manuell gir, slik at jeg kan kjøre med manuell gir i Norge frem til jeg tar oppkjøringen på nytt?

- Takker for alle tilbakemeldinger !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis jeg tar oppkjøring der borte, vil jeg bare kunne kjøre biler med automatgir her hjemme frem til jeg tar oppkjøringen på nytt.

Er du sikker på dette? Er rimelig sikker på at det ikke står noenting på amerikanske førerkort om at de bare gjelder autmatgirede biler.

Endret av yaddah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerikanerne gjør ikke forskjell på automat eller manuelt gir, en bil er en bil! ;)

Og det er faktisk flere enn man skulle tro som kjører med manuelt, spesielt på landsbygda ;)

Men det du må gjøre, er å dra til DMV, hver stat har forskjellige regler, men vanligvis kan du ta lappen uten problem hvis du er over 18 år.

Du må ha ett visum, og kunne bekrefte at du har oppholdstillatelse (dette ved en liten lapp de legger inn i passet ditt når du ankommer landet). Så må du gjøre en LETT teori test, før du må ta en praktisk test. Står du begge disse må du betale en avgift (her i Oregon er den på ca $60). Du får førerkortet ditt i posten, her tok det ca en uke.

Dette førerkortet er bare gyldig til visumet ditt går ut! Så når du kommer hjem til Norge, så må du få byttet det inn i ett norskt ett så fort som mulig, før det løper ut! Du må også ha bevis på at du har vært i utlandet mer enn 6 måneder (Vegvesnet sa til meg at flybilletter var nok). Så må du ta en ny praktisk test her, og så har du gyldig førerkort!

Hvis jeg glemte noe, eller det er mer du lurer på, bare spør! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...