MDCCLXXVI Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) ... Det med at huseieren nettopp har montert badestamp gjør jo din sak ganske god, om det skulle utvikle seg til et tvistemål. ... Men, om han forventer at du skal betale for en badestam som han bruker, har du en sak! Kan du utdype på hvilket grunnlag den nevnte badestampen skal gjøre saken bedre? Samtidig kan du kanskje vise til hvor TS hevder at huseier krever mer for strømmen for å dekke inn badestampen? TS skriver "de har for ikke så lenge siden fått montert seg en badestamp som står på med varme så jeg misstenker den drar noe inni xxxxx med strøm". Virker på meg som om TS mener at huseier prøver å kreve mer i strømutgifter for en badestamp han nyter ene og alene. Nå vet ikke jeg eksakt hvor mye strøm en badestamp drar, eller hvor ofte den blir brukt, men det er jo urimelig å kreve mer i strømutgifter av leietaker for noe leietaker verken samtykker med eller nyter godt av. TS hevder i sine innlegg at leien skulle dekke strøm eksklusiv nettleie. Om begge parter har den samme forståelse er det ikke urimelig at utleier kan ha et krav. Det har du helt rett i. Her må partene få klarhet i hva som ble avtalt. Endret 26. februar 2011 av Mr. Lid Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 ... TS skriver "de har for ikke så lenge siden fått montert seg en badestamp som står på med varme så jeg misstenker den drar noe inni xxxxx med strøm". Virker på meg som om TS mener at huseier prøver å kreve mer i strømutgifter for en badestamp han nyter ene og alene. ... Dette er en ren spekulasjon. Noe som ikke er en spekulasjon er at strømprisen for ett år siden var 39,75 ø/kWh (11 jan 2010 - fjordkraft) mens den i dag 25/2 2011 er 62,11 ø/kWh. En ikke ubetydelig, og sannsynligvis ikke påregnelig prisstigning. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Og en slik bruker rundt 6000watt med mindre den er vedfyrt, så noe må det vel ha å si, at huseier selv blir overrasket over strømregningene sine, så kan han da som whist1er sier "ta rennafart å drite i" å laste leietaker for dette ettersom huseier tydeligvis ikke har styr over sitt eget strømforbruk, noe leietaker har ettersom han selv vet han bruker LITE strøm og har alltid brukt ca like mye, spesielt i forhold til familien som tidligere bodde der og hvor mye de måtte ha brukt. Men typisk med slike utsagn med en gang noen sier noe som kan antydes som noe slags "sjalusi" over andres eiendom, men det er jo aboslutt ikke det det handler om whit1er. Jeg har leid boliger selv og vet hvordan det er, men nå er det forskjell på privatpersoner som leier ut den råttne kjelleren sin eller om de har tatt lån til andre leiligheter, eller om det er et boligbyggelag som leier ut som er litt seriøse. Er det private så står de jo på døren opptil flere dager før fristen og spør om forhåndsbetaling, og er det ikke det ene så er det alltid det andre. De HAR IKKE penger. Sånn er det når systemet er så "intelligent". De som flyr rundt å tar opp lån og kjøper boliger med en eneste hensikt, å leie ut og nedbetale lånet og gjenta med profitt både i leieinntekter og prisstigninger og når pengene daler ned fra himmelen som en gave fra Gud så mener de selv at dette er ærlige og redelige penger, men når alt kollapser så kreves det at hele samfunnet betaler for deres dårlige investeringer slik at de uansett tjener og alle andre må betale for dette for hvor kommer egentlig pengene fra som sikret at de ikke tapte noen penger som de egentlig skulle gjort, så dermed kan man vel egentlig si at den husleien på 6000 kroner egentlig er mye høyere... dermed er det direkte frekt å be om ekstra leie når en har en gjensidig avtale som har stått lenge. Endret 26. februar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Vil bare skyte inn et spørsmål her; om strømprisene går uvanlig mye opp, gir ikke dette huseieren et argument for å ta litt mer i husleie? Nei. Når man leier ut skal leia dekke alle utgifter leia inkluderer, og utleier må ta høyde for at leia er høy nok til å dekke det den skal dekke. Leia kan kun indeksreguleres (årlig) eller tilpasses gjengs leie (hvert tredje år). Utleier kan ikke øke leia med begrunnelse at strøm, renter, kommunale avgifter etc. øker. Man kan heller ikke øke leia med begrunnelse f.eks. at det er installert kabel-TV eller internett mens leieforholdet varer. Men, man kan holde betaling for brensel, elektrisitet og vann utenfor leia. Enten ved at leier selv tegner egne abonnement på strøm og vann og kjøper egen ved eller fyringsolje, eller ved at utleier ordner disse tingene og tar betalt et månedlig akontobeløp i tillegg til leia, og årlig legger fram regnskap over hvorvidt leier har brukt mer av disse tingene enn han/hun har betalt for, eller om leier har penger til gode for strøm/brensel/vann. Endret 26. februar 2011 av Svinks 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hei, jeg har leid en leilighet i et år ca, betaler 6000 kr i måneden. Da er strøm inkludert i leien. Helt fra første dag så sa han at det skulle holde med 1000 kr i måneden for strøm, dette er i ren strøm, altså ikke med nettleige.. Igjen. Betaler du 5000,- i husleie og 1000,- for strøm, eller 6000,-/mnd inkludert strøm? ... Mange av de som leier ut sitter med gjeld til langt oppetter ørene, og når de da får leieinntekter så er det ikke snakk om å betale mer på lånet, men å heve sin egen livsstandard slik at de er helt avhengige av din betaling. En gjensidig avhengighet da, siden betaler er avhengig av et sted å bo. Dette fører også ofte til forhøyet livsstandard. Ja jeg får bare se hva som skjer. Jeg betaler 1000 kr i måneden som skal være til strøm( uten nettleige). ... Nettopp, det var det jeg prøvde å forklare. Deres livskvalitet øker mens det må gå på bekostning av din egen. ... En annen ting jeg vil nevne. Om du har en muntlig avtale på 6000 kr/mnd, og det inkluderer strøm, må eieren ta konsekvensen av at strømprisen varierer. Er derimot avtalen at du betaler 5000 kr, og 1000 kr i strøm, vil jeg påstå at han kan heve beløpet dersom det etter en skjønnsmessig vurdering, og tidlig varsel, skulle komme en meget skarp økning i strømprisen. ... Enig! ... Men typisk med slike utsagn med en gang noen sier noe som kan antydes som noe slags "sjalusi" over andres eiendom, men det er jo aboslutt ikke det det handler om whit1er. ... Neivel. Hva handler det om da? Når du gjentatte ganger hevder at private utleiere har en økning av sin levestandard på bekostning av leietakerne mener jeg at det tyder på at din oppfatning er at det ikke er dem dette unnt. Det grunnleggende problemet i denne saken er at det muntlige blekket blir veldig diffust og uleselig over tid. Hver av partene husker såklart de gunstigste villkår fra sitt ståsted. Jeg mener TS kan hevde sin rett ved å si at avtalen var 6000,- inkludert strøm, og har ingen problemer med å se at dette er et godt argument. Det som ikke er et godt argument er i neste innlegg å antyde at utleier sa at 1000,- i måneden for strøm burde holde. Da antydes det også at husleien er 5000,- uten strøm. Om hybelen/leiligheten har vært annonsert er det kanskje på tide å finne frem annonsen, eventuelle mail- eller sms-veksler. Å si at utleier har kjøpt badestamp er helt irrelevant. Det er like irrelevant som å si at "jeg bruker lite strøm; jeg vasker klær bare en gang i måneden fordi jeg har utrolig mye klær". Er det da en utolig stor vaskemaskin, eller blir den kjørt utrolig mange ganger den ene dagen i måneden? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå