Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leilighet ubeboelig grunnet vannskade. Hva med leia?

Laurbb

Anbefalte innlegg

I desember rett før nyttårsaften opplevde altså jeg og de jeg bor med en vannlekkasje i bygget. Denne kom ikke fra vår leilighet da vi faktisk holdt leiligheten ved god temperatur, men det var noen i en av etasjene over oss som sannsynligvis ikke hadde varmet nok slik at det slo sprekk på et eller annet vannrør, og dette vannet rant da altså ned i vår leilighet slik at det begynte å regne fra taket.

Dette skjedde tidlig på morgenen den 31. desember, som var ganske kjipt siden vi faktisk hadde invitert til nyttårsfest, men nok om det. Vi ringte vaktmesteren til leiefirmaet som kom og så på det og han endte opp med å stenge av vannet til bygget, sikkert fordi det ikke lot seg gjøre å få tak i rørlegger. Vi ble dermed nødt til å flytte ut, siden uten vann ble leiligheten ganske ubeboelig. Det tok tre dager før vannet var i orden og vi kunne flytte hjem. Heldigvis har vi alle familie i denne byen så det lot seg gjøre å finne plass å bo midlertidig men ellers kunne det fort blitt vanskeligere.

Uansett, vi snakket med firmaet som eier bygget og de hadde ikke tenkt å gjøre noe med vannskadene, selv om taket nå buler litt ned, det lukter råttent en gang i blant og sikringa på kjøkkenet er ganske ødelagt. Vi konkluderte i det minste med at vi ikke hadde tenkt å betale for de tre dagene hvor vi ikke kunne bo her, hvilket vi sendte dem e-post om (vi sendte denne i god tid slik at de kunne svare hvis de så noe problem med dette).

Nå fikk vi nettopp purring på leien for de tre dagene som vi ikke ville betale, uten å noen gang ha fått svar på den e-posten. Vi er nødt til å ringe dem en av disse dagene for å forhindre at dette går videre til en inkassovarsel, men i den anledning lurte jeg på hva vi har krav på her, sånn rent lovlig?

Syns det blir for teit å skulle betale for de tre dagene når vi faktisk ikke hadde tilgang til vann i leiligheten, uten at dette var vår feil på noe som helst vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke komme med så mye annet en min erfaring når det gjaldt akkurat det samme..

Vi kom hjem en dag, og fant ut at det rant vann ned fra veggene og det dryppet fra taket, i stua, gangen, badet og kjøkkenet. Viste seg at utløpet på vaskemaskinen til naboen over oss hadde hoppet av sluket, og lå på gulvet og spydde ut vann. Da det i tillegg var feilkonstruert på badet dems slik at sluken var på et høyere punkt på gulvet enn dørstokken, gikk det slik. (Dette hadde skjedd 1 gang før i tillegg, evneveike folk! Men nok om det)

Denne leiligheten leide vi av en privat utleier, som fiksa det meste. Det var et firma som kom ganske kjapt med maskineri som måtte stå på, lufttørker og greier. Håndtverkere kom også ganske kjapt, og begynte å rive takpanel og demontere hele kjøkkenet, og leiligheta var ganske kaos i 30 dager omtrent. Nå vet jeg ikke om vi var heldig, eller om dette er noe folk har krav på, vi slapp ihvertfall å betale leia hele den måneden. Det ble foreslått hotell, men dette ble ikke dekket av motpartens forsikringsselskap.

De fjerna alle takplatene, og isolasjonen som var blitt våt, og la alt nytt. Noe annet en dette hadde jeg ikke godtatt, da ting mugler veldig fort og kan forårsake astma og lungeproblemer om utsatt for det i lengre tid. Ikke finn deg i å leve under slike forhold!

Jeg vet det fins organ man kan kontakte for å få hjelp i en slik situasjon du er i nå, men jeg klarer ikke huske hva det er. Utleier har endel krav som må opprettholdes under leieperioden, og det fins garantert bedre folk enn meg her på forumet til å komme med paragrafer etc.

Lykke til med saken, og ikke gi deg! Syns allerede dere har vært for greie med utleier, og vet selv at slike utleiefirmaer kan være så kynisk det overhodet er mulig å bli!

Lenke til kommentar

Det relevante her er vel Husleieloven §2-11, som sier at leier kan kreve avslag i leie dersom det er mangler ved boligen, relativt til hvor stor mangelen er. Det er kanskje rom for å hevde at leiligheten ikke var helt ubeboelig selv om det manglet vann, og at dere da ikke har krav på fullt fritak, men det synes jeg blir tynt. Og dere har helt klart krav på noe avslag, så at huseier bare sender purring på den ubetalte leien er useriøst.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#2-11

Og så ville jeg vært veldig skeptisk til å bli boende et sted hvor det har vært vannskade og lukter råttent, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...