awt Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Jeg holder på med installering av nettverk i huset mitt, og skal ha litt nettverkskontakter rundtom med keystone-moduler i. Jeg har kjøpt litt forskjellige keystone-moduler for å teste litt ut, noen er merket med cat5, noen cat5e og noen med cat6. De jeg føler virker best ut og har best byggekvalitet er noen fra Belkin som er merket med cat5 (uten e). Er det virkelig noen målbar forskjell på så små "komponenter" når det kommer til dette? Vil jeg kun få "cat5-ytelse" på nettverket mitt med en cat5-kontakt? Hva er det som avgjør at den ene kontakten er cat5 og den andre cat6? Er det dyrere å godkjenne en kontakt som cat6 slik at alt er i teorien det samme eller er det andre ting som spiller inn? Det samme gjelder forøvrig patchepanel, når det kun er snakk om 2cm med kretskort, vil dette påvirke signalene i noen grad? Jeg ønsker ikke at disse kontaktene skal være flaskehalser i nettverket mitt. Endret 16. februar 2011 av awt Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Du har tykkere ledere på cat6, så modulene har en smule mer avstand mellom knivene på de for cat6. Ellers er de ganske så like. Lenke til kommentar
Kjetilbruno Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Gigabit ethernet 1000BASE-T - At least Category 5 cable, with Category 5e strongly recommended. Regner med det har mindre å si, jo kortere avstand. Ville satset på CAT 6, men prisen er jo også merkbart høyere. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 For bare 1-2gigabit har cat5e eller cat6 ikke den døyt og si på avstander under 100meter. Lenke til kommentar
awt Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg snakker ikke om kabelen eller pluggene her, men annet utstyr som hunn-kontakter og patchepanel. Jeg lurer på om det er noen fysisk forskjell på dette utstyret, om denne forskjellen evt. har noe og si, eller om det kun er merkingen/godkjenningen som er forskjellig. Cat6 patchepanel er det lite av i forhold til cat5/cat5e patchepanel f.eks., men har dette noe å si? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) For 1-2gbit har ikke det noe og si. Først når du tar steget opp til 10gbit er cat6 hele veien viktig. Jeg har sluttet kjøpe annet enn skjermet cat6 tho, siden såpass liten forskjell. Var vel 1kr metern mer fra cat5e til cat6 skjermet sist jeg kjøpte inn kabel. Endret 18. februar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå