Gå til innhold

Rettigheter ved kjøp av internett tjenester fra utlandet


olan

Anbefalte innlegg

Via NRK sine sider for slektsforskning så fant jeg linken om www.geni.com.

 

Tjenesten var gratis, så jeg satt opp en konto på geni.com. Etter et par dager så kom det mail om at jeg kunne prøve Pro versjonen av Geni.com gratisi 14 dager mot at jeg registrerte kredittkortet mitt på siden. Vanligsvis når jeg registrerer kortet mitt for slike abb.tjenester så får jeg melding et par dager i forveien om at konto blir belastet. Man har da mulighet for avslutte sitt abbonnement.

 

I dette tilfellet, så får jeg mail nøyaktig 14 dager etter om at mitt kort er belastet med $95. Stusser egentlig ikke over at beløpet er i dollar, og at adressen til geni.com er i USA. Hele siden er lagt opp med flere språk.

 

Sender en mail til kundeservice og klager på at dette var en frekk måte og dra inn penger på. Svaret kommer tilbake på engelsk om jeg kan skrive spørsmålet på engelsk!!

 

Hvilke rettigheter har jeg som forbruker her? Har i god tro trodd at jeg har abbonert på en norsk tjeneste. Ble jo ekstra betrygget når NRK linket til siden. Har jeg 14 dagers angrefrist på dette "kjøpet". Eller må jeg ut med 15$ i gebyr?

 

-Olan

Endret av olan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at en webside har norsk språk er ikke alene nok til å pålegge et selskap å følge norsk lovgivning ift forbrukerrettigheter osv. Spesielt ikke når bedriften som står bak websiden ikke er en del av EU/EØS, da det ikke er noen felles lovgivning verden over som gir angrerett - da er det loven i bedriftens hjemland som gjelder.

 

Geni er så vidt jeg vet et amerikansk selskap, og da er det nok amerikansk lovverk som gjelder, og da har du ikke 14 dagers angrefrist på kjøpet. I tillegg kan man også si at det du i utgangspunktet HAR fått, er 14 dagers angrefrist! Du glemte å melde fra om det innen 14 dager hadde gått at du ikke ønsket abonnementet...

 

Det er også ditt ansvar å sette deg inn i vilkårene for tjenesten...

Lenke til kommentar

Det jeg ser når jeg forsøker å registrere meg, bare for å teste, er følgende:

 

Try Geni Pro Risk Free for 14 days!
After the trial period, you'll be billed for the plan you select.

 

På den samme siden finner jeg teksten "Offer details". Når jeg klikker på den linken får jeg opp følgende tekst:

 

You will not be billed today. Enjoy Geni Pro free for 14 days and cancel anytime. After the trial period, you'll be billed based on the plan you select:

Why do I need to enter a credit card? This ensures uninterrupted access to Geni.com if you choose to remain a member after your free trial ends.

How do I cancel? If you choose not to remain a Geni Pro member after your free trial ends, you can easily cancel by visiting your Geni Pro Account Settings page. Cancel within the next 14 days, and your card will not be charged. 

 

Her står det flere steder hvilke vilkår som gjelder, og hvis du selv velger å ikke lese dette så har du dessverre ingen andre å legge skylden på. Du kan alltids forsøke å sende de en e-post, på engelsk, hvor du forklarer situasjonen og spørre pent om du kan få refundert beløpet. Dessverre så tviler jeg på at de går med på dette, da de ikke er forpliktet til å refundere noe dersom brukerne ikke har lest/sett/forstått vilkårene.

Endret av azetlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...