Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseiger vil ha ekstra betalt pga dyr strøm

Blake_The_Mute

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har leid en leilighet i et år ca, betaler 6000 kr i måneden. Da er strøm inkludert i leien. Så sa jeg opp leiligheten pga jeg har fått tilbud om ny plass med bedre plass osv, da ringte huseiger å sa han hadde fått så stor strømregning så han måtte regne på om jeg måtte betale han mere penger. Er dette lov? Jeg kan ikke se at jeg har brukt mye strøm, pga varmekabler virker ikke på badet, vasker klær kansje en gang i måneden pga har utrolig mye klær. De som bodde her før var 2 voksne og 3 barn som mest sansynelig dusjet et par ganger om dagen og vasket klær hver dag..

Vi har ikke noen kontrakt skrevet, alt er muntlig.. Så om noen har noe greie på regler så si ifra. Trodde ikke det var lov å kreve om ekstra betaling pga dyr strøm når det var inkludert i leigen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Husleieloven:

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

Spørsmålet her som er vanskelig å besvare når det ikke er noen skriftlig husleieavtale, er altså om dere er enige i at husleia er en fast sum som inkluderer strøm, i så fall kan han ikke kreve husleieøkning pga at strømprisen stiger, eller om det har vært meningen at deler av det beløpet du betaler er et akontobeløp for strøm som så skulle avregnes etter et år, som han nå gjør.

Hadde dere hatt en skriftlig standard husleieavtale hadde det vært avkrysningsbokser som skiller klart mellom disse to alternativene, samt det tredje alternativet - egen måler fra kraftselskapet og eget abonnement.

Lenke til kommentar

De brukte ikke å skrive noe kontrakt sa dem når jeg flyttet inn, så jeg har ikke tenkt noe mere på det. Helt fra første dag så sa han at det skulle holde med 1000 kr i måneden for strøm, dette er i ren strøm, altså ikke med nettleige.. Det var samme som han hadde tatt for strøm med de som bodde her sist, men siste tiden har jo strøm prisene vært helt ville.. så er en stor strøm regning han ville ha penger for sikkert..

Lenke til kommentar

Hei, jeg har leid en leilighet i et år ca, betaler 6000 kr i måneden. Da er strøm inkludert i leien. Så sa jeg opp leiligheten pga jeg har fått tilbud om ny plass med bedre plass osv, da ringte huseiger å sa han hadde fått så stor strømregning så han måtte regne på om jeg måtte betale han mere penger. Er dette lov?

Nei.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=130998

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare lurte på om du har betalt depositum, for hvis ikke så hadde jeg bare flyttet til den andre leiligheten så fort som mulig. Hvis du tenker deg prisen og standarden på de fleste (avhengig av hvor du bor) leiligheter i 6000 kroners klassen, så er det jo bare frustrerende å høre at de vil kreve mer penger av deg, og uansett om det står på papiret eller det er muntlig, så vil det sikkert bli diskusjoner og sure miner. Slik er det alltid. Mange av de som leier ut sitter med gjeld til langt oppetter ørene, og når de da får leieinntekter så er det ikke snakk om å betale mer på lånet, men å heve sin egen livsstandard slik at de er helt avhengige av din betaling.

Lenke til kommentar

Har ikke betalt noe depositum heller nei, jeg får heller bare se hva han kommer med,. blir spennende å se hva som skjer.. Om de mener det er jeg som har brukt all strømmen pga de er på jobb mye osv.. varmekabler på bad har ikke virket siste året, å jeg kan ikke se jeg har brukt mye strøm heller.. de har for ikke så lenge siden fått montert seg en badestamp som står på med varme så jeg misstenker den drar noe inni xxxxx med strøm.. hehe. men takk for tips.. :D skal finne noen regler og sånt å printe sånn jeg har å vise til om det blir noe styr..

Lenke til kommentar

flytt og kos deg med tanken på at han ikka kan kreve en krone av deg.

og så lenge depositum ikke er betalt er det ikke noe penger han kan holde igjen heller..

hvis han klager så kan du vel spørr han hvor mye strøm du bruker på sommeren og kanskje er borte på ferie osv. men allikevell betaler full pris...

Lenke til kommentar

Ja jeg får bare se hva som skjer. Jeg betaler 1000 kr i måneden som skal være til strøm( uten nettleige). om sommeren er jo ingen varmovner på så da tviler jeg på det går så mye i strøm akkurat.

Jeg testet for å se hva som brukte strøm her. skrudde av alt for å sjekke om det var noe som sto å gikk.. da såg jeg at når varmekablene på badet som ikke lager noe varme sto på så snurra den måleren som aldri før. så kan være det er noe galt med strømmen her.. ikke vet jeg,.. men er heller ikke mitt problem.. satser på det ordner seg. :D

Lenke til kommentar

Har ikke betalt noe depositum heller nei, jeg får heller bare se hva han kommer med,. blir spennende å se hva som skjer.. Om de mener det er jeg som har brukt all strømmen pga de er på jobb mye osv.. varmekabler på bad har ikke virket siste året, å jeg kan ikke se jeg har brukt mye strøm heller.. de har for ikke så lenge siden fått montert seg en badestamp som står på med varme så jeg misstenker den drar noe inni xxxxx med strøm.. hehe. men takk for tips.. :D skal finne noen regler og sånt å printe sånn jeg har å vise til om det blir noe styr..

Nettopp, det var det jeg prøvde å forklare. Deres livskvalitet øker mens det må gå på bekostning av din egen. Selvsagt kan de bare hive deg ut når som helst (ettersom du ikke har noen kontrakt med de), men hva jeg ville poengtere var prinsippet her. Det er du som finansierer deres badestamp, og nå må du ta den ytterligere regningen for deres strømforbruk også.

Så hadde jeg fått høre noe slik, så ville jeg blitt rimelig forbannet. Nå er jeg glad jeg ikke bor i en leid leilighet, men jeg vet hvordan det er, for jeg var også der engang. Bare fortell de at dette kommer ikke på tale uansett og om det blir noe mer surmuling så foreslår du de å selge den nyinnkjøpte badestampen sin, hva enn det er.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan de bare hive deg ut når som helst (ettersom du ikke har noen kontrakt med de),

Den kan ikke få stå umotsagt på jus-forumet:

§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

Man trenger altså ikke noe papir på at man har rett til å bo sted dersom man har en muntlig avtale om det. Husleieloven gjelder selvsagt både i leieforhold der man har en muntlig avtale, og der man har en skriftlig avtale, og man kan ikke sies opp uten gyldig grunn eller uten oppsigelsesfrist uansett om man har skriftlig eller muntlig avtale om å bo der.

Husleieloven er relativt lett å lese også for oss legfolk. Den anbefales.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Endret av Svinks
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg har leid en leilighet i et år ca, betaler 6000 kr i måneden. Da er strøm inkludert i leien.

....

Vi har ikke noen kontrakt skrevet, alt er muntlig..

De brukte ikke å skrive noe kontrakt sa dem når jeg flyttet inn, så jeg har ikke tenkt noe mere på det. Helt fra første dag så sa han at det skulle holde med 1000 kr i måneden for strøm, dette er i ren strøm, altså ikke med nettleige..

....

...

de har for ikke så lenge siden fått montert seg en badestamp som står på med varme så jeg misstenker den drar noe inni xxxxx med strøm..

...

Ja jeg får bare se hva som skjer. Jeg betaler 1000 kr i måneden som skal være til strøm( uten nettleige).

...

Jeg testet for å se hva som brukte strøm her. skrudde av alt for å sjekke om det var noe som sto å gikk.. da såg jeg at når varmekablene på badet som ikke lager noe varme sto på så snurra den måleren som aldri før. så kan være det er noe galt med strømmen her.. ikke vet jeg,.. men er heller ikke mitt problem..

Hva betaler du? 5000,- i husleie og 1000,- i a konto på strøm? Eller betaler du 6000,- med strøm og det som hører med inkludert?

Bare et utsagn som at nettleie ikke er inkludert tyder på at dere har noe uoppgjort. Nettleie er ikke leie for kobbertråden inn til boligen, men leie for den mengde strøm som går gjennom kobbertråden. Altså en variabel kostnad.

Om utleier har kjøpt og montert badestamp er det en sak du kan ta rennafart og xxxxx i.

Er utleier klar over at varmekablene er defekte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betaler 1000 kr i måneden som skal være til strøm( uten nettleige).

Fordelen med en skriftlig kontrakt er at man kan avklare partenes rettigheter og plikter og dokumentere dette i ettertid, slik at unødvendige uenigheter som dette ikke oppstår.

I dette tilfelle dette ikke noe du trenger angre på, for det er utleier som må bevise at dere avtalte at du var ansvarlig for strøm.

Dersom utleier har sagt at "1000 kroner skal holde til strøm" og du har betalt kr 1000 hver måned uten protest, vil en dommer ikke ha store vansker med å komme til at det var en enkel og grei avtale om nettopp det: Du skal betale kr 1000 for strøm hver måned. Dersom de faktiske strømutgiftene er lavere, tilfaller gevinsten utleier; i motsatt fall tilfaller gevinsten deg.

Dersom utleier mente du var ansvarlig for de faktiske utgiftene, burde han ha reagert tidligere. At han så ikke har gjort, går ut over ham.

Dersom du ved enkelte anledninger har betalt de faktiske strømutgiftene, har du derimot et problem.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn et spørsmål her; om strømprisene går uvanlig mye opp, gir ikke dette huseieren et argument for å ta litt mer i husleie?

Som nevnt over, "Du skal betale kr 1000 for strøm hver måned. Dersom de faktiske strømutgiftene er lavere, tilfaller gevinsten utleier; i motsatt fall tilfaller gevinsten deg." Dette støtter jeg fullt ut, men her blir det vel også en skjønnsmessig vurdering, om strømprisene varierer mer enn man i rimelig grad kan forvente?

Det med at huseieren nettopp har montert badestamp gjør jo din sak ganske god, om det skulle utvikle seg til et tvistemål.

Med den informasjonen vi har fått her kan du trygt stå på ditt.

En annen ting jeg vil nevne. Om du har en muntlig avtale på 6000 kr/mnd, og det inkluderer strøm, må eieren ta konsekvensen av at strømprisen varierer. Er derimot avtalen at du betaler 5000 kr, og 1000 kr i strøm, vil jeg påstå at han kan heve beløpet dersom det etter en skjønnsmessig vurdering, og tidlig varsel, skulle komme en meget skarp økning i strømprisen. Men, om han forventer at du skal betale for en badestam som han bruker, har du en sak!

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

...

Det med at huseieren nettopp har montert badestamp gjør jo din sak ganske god, om det skulle utvikle seg til et tvistemål.

...

Men, om han forventer at du skal betale for en badestam som han bruker, har du en sak!

Kan du utdype på hvilket grunnlag den nevnte badestampen skal gjøre saken bedre?

Samtidig kan du kanskje vise til hvor TS hevder at huseier krever mer for strømmen for å dekke inn badestampen?

TS hevder i sine innlegg at leien skulle dekke strøm eksklusiv nettleie. Om begge parter har den samme forståelse er det ikke urimelig at utleier kan ha et krav.

Endret av Whist1er
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...