Gå til innhold

Advarer mot angrep mot nettbanker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nå si at en datamaskin er aldri sikrere enn brukeren av maskina. Som nevnt tidligere er man dum nok til å få virus/trojanere etc på maskina så er det ikke datamaskinens feil.

Tror bestemora mi på 89 år vil ha seg frabedt å bli kalt dum selv om hun åpner en epost.

Det er vel mere snakk om utspekulerte svindlere fremfor dumme brukere - og så kan man jo slenge med at operativsystemene/epostklientene gjerne kunne vært ENNÅ mer idiotsikre...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Vil nå si at en datamaskin er aldri sikrere enn brukeren av maskina. Som nevnt tidligere er man dum nok til å få virus/trojanere etc på maskina så er det ikke datamaskinens feil.

Tror bestemora mi på 89 år vil ha seg frabedt å bli kalt dum selv om hun åpner en epost.

Det er vel mere snakk om utspekulerte svindlere fremfor dumme brukere - og så kan man jo slenge med at operativsystemene/epostklientene gjerne kunne vært ENNÅ mer idiotsikre...

Jeg er ikke verdensmester på PC'er, men hadde laptopen uten antivirus, eller brannmur, eller noen annen beskyttelse i ca 3 mnd. Ingen virus da jeg kjørte full scan senere. Det er mest idioter som trykker på feks "Du er besøker nummer 999999999" som får virus.

Men, har merket at da jeg skulle finne bakgrunnsbilde (Killzone 3), klagde avast bare jeg skulle se på bildet.. helt hvor farlig det den klagde på faktisk hva, vet jeg ikke, men noe var det.

Lenke til kommentar

Fokusere mer på læring i hvordan man skal håndtere utstyret i seg selv ville nå jeg ha sagt!

Er nok alt for mange personer rundt omkring som aldri skulle tatt i en pc før h*n har fått skikkelig innføring i hvordan ting fungerer i pc verden og på nett. Blir kvalm og oppgitt over hvor mange som trykker "liker" på disse virusene på facebook "OOOOOMG POLITI LEKER MED 14 ÅRING, TRYKK HÆR, LOOOOL, DU VIL IKKE TRO DET" f.eks.

Hva tenker de egentlig når man trykker på en slik link ? Ikke vet jeg.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Fokusere mer på læring i hvordan man skal håndtere utstyret i seg selv ville nå jeg ha sagt!

Er nok alt for mange personer rundt omkring som aldri skulle tatt i en pc før h*n har fått skikkelig innføring i hvordan ting fungerer i pc verden og på nett. Blir kvalm og oppgitt over hvor mange som trykker "liker" på disse virusene på facebook "OOOOOMG POLITI LEKER MED 14 ÅRING, TRYKK HÆR, LOOOOL, DU VIL IKKE TRO DET" f.eks.

Hva tenker de egentlig når man trykker på en slik link ? Ikke vet jeg.

Nå er det ikke barebare å sende ei 89 år gammel dame på skolebenken, særlig siden hun bor midt på fjellet - men jeg ser poenget ditt... på en annen side er det drøssevis av såkalt oppegående ungdom som får lappen, men som overhode ikke har noe i trafikken å gjøre. Ikke alltid opplæring fungerer slik det er ment...

Får bestemora mi streng nok beskjed om å klikke på en knapp så er det klart at hun gjør det.

At det derimot skal være mulig å få tilgang til en persons nettbank bare fordi noen klikker litt her og der sier mer om operativsystemet og litt for dårlige programmerere.

Lenke til kommentar

Litt o/t men men its not only only.

Hvorfor tvinges ikke bankene til å lage sikrere systemer?

Hun stakkars gamle damen som sendte en halv mill til feil konto da hun skulle hjelpe datteren med egenkapital til bolig? Ingen erstatning fra banken fordi hun hadde tastet et nummer for mye i nettbanken. Det skulle ikke vært fysisk mulig å taste inn for mange sifre. Gamla måtte pent ta tapet. Alkisen som fikk penga på koto fikk seg en kjempefest.

Eller hva med dem som blir svindlet med fakturaer? Postkassetyver som stjeler utgående fakturaer fra seriøse firmaer og som kopierer alt før de setter inn sitt eget kontonummer? Også brukeren som ta tapet.

Begge disse er jo slik jeg ser det en konstruksjonsfeil fra banken sin side og begge tilfellene burde vært dekket av banken. Det er jo så enkelt å gjøre noe med.

Slikt er nå skumlere for den jevne nettbankbruker enn trojanere o.l.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Hvordan kan banken vite at ikke den gamle damen ønsket å gi 1 mill til en alkis? Der hvor bruker selv er ansvarlig for å taste inn kontonummer/beløp etc så er det lett å si at ting er brukerfeil. Det kommer som regel opp navn på kontoeier i tillegg dersom man taster kontonummeret, så da kan man raskt se om det er feil mottaker.

Banken burde derimot ha litt mere kontroll over IP-adresser etc. Har jeg betalt en regning fra en IP her i Norge så er det svært lite sannsynlig at jeg femten minutter senere sitter i Polen og overfører penger.

I dag skal alt være så enkelt og problemfritt (forbrukers krav) så bankene har gjort det enkelt - og mindre sikkert. Før måtte man skrape kodekort etc, deretter fikk man kodebrikke - og nå er det bare SMS.

It's onlyonly!

Lenke til kommentar

Skjønner hva du over meg mener, og er enig. Men er også en god ide å sjekke nummeret 3-4 ganger før man sender penger, spesiellt om det gjelder store beløper.

Helt greit at folk skal sjekke. Men hvorfor har ikke bankene programmert systemet slik at norske bankkontoer skal ha 11 siffer?

I det konkrete tilfellet jeg nevnte ble de altså det første eller siste sifferet heller kuttet bort av systemet for systemet ville jo ikke akseptere at det var 12 sifre i kontonummeret. Men det så jo ikke brukeren. Likevel måtte hun ta tapet.

Nei slikt er helt klart en gedigen fiasko fra bankene og de bør ta ansvaret. Hvorfor sjekkes ikke navnet på mottaker opp mot kontonummer? Tror det kanskje er handelsbanken som har et slikt system. ALLE banker bør bruke slike systemer, eller betale regningen om noe går galt.

Kritiske applikasjoner som nettbank må konstrueres slik at sjansene for feil minimeres. Alt annet er fiasko og undermåls.

Lenke til kommentar

Skandiabanken har ihvertfall et slikt system.

Skriver jeg bare kontonummeret og det ikke har blitt brukt før må jeg taste inn mottakers navn. Skriver jeg f.eks "Egmodt" og trykker betal kommer det opp en bekreftelsesside med kontonummer og f.eks "Egmont Norge AS". Da er det lett å se om man betaler til rett mottager, selv om jeg i utgangspunktet skrev feil navn.

Lenke til kommentar

Det er så typpisk. Skyld på OS'et. JADDA!!!

Skjer ikke i Linux? FEIL! Alt som kan skje i Windows kan også skje i Linux. Det handler bare om hvem som lager programmet

Skjer ikek på MAC? Hvorfor ikke? Er virkelig mac OS'et laget slik at man ikke kan gjøre hva man vil? Det må jo bety at MAC OS'et kunn er en avansert kalkulator med veldig avgrenset tillgang til maskinvare. Eneste forklaring jeg da kan komme på er at MAC OS'et kunn er virtuelt på samme måte som JAVA programmer. Det stemmer vel egentlig ganske bra med det jeg har hørt om MAC - nemlig at det kjøres en eller annen form for LINUX/UNIX i i bunn

Men seriøst, til dere MAC elskere. Påstår dere at det ikke lar seg gjøre å lage et program i f.eks. Objective C som får MAC'en til å tryne? Det tror jeg neppe noe på. Sannhetnen er nok heller den at ingen har giddi å lage noe virus til MAC fordi det er kansje 1% (og sikkert synkende hihi) av markedet som har mac.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så typpisk. Skyld på OS'et. JADDA!!!

Skjer ikke i Linux? FEIL! Alt som kan skje i Windows kan også skje i Linux. Det handler bare om hvem som lager programmet

Skjer ikek på MAC? Hvorfor ikke? Er virkelig mac OS'et laget slik at man ikke kan gjøre hva man vil? Det må jo bety at MAC OS'et kunn er en avansert kalkulator med veldig avgrenset tillgang til maskinvare. Eneste forklaring jeg da kan komme på er at MAC OS'et kunn er virtuelt på samme måte som JAVA programmer. Det stemmer vel egentlig ganske bra med det jeg har hørt om MAC - nemlig at det kjøres en eller annen form for LINUX/UNIX i i bunn

Men seriøst, til dere MAC elskere. Påstår dere at det ikke lar seg gjøre å lage et program i f.eks. Objective C som får MAC'en til å tryne? Det tror jeg neppe noe på. Sannhetnen er nok heller den at ingen har giddi å lage noe virus til MAC fordi det er kansje 1% (og sikkert synkende hihi) av markedet som har mac.

Les igjennom hele tråden en gang til - og les med litt ironi og glimt i øyet...

"Skjer ikke i Linux" var en sarkasme fra meg og et par andre... ganske åpenbart, burde ihvertfall være det...

At du i tillegg går inn for å gjøre narr av Mac-brukere her inne gjør bare at jeg gremmes av å være Windows-tilhenger...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Venter bare på første "Skjer ikke med Linux"-kommentar, så da kan jeg like gjerne komme med den selv (om enn med noe sarkasme).

25 minutter siden den kom, og ingen mac-noobs som er kommet med vitser om Windows? Wow.

Hehe - som du ser tenkte jeg omtrent i samme bane...

Hadde aldri skjedd med en live-CD/DVD/USB :)

Lenke til kommentar

Venter bare på første "Skjer ikke med Linux"-kommentar, så da kan jeg like gjerne komme med den selv (om enn med noe sarkasme).

25 minutter siden den kom, og ingen mac-noobs som er kommet med vitser om Windows? Wow.

Kommer veldig an på hva som ligger på plata/usbpluggen... den KAN være infisert før den ble brent ut.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne likt å vite hvilket program folk installerte da de fikk denne trojaneren med på følget. Jeg har en snikende følelse av at de som får dekt tapene sine fordi de ikke har "opptrådt uaktsomt", egentlig har opptrådt uaktsomt så det holder.

Alt er jo et tolkningsspørsmål. Er det uaktsomt å gjøre det som står i en epost?

Hvis DnBNOR hadde sendt meg en epost (tilsynelatende) hvor det står at jeg må klikke her for å gå inn på nettbanken og endre passordet mitt hadde jeg nok skjønt at det var ugler i mosen.

Om tante Olga på 104 år hadde gjort det samme, vet jeg ikke - hun lukter ugler i mosen men det lukter hun ikke selv.

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hva som ligger på plata/usbpluggen... den KAN være infisert før den ble brent ut.

Greit, med visse forbehold da :p

Var akkurat på vei inn til å endre innlegget for å spesifisere dette da hvem som helst kan lage en live-distribusjon og legge ut disse for nedlasting, og en iso- eller img-fil kan være tuklet kan være tuklet med før de legges inn på enheten.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...