1915 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 varmt vann fryser med engang. varmepistol eller hårføner. eller en liten gassflaske med åpen varme for å tine isen og ta en hammer og bank rundt samtidig. hvordan har du klart dette? oO Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Du kunne nok bruke konsentrert spylerveske, glykol eller rødsprit. Men bruker du sistnevnte så pass på og ikke start bilen med engang og ha en kald motor siden det kan si "POFF". Bruk så en meisel eller lignende gjenstand som er spiss. Lykke til! Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg hadde bilen var stående på bukker gjennom jula. Bukkene var fryst fast 6cm ned i isen. Når jeg skulle ta den ned så brukte jeg rett og slett bare hammer og vann fra vannkokeren. -15 grader var det ute. Skjøteledning, og ta med seg vannkokeren kan kanskje gå om vannet blir kalt før du kommer til bilen.... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Vil det funke å tappe dekkene for luft og så fylle de opp igjen? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Magnesiumklorid burde fungere. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Bra det kommer litt tips, har strødd salt nå, men bor i 5etg og har ikke så lang skjøtekabel. Men skal ut seinere i kveld og sjekke progresjonen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Salt fungerer dårlig i minus 8 grader. Bruk magnesiumklorid, det virker ned til minus 25 grader. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Eg har brukt salt i fleire minusgrader, fungerte greit det. Kanskje ikkje optimalt, men fungerte til formålet. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Eg har brukt salt i fleire minusgrader, fungerte greit det. Kanskje ikkje optimalt, men fungerte til formålet. Salt fungerer optimalt til rundt minus 5-6 grader, blir det kaldere enn det gjør det lite nytte eller vondt verre. Dette gjelder når det kommer til salting av veier. Når det kommer til å tine is rundt bildekk har jeg liten erfaring, men er overbevist om at magnesiumklorid vil virke bedre når det er såpass kaldt. Ellers ser jeg ikke helt problemet med å knuse det vekk med slager og meisel. Endret 18. februar 2011 av SKT Lenke til kommentar
rioi Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) sett opp et partytelt rundt bilen med ei varmevifte inni.. det fikser biffen forresten det med å gi bånn gass og bråslipe clutchen håper jeg for din og bilen sin del at du ikke har tenkt å prøve igjen:P Endret 18. februar 2011 av rioi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Har aldri prøvd magnesiumklorid, men skal gjere eit forsøk ein gong. Smelter det isen eller bryter den opp? Har brukt ein del isbryter som fungerer ned til 7-8 minusgrader, men det tar litt tid før isen er brutt opp. http://www.felleskjopet.no/butikk/Sider/Salt_for_a_tine_sno_og_is.aspx Lenke til kommentar
RIP Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Har ikke forsøkt å løsne bilen ennå, tenkte jeg skulle det på søndag. Men saltet har iallefall gravd seg langt ned, så satser på det går greit Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Har aldri prøvd magnesiumklorid, men skal gjere eit forsøk ein gong. Smelter det isen eller bryter den opp? Har brukt ein del isbryter som fungerer ned til 7-8 minusgrader, men det tar litt tid før isen er brutt opp. http://www.felleskjopet.no/butikk/Sider/Salt_for_a_tine_sno_og_is.aspx Magnesiumklorid fungerer på samme måte som vanlig salt, bare at det virker under langt kaldere forhold. I tillegg trenger du mindre enn om du bruker vanlig salt (i vekt, ikke i volum). Det er heller ikke så skadelig for planter, og tærer ikke like mye på betong som natriumklorid (mener det er pga det kun inneholder 35% så mye klorid som natruimklorid). Uten om dette er det ikke noe særlig å holde på med. Det er dyrt (i forhold til vanlig salt), du blir våt av det, det støver (til tross for at det er støvbindene...til for eksempel grusveier), du får garantert smaken av det i munnen (og det er ikke noe du vil...tro meg), det irriterer huden, det legger seg over alt og er i tillegg vanskelig å vaske vekk (tatt knekken på ledningsnettet i et par biler på jobben)...osv. Så bruk det kun når det er nødvendig; på betong, når det er fare for at det havner i plantefelt og når det er for kaldt for vanlig salt. Edit: Ser forresten at felleskjøpet skriver at det virker ned til 18 minus, mens GC-Rieber skriver minus 25...ikke vet jeg. Endret 18. februar 2011 av SKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå