samanta1 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hei har et spørsmål: Jeg solgte bilen min peguet 106 mod 1994 for 8000 kr for en mnd siden. Jeg hadde den bilen kun i noen mnd, hun som kjøpte den vil heve kjøpet på grunn av gir og løs motor som jeg skjønte fra dem. Hos meg hadde jeg ikke bilen en gang på verksted og hadde ikke noe problem med bilen under kjøring. Jeg sa til henne alt jeg viste, hun og mannen sin prøvekjørt den og så bilen og hun mente at giren vær ikke helt ok og d vær noe lyd fra motoren, så sa jeg at det er kanskje fordi motoren er kald. Men så tok hun det likevel. Vi skrev ikke kontrakt siden den vær så billig kunn salgsmelding og kvittering på at hun betalte 8000 kr. Etter at hun ringt meg så vil hun bare hevet kjøpet og få pengene tilbake og jeg sa nei, gå og klage, så kom hu med bilen og satt bilen her hos oss. Jeg vil ikke at bilen skal stå her frem til saken er ferdig, hvem av oss har rett her? hva bør jeg gjøre? Takk til alle som orker og lese og svare på dette Endret 17. februar 2011 av samanta1 Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 hehe, jeg har ikke peiling på hva du skal gjøre i denne situasjonen, men jeg vet at du får mye flere som leser innlegget ditt ved å endre tittelen til noe annet enn Trenger Hjelp! prøv å beskriv kortfattet hva saken gjelder i tittelen istedet Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Stor bokstav etter punktum samt kutt ut sms-språk/forkortelser. Hvis du hadde hatt en kontrakt så kunne du ha hatt med et punkt om at du har solgt bilen "som den er". Kjøpsloven: § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Takk for svarene, jeg er ikke så flink i norsk for å skrive alt korekt. Ønsker gjerne mer svar i forhold til saken jeg spurt om Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Man BØR ha kontrakt når man kjøper bil. Deg som selger bør opplyse om alt DU VET er galt med bilen når du selger den og da gjerne skriftlig, mens kjøper bør sjekke at alt er i orden. Enten via en avtale med verksted før kjøp gjennomføres, eller at man tar en sjekk under visning av bilen. Selges bilen som forevist, ja så er det lite kjøper kan gjøre egentlig, såfremt det ikke er en feil eller mangel som det er åpenlyst at du burde ha varslet om (og burde ha visst om). Løs motor (!) og gir høres jo ut som noe ganske så alvorlig, men siden det er godt over en mnd siden du solgte bilene og dere ikke har kontrakt dere i mellom blir dette vanskelig for kjøperen. Hvis det er noe du ikke visste om er det også sjanser for at dette er en feil/skade som har kommet på bilen etter salget også.. Men det du bør gjennomføre neste gang du kjøper/selger en bil: SKRIV KONTRAKT! Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Man BØR ha kontrakt når man kjøper bil. Deg som selger bør opplyse om alt DU VET er galt med bilen når du selger den og da gjerne skriftlig, mens kjøper bør sjekke at alt er i orden. Enten via en avtale med verksted før kjøp gjennomføres, eller at man tar en sjekk under visning av bilen. Selges bilen som forevist, ja så er det lite kjøper kan gjøre egentlig, såfremt det ikke er en feil eller mangel som det er åpenlyst at du burde ha varslet om (og burde ha visst om). Løs motor (!) og gir høres jo ut som noe ganske så alvorlig, men siden det er godt over en mnd siden du solgte bilene og dere ikke har kontrakt dere i mellom blir dette vanskelig for kjøperen. Hvis det er noe du ikke visste om er det også sjanser for at dette er en feil/skade som har kommet på bilen etter salget også.. Men det du bør gjennomføre neste gang du kjøper/selger en bil: SKRIV KONTRAKT! Takk det vil jeg gjøre neste gang jeg selger bil, men når jeg selv kjøpte denne bilen skrev selgeren heler ikke kontrakt mellom meg og gammle eieren siden prisen vær lav Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Lav pris eller ei, skriv kontrakt og sørg for å være så detaljert som mulig. Det finnes nesten ikke unnskyldninger eller gode grunner for å ikke gjøre det. Og det er det du nå erfarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå