RIP Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hei, har et ganske stort problem. Bilen min har frosset fast i isen. Det er ca 5cm med solid is opp til hvert hjul og jeg kommer ikke av flekken. Clutchen bare spinner og får ikke løs et eneste hjul Lenke til kommentar
o0 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Drikk mye cola og tiss på isen til den tiner? Eller kok opp noe vann... Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 slå på isen med en spade eller noe så bruker du varmt vann/piss Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hiv på godt med salt! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Om dekkene faktisk er frosset fast i isen så må dette være utfordring en å løse. Her anbefaler eg å bruke noe hardt som du kan hakke løs/bort isen med, men pass på dekkene. Når det er gjort så må du få bilen opp av gropen. Her kan du bruke teppe eller gulvmatter i bilen for å få nok friksjon mellom dekk og is. Her hjelper det nok å strø litt også. Har du noen som kan hjelpe deg med å dytte så kan det og hjelpe. Går ikke det må du hakke bort mer av isen så det er mulig å kjøre ut uten å ødelegge klutchen. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hårføner Hårføner < Varmt vann Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvis du jekker opp bilen vil jeg tro profilen til dekkene endrer seg så mye at isen slipper dem? Ole Lenke til kommentar
RIP Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Med tanke på at bilen står parkert i gata i oslo og jeg bor i blokk så får jeg ikke ut strøm der med det første, og siden det er -8 så vil det varme vannet fryse og gjøre alt verre. Prøvde i forrige desperate forsøk å helle på spylervæske for å prøve å smelte litt av isen med det gikk heller ikke. Kommer ikke til med jekk forran eller på sidene, kan være jeg får lurt den inn bak, men med tanke på at den ikke klarer å rive løs forhjulene hjelper det ikke så mye :`\ Må jeg rett og slett ringe falken? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Måk vekk all snøen og strø godt med salt rundt hjulene. Saltet vil smelte seg ned i isen og gjere den porøs. Etterpå kan du hakke den laus med eit egna redskap. Varmt vatn kan bli vanskeleg sidan du sikkert måtte bruke store mengder. Det dekket du har lagt ved bilete av skal det ikkje mykje til for å få laus. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Enten det eller så prøver du først med å hakke bort isen rundt. Skal du ha bilen ut må isen bort. Enkelt og greit. River du eller Falcken den bort med makt(inkluderer jekk) risikerer du å ødelegge dekkene. Bruker du vann eller annen flytende væske(spylevæske kan ikke smelte is) så risikerer du å gjøre problemet værre. Måk bort snøen rundt, hakk bort så mye av isen du klarer og så strør du området rundt dekkene med sand/grus. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg går utifra at det er den Seaten på bildet. Det første jeg ville gjort hadde vært å fjernet all snøen foran og bak bilen, og etter det konsentrert meg om isen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Skulle til å poste her for å kreve bilder men eg ser at trådstarter alt har ordnet dette Men som andre har sagt her så er er salt den beste løysninga (eventuellt varme om du får til dette). Husk at is har skarpe kanter så dersom du prøver å ta laust med motorkraft eller bruker verktøy til å hakke isen så risikerer du punkterte/øydelagte dekk. Så mitt tips vil være å bruke salt til det starter å tine, skrape/tørke bort sørpa, ha på meir salt, osv til du har fått bilen laus. Pass også på at det ikkje henger igjen mykje is i dekket når du starter å kjøyre då dette kan føre til at dekket ikkje lenger har godt nok veggrep. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Kan vel kanskje fungere å kjøpe ei flaske med konsenterert frostvæske og tøme rundt dekkene. Kanskje hakke ei grop rundt slik at det ikke renner vekk med en gang. Isoproanol kan også fungere, men den både skader gummi og vil fordampe ganske kjapt og dermed resultere i at isen fryser igjen. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Den aluminiumspaden jeg har fungerer ikke på is i det heletatt, på den siden med mest snø er det ca 25cm med is, så er resten snø. Skal få hakket litt med en hammer og helle salt i såret;) Får håpe det fungerer Lenke til kommentar
Zash Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Du får trøste deg med at det kunne vært værre: http://www.nordlys.no/motor/article4842754.ece Men jeg tror en øks kan være verdt et forsøk... Eller en hakke. Bare ikke treff dekket! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Dekkene sitter vel ikke fast i isen, de går rundt når du gir gass? Ta 2 plankebiter eller tilsvarende og dytt så godt du klarer forran dekkene som har fremdrift, mellom dekkene og isen, ta saaaakte i gang og håp at dekkene tar tak i plankebiten og kommer seg opp av isen... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hammar på is er ganske håplaust, du bør i det minste bruke eit lite spett eller liknande for å få ein smal og skarp gjenstand til å penetrere isen. Bruk vernebriller. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Oppgrader til 300 ekstra hestekrefter. Og gi gass! 1 Lenke til kommentar
RIP Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Har ikke så mye verktøy i leiligheten, men satser på at jeg får hakka litt med hammeren. Hjulene går ikke rundt i det heletatt, var sikker på at jeg skulle brenne clutchen når jeg sto der med maks turtall og dumpa den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå