Gå til innhold

[Løst] Peiling på bedrift innen: data utstyrs anmeldelse

Anbefalte innlegg

Halloen alle sammen

Her om dagen fikk jeg en liten idè. Hvorfor ikke lage en "blogg" side der jeg anmelder pc utstyr/gaming equipment og lignende. For moro og kanskje etter en stund jeg kan tjene noe på det?

Er anmeldelse riktig ord eller tenker jeg helt feil nå?

PS: Dette er mere eller mindre i starten, en elevbedrift

Og jeg har noen spm ang dette

- La oss nå si jeg skal anmelde et headset som er laget av en bedrift (virkelig). Har de noen form for copyright på det produktet sån at jeg ikke kan nevne navnet til bedriften evt produktet uten å ha tillatelse fra dem selv (evt. er det vanelig at uansett så sender man mail til bedriften og sier at nå ligger det en anmeldelse på siden "vår/min"?)

- Er det noe innen dette jeg burde se opp for evt virkelig gjøre?

- Burde jeg lage anmeldelse av utstyr jeg kjøper selv eller kan/burde jeg sende mail til forskjellig bedrifter og spørre om jeg kan få et av deres produkter til å lage anmeldelser om?

- Spesielle regler man burde vite om dette tema før man begynner

Eller vis noen har noen å tilføye innen en sånn elevbedrift som dette hadde det vært supert.

Når jeg tenker på det nå så blir det nesten som hardware.no bare uten nyheter og sånt og 100% anmeldelser/review på pc produkter

Dette ble skrevet veldig fort så det er 100% skrivefeil i teksten, beklager.

Endret av chilin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I starten er det nok best at du kjøper utstyret selv. Dette for å unngå et tillitsforhold mellom deg og produsent. Hvis produsenten tilbyr deg et produkt så føler du gjerne at du må gi produktet positiv omtale, iallefall om du ønsker flere produkt fra samme produsent.

Dette kan også være av interesse for leserne. Personlig er jeg alltid kritisk til anmeldelser på bloggsider etc der en ikke er klar over hvordan anmelder har tilegnet seg produktet.

Du kan gjerne teste og omtale produkter uten å spørre produsenten om lov, men det vitner om seriøsitet dersom du også informerer produsenten. Spesielt dersom du gir produktet en veldig dårlig omtale, så bør produsenten få lov til å uttale seg, fikk du et mandagskort f.eks.

Det mest seriøse er jo om du ikke tjener penger på anmeldelsene, men f.eks på trafikk/reklame på siden. På den måten er det ingen økonomisk avhengighet mellom deg og produsent. Samtidig kan det nok være vanskelig å få nok trafikk til at du faktisk vil tjene noe på dette....

Lenke til kommentar

Takker for raskt (veldig raskt svar)

-Personlig er jeg alltid kritisk til anmeldelser på bloggsider etc der en ikke er klar over hvordan anmelder har tilegnet seg produktet.

Med dette mener du at jeg burde opplyse hvordan jeg får tak i mine produkter sånn at leserne kan vite om jeg gir den bra rating pga jeg fikk produktet eller om jeg ga den dårlig pga jeg ikke fikk produktet og måtte kjøpe selv?

Og ja jeg er enig med det siste punktet ditt der å ikke tjene så veldig mye penger på det. men det jeg tjener er på reklame evt. ikke noe i det hele tatt.

Hvor synes du grensen går mellom å først lage anmeldelser av produkter du selv har skaffet og så gå videre til å sende mail med forespørsel om produkt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...