AnonymDiskusjon Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Håper det er noen som vet hva som er vanlig praksis mtp delvis særeie i bolig da vi holder på å skrive ektepakt. La oss si at X har 3 000 000 kr i egenkapital (som vedkommende har særeie på) og X og Y låner 2 000 000 kr sammen til kjøp av felles bolig. Når lånet er betalt vil dette si at X har betalt 4/5 og Y 1/5 av boligen. Huset må pusses noe opp, blant annet bad, gang og soverom og det er vanlig utvendig vedlikehold. Dette blir betalt 50/50 og arbeidsinnsatsen er lik fra begge. La oss si at det om 10/20/30 år blir skilsmisse. Hvordan bør verdien (dvs verdistigningen) av boligen da fordeles? Det er ikke ønskelig å ta vare på alt av kvitteringer og å skrive ned antall arbeidstimer. Det blir feil om X får 4/5 og Y 1/5, men det blir også feil om X får 3 000 000 og man fordeler resten 50/50. Finnes det noen indeksregulering som er vanlig å bruke? Vi ønsker at det skal bli rettferdig for begge parter, samtidig som det ikke skal være masse arbeid og "bevisførsel". Per idag tjener vi cirka likt. For å komplisere det ytterligere, så er det i boligen en utleieenhet som vil betjene mye av lånet. Håper det er noen kloke tanker der ute. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Slik jeg ser det så kompliserer ikke utleiedelen saken, ettersom den er med på å betale for begge deres betaling på lånet. Med mindre dere selv velger å gjøre det mer komplisert gjennom å regne med at X skal ha 4/5 av verdien av husleieinnbetalingen godskrevet som sin. Selv ville jeg nok i praksis endt opp med å gi fra meg min andel av låneinnbetalingen ved en evt skillsmisse. Altså at det ville blitt 3/5 og 2/5. Dette for å gjøre det enklere. Særlig siden du ikke orker å telle arbeidstimer og kroner brukt på oppusning. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg orker ikke skrive en praktikumsoppgave nå (gitt at klokken snart er to), men jeg sender deg gjerne til de rette bestemmelsene i ekteskapsloven. Hovedregelen om deling Ektefellenes samlede formuer 1 skal som utgangspunkt deles likt Unntak for særeiemidler Ektefeller kan ved ektepakt 2 avtale at det de eier eller senere erverver, skal være unntatt fra deling 3 (særeie). En slik avtale kan også inngås med sikte på et forestående ekteskap. Pass på at de formelle kravene til ektepakt i ekteskapsloven § 54 oppfylles. Videre kan det være lurt å tinglyse ektepakten for å sikre den andre part vern mot kreditorer, jf. § 55 Bestemmelsene som er aktuell i forbindelse med oppussing Har en ektefelle brukt felleseiemidler 1 til å øke verdien av midler som er særeie, 2 […] kan den andre ektefellen kreve vederlag. Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen. Gitt at X bruker felleseiemidler, og/eller Y i vesentlig grad bidrar til oppussing av huset, blir spørsmålet om denne oppussingen øker verdien av huset. Det er vanskelig å si hva som forårsaker eventuell økning i prisen ved et salg. Å male soverommet vil vanligvis ikke gi noen særlig verdiøkning, mens nytt kjøkken og bad kan heve prisen. Dette er en skjønnsmessig vurdering, og må vurderes konkret i det enkelte tilfelle. Når det kommer til utleie, er jeg mye mer usikker. Mulig Krikkert kommer med noen innspill i morgen, men kan sameigeloven være aktuell? Etter § 1, første ledd eier X og Y noe sammen på en slik måten at eierdelene er regnet i brøkdeler, og loven kommer derfor til anvendelse. Så vidt meg bekjent, foreligger det ikke annen ”avtale” eller ”serlege rettshøve” som regulerer tilfellet. Hvis loven er aktuell, vil i så fall utgifter og inntekter på huset ble fordelt etter brøkdelene til X og Y, jf. § 9. (henholdvis 4/5 og 1/5) Gitt at oppussingen ikke øker verdien av huset, men kun blir sett på som nødvendig vedlikehold, vil huset deles etter brøkene 4/5 og 1/5 ved et salg. Igjen, dette er kun utgangspunktet, og det finnes flere unntak til den generelle regelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå