Gå til innhold

Lærling offshore,hva skal til?

Anbefalte innlegg

Helu, Jeg begynner allerede å tenke på lærlingplasser, selv om at jeg bare går på 1 vgs, jeg går TIP og har søkt industriteknologi til neste år.

min drøm er å komme meg ut offshore, helst oljeplattform, men er bekymret over en ting. Karakterer.

jeg har hørt de kikker på karakterer gjennom hele vgs.

dette er mine nåværende karakterer ( termin 1 )

Engelsk FIRE

Kroppsøving TRE

Matematikk 1P-Y FIRE

Naturfag FIRE

Dokumentasjon og kvalitet FEM

Norsk, muntlig TRE

Prosjekt til fordypning FEM

Produksjon FEM

Tekniske tjenester FEM

Norsk, skriftlig TRE

Disse karakterene kommer jeg antaglivis til å få neste år også, bortsett fra jeg SKAL ha 4 i gym.

På vgs 2 ( industriteknologi), vil jeg også tro at jeg kan klare 5ère i alle programfag, egentlig ganske likt med det jeg har nå ( bortsett fra 4 i gym)

Hvordan vil de se på foreksempel Norsk karakterene? :thumbdown:

strenge på sånt? jeg har jo 5ère i programfaga som er hovedfagene på TIP.

Skal bli Industrimekaniker :thumbup:

noen som jobber innen offshore som vil dele sine erfaringer med krakaterer?

EDIT: Leif var innom

Endret av Heimlish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ihvertfall hørt at hos Statoil, så kan du bare la være å søke om du har karakterer som er lavere enn 4.

Om dette er sant vet jeg ikke, men det var sagt av en mangeårig ansatt der.

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Jeg veit av en som jobber offshore på Statoil. Hvis du vil komme ditt, så sa han att det burde være veldig lite fravær, helst null dager. Det er mange som tror at de bare trenger lite fravær, men det gjør du ikke! du må ha rundt 5 i gjennomsnitt, for å komme offshore på Statoil. Hvis ikke du er jente da? grunnen er jo at det er flere tusen som søker på en stilling. Jeg er ganske sikker på at de karakterene du har ikke holder, men det finnes jo andre offshore selskaper og, dog en del dårligere betalt.... i wish you good luck! ;)

Jeg veit av en som jobber offshore på Statoil. Hvis du vil komme ditt, så sa han att det burde være veldig lite fravær, helst null dager. Det er mange som tror at de bare trenger lite fravær, men det gjør du ikke! du må ha rundt 5 i gjennomsnitt, for å komme offshore på Statoil. Hvis ikke du er jente da? grunnen er jo at det er flere tusen som søker på en stilling. Jeg er ganske sikker på at de karakterene du har ikke holder, men det finnes jo andre offshore selskaper og, dog en del dårligere betalt.... i wish you good luck! ;)

Lenke til kommentar

Halla :)

Jeg er lærling hos statoil.

Nå er jeg lærling på land, men har mange venner som er lærling offshore.

Vi er dog operatører (vi som styrer prosessen/oljeproduksjonen).

De som vil bli operatør-lærling offshore bør ha over 5,2-ish eller mer i snitt og 6 i alle fagrelaterte fag. Dersom du ikke er jente da, de kommer lettere inn siden det er færre kvinner i industrien. I tillegg må du være 18 år før 1. september.

Kravene for industrimekaniker er dog noe lavere. Men er umulig å si eksakt krav siden de endrer seg hvert år.

Lenke til kommentar

Høres ut som reinspikka kjønnsdiskriminering. Gode karakterer hjelper ikke. Du må ha et annet kjønn....

Ja, det kan du si. Fra klassen vår kom det like mange gutter som jenter i nordsjøen, selv om karakterene til jentene var veldig dårlige. Det var mange gutter som var mye bedre kvalifisert til læreplassen. Men de som ansatte oss la heller ikke skjul på at de måtte begynne å ansette flere jenter pga at det er så mange menn offshore. Litt synd at de som fortjener plassen ikke får den.

I tillegg må du være 18 år før 1. september.

Kvifor det?

Når eg var på intervju sa dei at første sortering gjekk på karakter og at grensa normalt låg på 5.

Du MÅ være 18 før 1. september når du skal offshore med statoil. Siden vi ikke har lov å jobbe natt før vi er 18. Men er ikke helt sikker på om mekanikerne jobber natt. Dersom de bare jobber dagtid kan de sikkert være 17, men det kan jeg finne ut av vist det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Det er kun operatører som jobber natt.

Høyrest uansett litt snodig ut, burde vel være mogeleg at lærlingen gjekk kun på dagtid ein periode fram til vedkomande vart 18.

Ja, det kan du si. Fra klassen vår kom det like mange gutter som jenter i nordsjøen, selv om karakterene til jentene var veldig dårlige. Det var mange gutter som var mye bedre kvalifisert til læreplassen. Men de som ansatte oss la heller ikke skjul på at de måtte begynne å ansette flere jenter pga at det er så mange menn offshore. Litt synd at de som fortjener plassen ikke får den.

Likestilling for jentene, diskriminering for gutane, sånn er det blitt. Eg protesterer riktignok ikkje, det er ikkje akkurat overvekt av kvinnfolk i industrien.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ja, skulle være en enkel sak å gå dagtid litt, men de er veldig nazi på det, så det var ikke kjangs i helvete med noen av oss.

Likestilling kan aldri være rettferdig for begge kjønnene, ironisk nok.

Bare synd at de som fortjener plassen ikke får den, synes jeg.

Lenke til kommentar

Vent på Vegpeg. Han blir så glad hver gang han kan vise oss så kul han er som jobber offshore.

Oisann, er du bitter enda? For å holde meg unna mine tanker om søkeprosessen (siden det er et ømt punkt), så kan jeg kommentere på aldersgrensen.

Fra Ptil sin Rammeforeskrift. §36 (minstealder)

Arbeidstakere som deltar i petroleumsvirksomheten til havs etter denne forskriften, skal ha fylt 18 år når de tiltrer arbeidet.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...