gg90 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hei, Jobber som IKT-lærling på en skole, og nå har jeg fått en oppgave angående backup som jeg sitter fast på. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen inspill på hva jeg kan gjøre. Oppgaven er som følge: Back-up. Lærere har en del viktige dokumenter som alltid må være tilgjengelige. Ikke bare for den enkelte lærer, men for hele organisasjonen. Dersom serveren er nede skal disse dokumentene være tilgjengelige for alle. Sett opp et back-up system som beskriver og inkluderer: Maskinvare som kreves Anskaffelse av utstyr (Hvilke avtaler må du forholde deg til? Dersom du kan velge selv, hvilket utstyr vil du anbefale og hvilke kostnader vil dette få for skolen?). Tidsbruk Arbeidsfordeling (når, hvor og av hvem skal denne back-upen gjøres) Lagring av kopiene (hvor mange kopier og hvor skal de lagres sikrest mulig?). Når det er snakk om at "serveren er nede" betyr det at i praksis at maskinene ikke har nettverk, så det er for eksempel ikke mulighet for å sette opp en lokal nas-server på skolen (Kommunen styrer serverene). Dette må derfor gjøres på en maskin lokalt på en eller annen måte. Filene har en total størelse på ca 1.5gb akkurat nå, og jeg tviler på at den kommer til å øke no' særlig. Kjører kun Windows XP på alle maskiner som er koblet til server. Løsningen skal også være så billig som mulig. Jeg har kommet frem til en eventuell løsning. Her er den; Ta backup av filene en gang om dagen. Det vil ikke ta mer enn en halvtime å overføre alle filene til en minnepinne. Da kan man ta backup for eksempel ti dager og slette filene i mappen fra den første dagen når man lager en den elevte backupen, osv. eller man kan overskrive alle filene hver dag. Skal man redigere noen av filene som ligger ute på allerede fellesområdene, når fellesområdet er nede, kan man åpne filen som ligger på backupen, skrive inn det man ønsker, lagre den lokalt på maskinen intill videre, skrive inn det man har skrevet i originalfile som ligger på servern og slette den filen som man har lagret lokalt. Når det kommer til hvem som skal ta seg av ansvaret for backupen blir det sannsnynligvis meg, og fremtidige lærlinger. Problemstillinger: - Er det enklest å gjøre backupen gjennom en egen software, eller er det helt greit med Kopier og Lim inn funksjonene i Windows? - Hvor sikkert er en minnepenn? - Hvor mange kopier burde man ha? Setter pris på inspill, eller forslag til andre løsninger. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 windows har innebygget "gjør tilgjengelig offline" funksjon. Da vil alle filene ligge lokalt på hver klient og synkroniseres ved pålogging7avlogging? Kan dette brukes? Hva skjer dersom minnepinnen blir defekt, eller forsvinner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå