Gå til innhold

Canon powershot S95 allerede ødelagt


Anbefalte innlegg

Har fått meg nytt kamera - kjøpt på B&Hphoto i New York nå i desember-10. Et Canon Powershot S95. Er jo bare en utrolig fotobutikk, så hvem kan la være å kjøpe med seg hjem noe derfra.

2 mnd etter har kamera låst seg fullstendig, får kun tatt bilder på full zoom, kan ikke slette, gå inn på meny, filme osv. Så fikk vel min straff....

Litt usikker på hva jeg bør gjøre nå. Ringte Canon Norge, men siden d var kjøpt i USA, var d ikkje mye de kunne hjelpe med. Ganske surt :-( Noen tips? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..Og det er det man gambler på at ikke skjer når man kjøper i junaiten.. Som skrevet over - firmware, la batteriet være ute en stund, resette til fabrikkinnstillinger - det er et par ting å prøve.

 

Ellers blir det å høre hvordan det eventuelt kan la seg gjøre å sende til reparasjon. Sjekk i så fall korrekt prosedyre med tollvesenet, så du ikke skal betale ekstra moms.

Lenke til kommentar

Du får begynne med og resette til fabrikk-innstillingene, du kan også ta ut batteriet og et backup batteri hvis det finnes.

 

Du kan også sende en mail til B&H og høre om de har noen prosedyrer.

 

B&H har prosedyrer for å sende inn ved feil, ja, ligger info på nettsidene deres.

Jeg sjekket på Canon sine USA sider og B&H er listet som en "Authorized Dealer",

hvilket betyr at B&H også burde kunne svare på spørsmålene dine anngående bruk

av "International Warranty". Så vidt meg bekjent, så har de fleste Canon produkter

solgt i USA(gjelder ikke gråsone-import til USA, selvfølgelig) også rett til

såkalt "International Warranty" i 1 år. Jeg er dóg litt usikker på om dette gjelder

kamera-hus og kompaktkamera, men dette må jo B&H kunne svare på(óg Canon Norge).

(Står ikke noe på B&H sine sider på dette kameraet.)

 

I henhold til dette så tror jeg Canon Norge er på tynn is når det gjelder å nekte

deg dette, _hvis_ "International Warranty" er gyldig for dette produktet.

Problemet er at det kan være vanskelig for deg å få dem til "å skifte mening".

Jeg så på nettet noen som hadde hatt samme problemstilling i England med objektiver,

også kjøpt på B&H, og de løste det ved å kontakte Canon-USA, for å få dem til å "authorize"/godkjenne reperasjonen. Når dette var i orden godtok Canon UK å reparere.

I Be-ne-lux landene godtar de service/reperasjon på objektiver kjøpt i USA, innenfor

garantiavtale, uten å lage tull.

 

Jeg forstår Canon Norge i at det er "surt" for dem å måtte ta reperasjon på produkter

kjøpt i utlandet, men så lenge Canon-konsernet(eller noen datterselskaper i konsernet)

har denne "International Warranty"-klausulen, så er det elendig reklame for

Canon når de nekter eller gjør det problematisk å benytte seg av ordningen.

For Canon Norge´s del kunne dette blitt løst ved å internfakturere salgslandets

datterselskap for reperasjonskost.

 

Canon Norge burde også tenke på signaleffekten dette gir. For min del vil jeg vurdere om

det er smart å kjøpe Canon produkter igjen(spesielt i Norge) når man hører om sånt tull.

Man får ikke tillit til ett firma/konsern som ikke klarer å overholde sine egne service/garantibestemmelser.

 

Som en annen skriver her, ved eventuell sending så er det viktig å sjekke Tollvesenet´s regelverk rundt dette, slik at man unngår at det blir mva+gebyr på dette når det kommer i retur.

Man skal nemlig ikke betale dette, så lenge dette er handlet innunder "6000.- kr´s

regelen", og det er det jo _selvfølgelig_! ;-)

 

Fornuftig å ta ut batteri osv. men jeg ville vært forsiktig med å prøve å oppgradere firmware på kameraet selv. Det kan jo være fysisk feil inne i kameraet, type dårlige kontakter osv, og det vil jo potensielt gjøre ting verre.

 

Mvh Smiley :-) som ønsker lykke til.

PS! Canon burde skjerpe seg når det gjelder kvalitet på sine produkter generelt. Jeg har selv 2 kameraer kjøpt i Norge som har streiket (Canon 40D og S90). Begge har "idiotforikring" fra Japan Foto, så det var ikke noe problem for meg. På 40D´en måtte lukkermekanismen byttes(1 år gammelt), mens sensoren måtte skiftes på S90´en(feilen, hotpixel´s var antagelig der ifra dag 1, men jeg oppdaget det først etter 3 mnd.)

Når det gjelder S90´en, så vet jeg at diverse sensorfeil er en skikkelig gjenganger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra B&H photo om at jeg kan sende kamera til de og de vil sende det videre til Canon USA. (1 års garanti). Jeg må betale frakt (som sikkert er en del)kanskje ikkje så lønnsomt. Synd det må sendes helt til USA når vi har Canon i Norge. Hm... :hmm:

Lenke til kommentar

Da jeg hadde problemer med mitt sony kamera som jeg kjøpe i AMsterdam, var det ingen problem i det hele tatt å leverde det på sony-center her i stavanger...

 

Tror canon norge bæsjer på leggen litt her.

 

Det å kjøpe ting i USA er noe helt annet enn å kjøpe ting i Europa, desverre. De fleste gir ikke garanti på ting som er kjøpt "Overseas", mens ting som er kjøpt i Europa er sjeldent eller aldri noe problem å få fikset her i Norge.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra B&H photo om at jeg kan sende kamera til de og de vil sende det videre til Canon USA. (1 års garanti). Jeg må betale frakt (som sikkert er en del)kanskje ikkje så lønnsomt. Synd det må sendes helt til USA når vi har Canon i Norge. Hm... :hmm:

 

En mulighet er og ta kontakt med Canon USA og høre om de kan "betale" for en reparasjon i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...