Gå til innhold

Trenger hjelp ang. installering av xp/mandrake 9.0

Anbefalte innlegg

Har nå inne mandrake 9.0 og windows 2000 pro på hver sin partisjon på min 80 gb hd. Så har det seg slik at windows'en har klikka helt totalt slik at jeg vil fjerne det. Da jeg installerte dette så la jeg inn windows 2000 først og så mandrak'en etter på. Da funker oppstarteren fint. Det jeg da lurer på er om visst jeg legger inn windows xp pro oppå windows 2000, jeg erstatter altså 2000, kommer jeg da til å ødelegge den oppstarteren som mandrake har lagt inn, eller går dette bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå inne mandrake 9.0 og windows 2000 pro på hver sin partisjon på min 80 gb hd. Så har det seg slik at windows'en har klikka helt totalt slik at jeg vil fjerne det. Da jeg installerte dette så la jeg inn windows 2000 først og så mandrak'en etter på. Da funker oppstarteren fint. Det jeg da lurer på er om visst jeg legger inn windows xp pro oppå windows 2000, jeg erstatter altså 2000, kommer jeg da til å ødelegge den oppstarteren som mandrake har lagt inn, eller går dette bra?

Der sier jeg ja på begge deler :D

Ta en kopi av bootloaderen til Mandrake med

dd if=/dev/hda of=bootloader.b bs=512k count=1

OBS! Vit hva du gjør med dd. Du kan gjøre mye dumt med den..

Så, lager du en bootdisk

mkbootdisk

Installer XP, og start Mandrake med bootdisken

Dytt så bootloaderen til bake med

dd if=bootloader.b of=/dev/hds bs=512k count=1

OBS! Få med alle parameterne der! Eller så mister du hele partisjonstabbelen på HDA.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om winXP skriver over linux-bootloaderen... Windows 98 gjorde det, husker jeg, men tror nyere windows versjoner er bedre på dette. Uansett, om du har laget deg en oppstartsdiskett når du installerte mandrake, skal det være en grei sak å boote fra denne om winXP skulle fscke ting opp... Så kan du reinstallere LILO/Grub etterpå ...

Og et tips: ikke fikl med dd og bootsectorer som beskrevet over.. That path leads to the dark side ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...