Gå til innhold

Bo i utlandet

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du aldri har bodd i Norge i oppveksten mister du retten til norsk statsborgerskap det året du fyller 22. Dette gjelder om du har et anent statsborgerskap i tillegg. Ellers trenger du ikke å bekymre deg. Norske myndigheter anerkjenner ikke dobbelt statsborgerskap, så det vil si i prinsippet at du må gi fra deg det om du aktivt erverver et annet statsborgerskap, men det er sjeldent man sjekker dette.

Lenke til kommentar

Du er vel norsk statsborger inntil du får statsborgerskap i eit anna land.

Min far er både norsk (etnisk) og canadisk statsborger, så tror det skal gå an å ha to statsborgerskap samtidig. Med mindre min far driver gjøn med meg.

Joda det går an. Jeg er selv dobbelt statsborger (norsk og britisk) fra fødselen av. Det går greit for norske myndigheter. Det norske myndigheter ikke anerkjenner er statsborgerskap man aktivt erverver. Men som sagt dette sjekker de sjeldent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

men hvis man ikke jobber i norge, så skatter man ikke til norge og får ikke sykehus, pensjon osv?

eller kan man skatte til norge fra et annet land, så er alt greit, da kan jeg bo borte så lenge jeg vil uten å komme tilbake til norge en gitt periode?

Lenke til kommentar

Du skattar berre til det landet du jobbar i, med mindre du jobbar på vegne av ei norsk bedrift i utlandet.

En del velger allikevel å betale trygdedelen av skatten for å fortsatt være medlem av folketrygden.

En forsikring som etter det jeg har hørt ikke er spesielt dyr.

Det er vel også en form for samordning innen Europa, som skal sikre at en ikke skatter dobbelt om jeg ikke tar helt feil.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Du skattar berre til det landet du jobbar i, med mindre du jobbar på vegne av ei norsk bedrift i utlandet.

Dette er riv ruskende galt.

Skatteavtalene StoreMyen nevner gjelder for øvrig svært mange land – de aller fleste er bygd på samme standardmodell. For arbeidsinntekt ved opphold i utlandet: betal norsk og utenlandsk skatt, men en får krone for krone fradrag i Norge for skatt betalt i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...