glille Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Har et spørsmål til en oppgave i religion. Takknemlig for svar - Har jødene utnyttet sympatien de fikk etter 2. verdenskrig? Hvis ja, på hvilken måte? Selv tenker jeg noe sånt at da staten Israel ble opprettet, fikk de sin egen stat - noe de ikke hadde hatt før.(?) Også bryter de ut i krig, og erobrer 70% av palestina. Men har virkelig ikke peiling. Lenke til kommentar
glille Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Altså, Jødene utnyttet det at de fikk Israel, til å erobre andre land, + store deler av palestina? Eller er jeg helt på bærtur nå? Andre måter de har utnyttet sympatien på? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Nå til dags er det svært mange som med en gang skriker "Jødehater" e.l. når noen kritiserer Israel for handlinger som er helt klart negative eller ondsinnede. Mange av de som gjør det er nok ikke jøder selv. Det virker som om det for mange er et innebygget behov for å beskytte dem fra all mulig kritikk. Mye av det har sikkert med skyldfølelse å gjøre. Mens noen mener at Bibelen er relevant, noe den ikke er. Hvis Gud vil ta del i konflikten så får han gjøre det personlig. Men det finnes reelt jødehat og anti-semitisme som vi må ta alvorlig. Det blir vanskeliggjort av at folk ikke skiller på berettiget kritikk og fordommer. Endret 16. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Dagen etter at Israel ble opprettet ble Israel angrepet av nabolandene. Dette var en forsvarskrig fra Israels side. Gud var med dem, og de kapitulerte enda mer land. For muslimer er det en skandale at en jødisk stat ligger godt plantet i Midtøsten, og de har Jerusalem som er en hellig by for jøder, kristne og muslimer. Israel er som en svulst for muslimene. Derfor vil de fjerne staten, ELLER ha et muslimsk flertall i Israel, som med andre ord gjør den til en muslimsk stat. Hvis du er ute etter sann Israelsk informasjon må du aldri finne på å lese vg.no eller dagbladet.no, besøk mye heller nettsteder som miff.no. MIFF er en religiøst nøytral organisasjon som presenterer konflikten fra Israels side. Der får du mye fin informasjon, men selvsagt kan du lese hva du vil, men husk å være litt obs. Overskrifter som "Israelske soldater drepte 1000 palestinske sivile" må du bare ignorere, eller lese for underholdnings skyld. Dette er klassisk Palestinsk propaganda. Du må bare lese hva du vil, selvsagt, men husk å vurdere begge sider av saken. Lykke til med skoleoppgaven! Endret 16. februar 2011 av Ahava 3 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) som presenterer konflikten fra Israels side Du avviser den norske presse for så å vise til en slik side? Er du kun villig til å se det fra Israels side? Endret 16. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) som presenterer konflikten fra Israels side Du avviser den norske presse for så å vise til en slik side? Er du kun villig til å se det fra Israels side? Absolutt ikke. Jeg ble svært skuffet over Israel da jeg fikk høre på radioen at de hadde bordet noe så uskyldig som en nødhjelpskonvoi og drept 19 mennesker. Men litt senere fikk jeg vite den sanne historien. Det var tyrkiske martyrer som med vilje ignorerte kystvaktens inspeksjon. Dette ga Israelske soldater rett til å borde konvoien. Det gikk greit for seg på 5 av de 6 skipene, men på den sjette stod det som sagt tyrkiske martyrer som banket opp de Israelske soldatene. Først da en Israelsk soldat ble kastet overbord fikk de tillatelse til å skyte med skarp ammunisjon. Tyrkias største avis trykket selv et bilde av en Israelsk soldat som gråt med ansiktet fullt av blod. Dette var en setup, ment for å skape overskrifter. Som jeg sier må vi se saken fra begge sider før vi dømmer. Dette gjelder like mye Palestina som Israel, men også like mye Israel som Palestina. Endret 16. februar 2011 av Ahava 2 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jepp, de utnytter det no djevelskt. Eller, det vil ikke si jøder generelt. Mer staten israel og såkalte israelvenner. Jeg kjenner noen jøder selv, og de blir kvalme av hvordan det opplegget der er. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 På ingen måte. De fikk tildelt en stat helt legitimt og gjort hva de har kunnet for å få bevare helsa og selvstendigheten i den mest kaotiske delen av verden. 5 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det var helt "legitim" når Europas stormakter delte opp det afrikanske kontinentet også... Har uansett vansker med å velge en side i den konflikten. Skjønner begge parter godt. Palestinerne føler vel at noen har tatt land fra dem, imens Jødene vil forsvare landet de har fått. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tror man må være flinkere med å distansere jøder med israel, akkurat på samme måte som man ikke kan si at alt staten Norge gjør er helt i overennstemmelse med hva alle nordmenn mener. Men Israel er idag omgitt av fiender som vil dem vondt og er dermed nødt til å beskytte seg. 2 Lenke til kommentar
glille Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Jepp, de utnytter det no djevelskt. Eller, det vil ikke si jøder generelt. Mer staten israel og såkalte israelvenner. Jeg kjenner noen jøder selv, og de blir kvalme av hvordan det opplegget der er. På hvilke måter har de utnyttet det? Lite stoff å finne på nett om akkurat det. Vet litt om det med staten Israel. Men når de arabiske landene angrep dem, så var de jo nødt til å forsvare seg, ikkesant? 2 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Som min gode venn Ariel Sharon så fint sa det: "Palestine ain't no friend of mine". Israelerne oppfører seg jo litt merkelig når de bare tar over bosetninger å river palestinske hus, og i etterkant bygger hus for sine egne. Mang en olivenlund er og blitt ødelagt å overtatt av staten Israel i forbindelse med opprettelse av checkpoints og den beryktede muren. Så på 60 Minutes en gjeng som drev med arkeologi under (via tunnel) Palestinske bosetninger inne i Isreal. Så fremt de fant noe av "verdi" kunne de kreve området for utgraving og dermed ble Palestinerne husløse. Palestinerne måtte selge for en dårlig pris til disse karene, som igjen svarte med å selge husene til Israelere. DA tar man for seg, ja. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Situasjonen i dag er det som gjelder. Israel undertrykker en sivilbefolkning og bygger på okkupert land, og viser tydelig at de ikke har noen planer om å gi landet tilbake. Det er ikke de som bringer demokrati og frihet til midtøsten. Selvsagt er palestinske terrorangrep heller ikke akseptable, men vi må kunne se på hvordan millioner av palestinere blir behandlet. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Israels største problem er at de er ufattelig dårlige til å håndtere media. Det var helt "legitim" når Europas stormakter delte opp det afrikanske kontinentet også... Jeg skiller mellom FN og en håndfull imperialistiske stormannsgale herskere. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det var helt "legitim" når Europas stormakter delte opp det afrikanske kontinentet også... Har uansett vansker med å velge en side i den konflikten. Skjønner begge parter godt. Palestinerne føler vel at noen har tatt land fra dem, imens Jødene vil forsvare landet de har fått. De fikk aldri landet. Storbritannia som skulle tale jødenes sak trakk seg da de så hvilken vei det bar. Jødene erklærte selv staten Israel for opprettet til tross for dette. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Nå snakker du ikke sant. De fikk landet av FN. "Det nylig etablerte FN vedtok FNs delingsplan (FNs sikkerhetsråds resolusjon 181) den 29. november 1947, og delte landområdet i to stater; én arabisk og én jødisk. Jerusalem ble utpekt som en internasjonal by – en corpus separatum – administrert av FN for å unngå konflikter om byens status.[53] Det jødiske samfunnet godtok planen,[54] men den arabiske ligaen og Den høyere arabiske komité avslo.[55]" - Norsk Wikipedia. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) FN tvang igjennom ett forslag uten samtykke fra den ene parten. Stormansgale imperialister tvang seg til forskjellige land uten samtykke fra den ene parten. Hadde du blitt irritert hvis staten kom til deg og sa; #Nå skal det bo en familie i kjelleren din, du har ikke noe du skulle ha sagt" ? Endret 17. februar 2011 av McHalvorsen Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Du ser ikke forskjellen på FN i 1945 og imperialistene på 1800-tallet? Og selvfølgelig er ikke alle fornøyde, alle kan ikke være fornøyde. Jf. alle jævla motorveier, høyspentmaster og asylmottak i hele landet Lenke til kommentar
glille Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Oppgaven er et muntlig fremlegg om jødedommen, og problemstillingen min er som sagt "Har jødene utnyttet sympatien de fikk etter 2. verdenskrig?" I den her problemstillingen jeg har valgt, har jeg prøvd å drøfte, og å se på dette fra forskjellige synsvinkler. Under 2. verdenskrig, så ble 6 millioner jøder drept. De var jøder og det var nok begrunnelse for nazistene å drepe dem. Etter dette var det mange som syntes synd på jødene. Spesielt ”Vesten” som seierherrene fikk stor sympati for jødene, og mente at de fortjente et hjemland, for det hadde de jo aldri hatt før. Og så ble jo Israel opprettet, den jødiske staten i Palestina. Etter at Israel ble opprettet ble de angrepet av de arabiske nabolandene. Men der her var jo en forsvarskrig fra Israels side, for de var jo nødt til å forsvare seg. Israel var forberedt på dette, og de slo tilbake å knuste motstanden. De erobret 70% av palestina, og ca. 700 000 palestinere måtte flykte – og bosette seg i flyktningeleirer. Mens jeg har jobbet med denne problemstillingen, har jeg fått høre at jødene vært veldig flinke til å få resten av verden til å fokusere på deres elendighet. Men kanskje jødene syntes så synd på seg selv at de syntes de hadde rett til å totalt utestenge palestinerne og gi dem null innflytelse på et stykke jord som før 1948 hadde vært deres i århundrer? Hvordan hørtes dette ut? Føler liksom ikke at jeg får løst problemstillingen min med bare det. Noen som har noe å tilnøye? Tips til forbedringer? Er utrolig takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå