Chris2407 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hei, jeg har en stasjonær pc som ikke fungerer. Det som er problemet er at skjemen er helt svart under oppstart, det eneste man kan se er den svarte _(understreken) blinke oppe i venstre hjørne. Har prøvd å skru pc'en av av og på flere ganger, men det samme skjer hver gang. Noen som har noen ide på hva jeg kan gjøre for å komme inn på pc'en slik at jeg kan få fikset dette? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Det virker som om pc'n har en defekt bootsektor. Hvilken Windowsversjon er det du kjører? Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Det virker som om pc'n har en defekt bootsektor. Hvilken Windowsversjon er det du kjører? Jeg kjører Windows XP. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Har du en Windows XP cd? Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Ja, mener jeg har den et eller annet sted. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvis du finner den, gjør følgende: Boot pc'n med cd'n og velg å reparere vha. gjenopprettingskonsollen. (det finnes div. veiledninger på nett for dette, eks. http://support.microsoft.com/kb/314058 (se alt. 2) Fra ledetekst, skriv: fixboot, og trykk Enter Skriv deretter: chkdsk /r (dette kan ta litt tid) Start opp pc'n normalt og se om ikke problemet har forsvunnet. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Tusen takk skal prøve det i morgen. Men vil dette gjør at jeg mister det som er lagret på pc'n? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Nei. Ingen ting vil bli slettet. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Har funnet cd'n, men det skjer ingenting når jeg setter den i. Er da ganske usikker på hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, noen ideer? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Se om du kommer deg inn i Bios (under oppstart trykk F2 eller en annen tast. Det står vanligvis på skjermen). I Bios setter du cd/dvd-rom som 1.pri ved boot. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Kommer heller ikke inn på Bios. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Situasjonen er altså at når du skrur på pc'n, er det KUN den hvite _(understreken) som blinker oppe i venstre hjørne. Du får ingen 'logo' fra hovedkortet e.l i oppstarten - den går rett i svart? Prøv og fjern strømledningen bak pc'n. Trykk inn powerknappen for å 'tømme' spenningen. Fjern alle tilkoblinger til eksterne enheter (skriver etc.). La kun mus,tastatur og skjermkabel være tilkoblet. Koble til strømledningen og se om det skjer noe når du prøver å starte pc'n. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Prøvde det med å "tømme" spenningen, uten at det hjalp noe. Det som kommer opp når jeg skrur på pc'n er et skjermbilde ifra American Megathrends(regner med at dette er ifra hovedkortet) hvor det står AMIBIOS. Deretter står det: Press DEL to run Setup Press F8 for BBS POPUP Press ALT+F" to execute Asus EZ Flash Dette er der i maks 2 sek før den sorte skjermen med den blinkende understreken kommer opp. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Da trykker du DEL for å komme til SETUP. Der kan du endre bootrekkefølgen slik at cd/dvd-rom starter først. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Fikk kommet inn på BIOS og gjort det du skrev om Boot pc'n med cd'n og velg å reparere vha. gjenopprettingskonsollen. Men får fremdeles ikke startet pc'n, skjer akkurat det samme nå som før. Noen andre forslag? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Du brukte både fixboot og chkdsk /r kommandoen? Hvis, prøv med fixmbr. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Tusen takk norbat, det ser nå ut til å fungerer Lenke til kommentar
norbat Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Fint at det ordnet seg Skjedde problemet plutselig eller installerte/avinstallerte du noe i forbindelse med dette? Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Det skjedde helt plutselig, men etter jeg kom inn nå så varsler virus kontrollen at det er noen trojanere på gang. Trojaneren heter TR/Hilioti A 6, burde jeg da kjøre combofix? Endret 18. februar 2011 av Chris2407 Lenke til kommentar
norbat Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Ja. Kjør gjennom veiledningen og benytte mbam og combofix. Post loggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå