Aragorn195 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvordan er det egentlig en spill programmør lager et spill, lager de alle kodene for egen hånd eller blir det brukt et eller annet program som lager kodene for deg? Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Dersom du er "spill programmør", så vil det si at du koder spillene. De som designer spillene har jobbtitler som reflekterer hva de gjør, dersom du er programmerer så programmerer du Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Du vil som spillprogrammør kunne jobbe med mye forskjellig i en spillbedrift, men i bunn og grunn er alt relatert til koding. En spillprogrammør vil f.eks. jobbe med AI-programmering (kunstig intelligens), lage programmer for designere (f.eks. level editors etc), jobbe med spillmotoren eller bare jobbe med selve spillkoden. Finnes mange forskjellige ting du kan gjøre som programmør, men du må belage deg på en del syntaksfeil ^^ Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Hvordan er det egentlig en spill programmør lager et spill, lager de alle kodene for egen hånd eller blir det brukt et eller annet program som lager kodene for deg? For det første er korrekt norsk ord programmerer, og ikke programmør. Og for å svare på spørsmålet ditt, så kommer det an på hva du egentlig spør om. Men for å ta det veldig generelt: Et spill er jo bare et dataprogram, og må lages med et eller annet programmeringsspråk. I spill-verdenen er det vel C++ som er det mest utbredte, og for å lage C++-kode trenger du en teksteditor. For å lage kjørbar kode, trenger du en kompilator. Det er mulig å lage spill helt fra bunnen av, eller å benytte seg av en eller annen ferdig utviklet spillmotor, som gjør alt det vanskelige (som 3d-beregninger, tekstur-mapping, o.l.) for deg. Da vil mestemparten av jobben bestå av å lage verdener, og figurer, og da benytter man gjerne en eller annen form for editor. --- BalleB Endret 16. februar 2011 av BalleB Lenke til kommentar
Aragorn195 Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg har ennå ikke fått svar på spørsmålet mitt, alt jeg lurer på er om jeg må skrive vær eneste kode for hånd som i actionscript i flash eller brukes det et eller annet program som lager kodene for deg, alt du gjør er bare å si hva koden skal gjøre og så lager programmet for deg? Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg har ennå ikke fått svar på spørsmålet mitt, alt jeg lurer på er om jeg må skrive vær eneste kode for hånd som i actionscript i flash eller brukes det et eller annet program som lager kodene for deg, alt du gjør er bare å si hva koden skal gjøre og så lager programmet for deg? Det er ingen forskjell mellom å lage en programsnutt i actionscript eller et spill i c++ i prinsippet, bare i kompleksitet. Men jeg tror problemet ditt er at du ikke helt skjønner hvordan noen av delene virker. Lager du f.eks et tekstfelt i actionscript er det bare et kall til en funksjon som gjør alt grovarbeidet for deg. Du bestemmer ikke mekanisk hvordan pikslene i tekstfeltet skal vises på skjermen, hvordan det skal oppdateres om du scroller i siden etc. Med andre ord: "alt du gjør er bare å si hva koden skal gjøre og så lager programmet for deg" På samme måten kan du bruke lignende funksjoner når du lager spill med en ferdigbygd spillmotor som f.eks unreal engine til å vise en visuell effekt på skjermen slik at du slipper å gjøre alt grovarbeidet selv. Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du blir nok nødt til å skrive alle kodene for egenhånd. Nå kan jeg veldig veldig lite programmering, men du blir nødt til å bygge alt "for hånd" som du sier. Om du lager spillet fra scratch eller om du bruker en spillmotor som SourceEngine varierer fra jobb til jobb, men du blir stort sett nødt til å skrive kodene selv, enten basert på motoren, eller lage din egen motor. Spill designer(ene) lager banene/figurene/animasjonen og spill programmerer(ene) lager koden som bestemmer hvilke hendelser som intreffer, hvilke animasjoner som blir brukt og lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå