Gå til innhold

Maskin starter ikke opp

Fuel

Anbefalte innlegg

Følgende problem oppstår hos en kammerat av meg: Når han startet opp maskina og bios setupen har startet så bgynner han som normalt og søke etter primary master, sec. slave, men der kommer han heller ikke lenger. Etter man venter 1 min. så kommer det opp en beskjed: " Sec Master HDD Errpr, Pri Slave Drive - ATAPI Incompitable, Press F1 to Resume. Hva er galt, og hvordan fikser jeg det?! Kommer ikke inn i biosen heller, iom. at den må gjennomføre autodetection av harddisker og cdrom før jeg kan gå inn i bios og dette blir ikke fullført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at IDE kabelene funker bra? Ikke noe kutt på dem eller noe sånt noe, som kan gjøre at de ikke fungerer bra?

han sier han dratt ut alle cd-rom og dikser og får samme feilmeldinga

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse at vennen din roter litt her.. først spør han om hva pcen hans består av.. hva slags hardisk, hvor mye ram, hvilket OS, osv..

prøv å plugg ut alle ekstra hardisker du har.. la den som kjører Windows sitte i og ta jumperen på master.. hvis det ikke fungerer så kan du alltids prøve cable select. og har han nettopp bygget pcen? eller har han hatt pcen lenge også har problemet nettopp kommet? jeg har en følelse at han har litt feil Hardisker..

Lenke til kommentar
sett en vifte på hdene du

kan hjelpe hjalp meg

heh...

han sier han dratt ut alle cd-rom og dikser og får samme feilmeldinga

Så jeg tror ikke det kommer først. Ikke kommer de inn i BIOS heller, så da må det vel en reset CMOS til, evt dra ut batteriet en stund. Hvordan oppstod problemet egentlig? Høres litt rart ut at disse feilmeldingene plutselig har dukket opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...