Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye du må kunne for å lage en bios. Svært mye. Hvis du er skikkelig heldig og klarer å få tak i ordentlig læremateriell og kontaktpersoner som kan hjelpe det vil jeg gjette på at det vil ta ca 3-4 år før du er i stand til å utvikle et tilsvarende produkt selv.

Og så vil du trenge produksjonsutstyr, noe som er svært kostbart.

Så det blir liksom å sammenlikne med:

Jeg kjøpte med ei bok om sveising. Hvordan lager jeg en ordentlig kjørbart bil?
Lenke til kommentar

Hva i alle dager skal du med å lage en BIOS? BIOS følger jo med hovedkortet, du trenger ikke lage det selv. Er du sikker på at den tutorialen ikke tok for seg programmering der man kaller opp funksjoner i BIOS for å gjøre ting med hardware (skrive på skjermen, lese fra diskett, etc...)?

Lenke til kommentar

Lære Engelsk: halvt til 1 år hvis du switcher fra norsk til engelsk tale på Cartoon network!

Lære Assembler: Tilstrekkelig til å kunne kode en Boot-strap på egen hånd (m. underliggende computer forståelse) ca. 1-5 år avhenger av interessen...

Men ikke la det stoppe deg, hvis du vil lære så er det bare å hive deg i gang!

Det fins en del eksempler på boot-strap kode på nettet som du kan begynne med. Når / hvis du får de til å fungere kan du begynne å finne ut av hva koden egentlig gjør (ja assembler trengs).

Men som flimsyboy sa over, du kommer ikke en millimeter uten en grunnleggende engelsk heldigvis/dessverre (stryk det som passer).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jo, jeg fant akkurat maken side, men forsto ikke helt på engelsk :(

Jeg tror at bootstrap er det jeg er ute etter.

BIOS er et program som ligger på en ROM brikke på hovedkortet. Det er ikke noe du vil lage selv, ettersom hvordan du skriver en BIOS kommer fullstendig an på maskinvaren du skal skrive på. BIOS er en slags driver for hovedkortet for helt grunnleggende ting.

En bootloader (eller boo-strap) derimot er et lite program som ligger på harddisken som brukes til å laste programmer. Denne vil ofte utnytte en del BIOS kall og utføre maskinvare-spesifikke funksjoner. Denne skrives som regel i assembly, men det er ikke spesielt mye assembly som kreves for en bootloader. Denne skal lese en liten del av filsystemet, for å kunne laste drivere som er istand til å lese filsystemet på en skikkelig måte (størrelsen på en bootloader er på mange PC-er begrenset til 512 byte, så det er ganske begrenset hva du får ut av denne)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...