Gå til innhold

Sjøforsvaret

Fizzle

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er det sånn at de fleste som går inn i sjøforsvaret velger å gå inn i kystvakten? Hvis ikke, hvilke andre muligheter er det, og hva synes dere er best?

Kan noen si litt om hva de gjorde mens de var med i kystvakten (oppgaver osv), og litt om hvordan treningen foregår? Det er vell kondisjon og styrketrening osv i KV også?

Hvis noen kan komme med en del informasjon om sjøforsvaret generelt, oppgaver, trening, mat osv ville det vært supert. Og hva dere synes om å ta 1 år i sjøforsvaret.

Hva er de fysiske kravene for å komme i sjøforsvaret? Bør man trene mye før man drar dit?

Tusen takk :)

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VPV gjør mye rart, har opplevd det mange ganger selv. Skal ikke innkallelsen til sesjon komme over 1 måned før sesjonsdagen? Da jeg omsider ringte og spurte når min sesjonsdag var, fikk jeg beskjed at jeg var satt opp allerede 10. mars. Og jeg ringte i dag, og har fortsatt ikke mottatt noen formell innkallelse fra VPV.

Samme skjer om du drar på utdanningsmesser. Spør om en tjenestestilling eller hva det kreves for å bli en ting. Standard svar fra rekrutteringsfolka er ordrett fra det som står på Forsvarets hjemmesider.

Og dette er kanskje den mest gjennomførte, dårligste og mest fatale informasjonen om tjenester i forsvaret. Om man skal begynne å nevne tjenester under punktene som Forsvaret har satt opp, så kan man nevne mange flere muligheter og kombinasjoner enn det som står her!

http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/plassering/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar

Min erfaring med VPV er at de er en gjeng klovner som ikke tenker på de som er ekstremt motivert, til og med HV-Ungdom.

Dagens forsvar skal liksom bare ha kremen og bare de motiverte, men de kaller jo likevel mange som ikke vil avtjene førstegangstjenesten, jeg får ikke avklart hvilken avdeling jeg kommer i (vil i panser), men likevel vet jeg at første dagen på innrykk i panser, kommer veldig mange til å dra hjem igjen... Jævlig kjipt for meg som er i HVU og har planlagt å ha karriere videre i Forsvaret, men likevel bare driter de (VPV) i meg.

Det er jeg helt enig i. Saksbehandlerene er en gjeng med amatører. Hvertfall de jeg har vert borti. Jeg hadde et enkelt spm om artjeger opptak og mailen jeg fikk igjen var at jeg var overført til artbat.

Sesjonsoffiserene er som regel erfarne folk. Min hadde vert i kosovo feks. Merket at han var skarp og grundig. Det er dyktige folk.

Lenke til kommentar

Nei, syns bare det er ganske bra konkludert av deg å si at alle saksbehandlere på VPV er en gjeng amatører mens alle sesjonsoffiserer er dyktige folk.

Måtte bare kommentere den, off topic eller ei.

Litt av en kverulering du. Du skjønner vel det at alle er ikke som de jeg har snakket med. Kan bare nevne det at alle kompisene mine som har vert i kontakt med saksbehandlerene ikke har vert akkurat happy.

Lenke til kommentar

hva mener du med hvordan treningen foregår?

jeg er på kystvakten. det er ingen form for trening som er tvungen. vi har treningsrom ombord som de fleste bruker, men det er ingen tvang.

men hvis du søker deg som dekksmann eller artillerist kan du få røykdykker kurs og kurs i bl.a 12.7mm kanon dersom du er i god fysisk form

hvis du har flere spørsmål, fyr løs

Lenke til kommentar

Min erfaring med VPV er at de er en gjeng klovner som ikke tenker på de som er ekstremt motivert, til og med HV-Ungdom.

Dagens forsvar skal liksom bare ha kremen og bare de motiverte, men de kaller jo likevel mange som ikke vil avtjene førstegangstjenesten, jeg får ikke avklart hvilken avdeling jeg kommer i (vil i panser), men likevel vet jeg at første dagen på innrykk i panser, kommer veldig mange til å dra hjem igjen... Jævlig kjipt for meg som er i HVU og har planlagt å ha karriere videre i Forsvaret, men likevel bare driter de (VPV) i meg.

Hvis du er ekstremt motivert og ønsker en videre karriere i Forsvaret er muligens å vente på "klovenene" i VPV en blindvei. (om du da ikke kaller inntil 9 år som menig en karriere)Søk en befalsskole så står du langt friere til å velge hvor du ender opp. Når det er sagt er karrieren din over ved fyllte 35 om du ikke tar en KS-utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...