mrhaugland Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg har ganske lenge irritert meg over hva som føles som trekk på et av soverommene i leiligheten vår. Det virker for meg som kaldras, hvor man kan kjenne den kalde luften i rommet, spesielt nede ved gulvet. Så jeg gikk til innkjøp av en Black & Decker termomåler (TLD 100) i dag for å måle litt. Jeg tok for meg de ulike rommene i leiligheten: Soverom1(kaldras) Her er det 3 vinduer: Referansetemp på veggen ca 15.5grader. Måletemp rundt vinduskarm og vinduslist (hvor tetningslisten sitter): min 8.5 grader, max 11 grader Måletemp mellom vindusrute og vinduskarm: min 8 grader, max 9 grader. [*]Soverom2 Her er det 1 vindu: Referansetemp på veggen 12.7grader. Måletemp rundt vinduskarm og vinduslist (hvor tetningslisten sitter): min 5.9 grader, max 8 grader Måletemp mellom vindusrute og vinduskarm: min 5.4 grader, max 8 grader [*]Stue Her er det 5 vinduer og en glass-terassedør: Referansetemp på veggen 22.9 grader. Måletemp rundt vinduskarm og vinduslist (hvor tetningslisten sitter): min 14.9 grader, max 18 grader Måletemp mellom vindusrute og vinduskarm: min 13.5 grader, max 15 grader [*]Kjøkken Her er det 1 vinduer: Referansetemp på veggen 20 grader Måletemp rundt vinduskarm og vinduslist (hvor tetningslist sitter): min 14.5 grader, max 18 grader Måletemp mellom vindusrute og vinduskarm: min 12.5 grader, max 18 grader Minimumstemperaturene oppstod på de fleste vinduer i hjørnene på vinduene. I rommene hvor det er flere vindu er oppgitt temperatur en rough gjennomsnitt av målte vinduer i det aktuelle rommet. Jeg har forsøkt å skifte tetningslister i "Soverom1" uten at det hadde noen effekt. Jeg vet at tetningslistene er så og si ødelagte på samtlige vinduer da de er fryktelig stive og har blitt delvis malt på av forrige eier. Men jeg har ikke skiftet de da jeg ikke hadde noen hell med det i det rommet jeg forsøkte. De tetningslistene som sitter på nå er svarte, med spor som går inn i vinduskarmen. De jeg forsøkte med var noen rimelige klistre-på-lister kjøpt på Coop Bygg. Noen som har noen bedre å anbefale? Mitt egentlige spørsmål er om mine målinger viser at det faktisk er dårlig isolasjon i vinduene, eller om desse resultatene er hva man burde forvente? Og er det normalt at det er slik temperaturforskjell mellom glassruten og vinduskarmen, eller bør jeg forsøke med noe gjennomsiktig silikon for å tette til her? Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Det som først og fremst er greit å sjekke er merkbar trekk.. Hvis du bruker hendene dine og drar langs lister og karmer så vil du kjenne en evt trekk eller temperaturforskjell. Det måleintstrumentet du har kjøpt er egentlig ikke noe gunstig til å finne feil. Det kan brukes til å måle forskjeller på en gitt flate, f.eks en vegg, langs karmen osv. Men du kan nok ikke sammenligne mellom karm og vindusflate f.eks uten å korrigere for refleksjonene, dette vil gi svært gale tall hehe. Så for den vanlige mann i gata er det vel det å kjenne etter som er det beste, og evt da bruke tetningslister og silikon. Ønsker man å få en skikkelig kontroll på en hel bolig så er det tetthetsmåling + termografi som er det gunstige Men en slik kontroll ligger ofte på rundt 6-7000,- Men med de strømregningene mange har fått i vinter, inkl meg selv er nok ikke dette så galt for å få huset ganske mye mer energieffektivt Lenke til kommentar
mrhaugland Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Takk for svar Termograf. Skjønner at det kan bli feil å bruke måleren til å måle hvor ruten er, men den bør vell kunne gi en indikasjon der hvor tetningslisten er? Der er det jo bare karm mot karm. Og gjerne se den relative temperaturforskjellen mot temperaturforskjell i andre vinduer, for å finne ut hva som kan ansees som "normal" temperaturforskjell mellom referansepunktet (veggen) og der hvor tetningslisten sitter. (om det gikk an å skjønne) Har kjøpt tetningslist i dag på Clas`en som hadde 8 mm høyde, for å teste det. Samtidig har jeg forsøkt med silikon mellom ruten og karmen. Får se i morgen når alt er tørket og komt "mer" på plass hvordan det gikk. Det er ikke noe problem å kjenne at det er trekk og temperaturforskjell med hendene. Det beste hadde nok vært en skikkelig måling som du nevner, men det blir dyrt å benytte så mye for målingen, og så ut med hva det vil koste å reparere det Det som først og fremst er greit å sjekke er merkbar trekk.. Hvis du bruker hendene dine og drar langs lister og karmer så vil du kjenne en evt trekk eller temperaturforskjell. Det måleintstrumentet du har kjøpt er egentlig ikke noe gunstig til å finne feil. Det kan brukes til å måle forskjeller på en gitt flate, f.eks en vegg, langs karmen osv. Men du kan nok ikke sammenligne mellom karm og vindusflate f.eks uten å korrigere for refleksjonene, dette vil gi svært gale tall hehe. Så for den vanlige mann i gata er det vel det å kjenne etter som er det beste, og evt da bruke tetningslister og silikon. Ønsker man å få en skikkelig kontroll på en hel bolig så er det tetthetsmåling + termografi som er det gunstige Men en slik kontroll ligger ofte på rundt 6-7000,- Men med de strømregningene mange har fått i vinter, inkl meg selv er nok ikke dette så galt for å få huset ganske mye mer energieffektivt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå