zeebra Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Tydeligvis ikke alle som synes at Oslo er så stygg: I fjor var det rekordmange turister i Oslo. I år kommer det enda flere. Det er fordi de ikke har peiling på Norge og anser Oslo som Norge. Jeg snakker ofte med folk fra andre land om å dra på ferie til Norge. Da anbefaler jeg de å IKKE reise til Oslo, men heller ta turen langs hele vestlandskysten, dra til Trondheim og Sørlandskysten. Jeg anbefaler ikke engang en dagstur til Oslo, for det er så mange andre ting å se i Norge, og Oslo er så lite spesielt at det ikke er verdt å bruke tiden på. Jeg vil tro mange av de rekordturistene du snakker om som har dratt til Oslo har dratt skuffet hjem med et unødvendig dårlig inntrykk av Norge, med mindre de også har brukt mye tid på å reise andre plasser i Norge. Hvis folk skal 2-3 uker til Norge og absolutt vil til Oslo, anbefaler jeg maks 1-2 dager, eventuelt 4-5 dager på Østlandet, Røros, Fredrikstad osv. Av litt større Norske byer vil jeg heller anbefale Trondheim. Endret 21. juli 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Men du snakker opplagt ikke for alle turister, og dine subjektive meninger er ikke spesielt representative. 4 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 Nå er ikke akkurat Oslo mitt favorittsted i Norge heller. At det er den mest besøkte byen henger nok sammen med at det er Norges desidert mest kjente by internasjonalt som alt kjent. Som by i seg selv er den ikke det spor imponerende synes jeg, men det finnes noen steder det er verdt å oppsøke. Dog holder det da med en dag eller to. Men det er klart, folk er forskjellige. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Ja, er enig Oslo er en by man kan bruke 2-3 dager på. Jeg personlig har lite imot Oslo og byen har faktisk endel fine steder, men jeg er nok inhabil når det kommer til å si noe om Oslo som turistby da jeg har vært i Oslo mange ganger, har familie der og er relativt kjent der, så jeg vet ikke helt hvordan jeg kan sette meg inn hvordan det er å være turist der. Men har tatt litt kollektiv der og det er faktisk ganske bra, vil faktisk si det er den byen i Norge (der jeg har prøvd kollektivtilbudet) som har det beste kollektivtilbudet. Men er Oslo min favoritt by i Norge? Nei, men det har med at jeg føler meg som i ei gryte når jeg er i Oslo og det ødelegger alltid mitt inntrykk av Oslo når jeg er der. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Litt endringer med kollektivtilbudet nå. (Blir sikkert fint når det blir ferdig): Nå forsvinner tre trikkelinjer fra Oslo sentrum i et halvt år Det er ikke bare togpassasjerer som må kjøre buss, det neste halve året gjelder det også mange som bruker trikk gjennom Oslo sentrum. https://www.aftenposten.no/osloby/i/AAM7x/Na-forsvinner-tre-trikkelinjer-fra-Oslo-sentrum-i-et-halvt-ar Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Tror Oslo nesten kunne lagt ned halve kollektiv tilbudet sitt og det ville forsatt ha det beste i Norge. (Kollektivtilbudet i resten av Norge er generelt ræva bare så det er sagt) Endret 29. juli 2017 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Trikken i Oslo er en kreft på byen. Få det bort og invester i leddbusser, bussfelt og T-banen istedet. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Trikken i Oslo er en kreft på byen. Få det bort og invester i leddbusser, bussfelt og T-banen istedet. Hvorfor, om jeg får spørre? Oslo har hatt trikk siden 1875, og det er ingen tegn til at den forsvinner med det første. Snarere tvert imot! Man satser stort på oppgradering av infrastruktur, kommer til å bestille 87 nye vognsett i løpet av året, og har ytterligere planer om etablering av trikk langs Ring 2 og muligens fra Sinsen til Tonsenhagen. Trikk er best egnet for sentrale strøk med korte holdeplassavstander, mens t-banen egner seg best for lengre holdeplassavstander til/fra forstedene. De snarere utfyller hverandre enn å direkte konkurrere. Leddbusser har lavere kapasitet enn trikk, og kommer dårligere ut hos de reisende når det gjelder bl.a. komfort og reisetid. Erstatt tunge bussruter med trikk, aller helst i separat trasé, og naturligvis utvid t-banenettet. Oslos kollektivtilbud er best i landet, men har også klare svakheter og må utvikles videre dersom man skal nå målsetningen om 20 % kutt i biltrafikk innen 2020. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Tydeligvis så endres dette. La meg gi ordet til denne karen: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/6APwO/Seks-grunner-til-at-trikken-bor-bort-fra-Oslo-gatene--Arild-Faraas Vil også tilføye at trikkespor ødelegger asfalt for bilene. Endret 29. juli 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Trikken i Oslo er en kreft på byen. Få det bort og invester i leddbusser, bussfelt og T-banen istedet. Hva er egentlig forskjell på trikk og t-bane bortsett fra navnet? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 I Oslo er det en betydelig forskjell i hvert fall. Trikken kjører i trafikk, mens T-banen er dedikerte skinner, mye som et tog. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Og bussen kjører i trafikken. Kutter man ned på trikkene som kjører på egne spor og får flere busser istedenfor blir det bare mer trafikk på veiene i byen. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Trikken i Oslo er en kreft på byen. Få det bort og invester i leddbusser, bussfelt og T-banen istedet. Hva er egentlig forskjell på trikk og t-bane bortsett fra navnet? T-banen går hovedsakelig i tunneller under bakken, mens trikken kjører midt i veien. T-banen går da vesentlig fortere, men har færre stopp. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Og bussen kjører i trafikken. Kutter man ned på trikkene som kjører på egne spor og får flere busser istedenfor blir det bare mer trafikk på veiene i byen. Trikken er ufleksibel, og en feilparkert bil kan stoppe hele gaten. Dedikerte trikkespor kan fint konverteres til bussfelt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 T-banen går hovedsakelig i tunneller under bakken, mens trikken kjører midt i veien. T-banen går da vesentlig fortere, men har færre stopp. Det er forskjell på t-bane og undergrundsbane. Det meste av t-banen jeg har opplevd her i landet er vel så mye på bakkeplan som under. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Trikken er ufleksibel, og en feilparkert bil kan stoppe hele gaten. Dedikerte trikkespor kan fint konverteres til bussfelt. Har aldri opplevd noe slikt selv. Snes det største argumentet mot trikken er at den ikke er noe særlig komfortabel å sitte i. Nå er for øvrig ikke t-banen med sine skinner mer fleksible enn trikken så da forstår jeg ikke hvorfor du foretrekker t-bane framfor trikken. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Det skjer ikke ofte med en enkelt trikk, men det skjer alt for ofte i det store bildet. Jeg skjønner at trikken er grei for hver enkelt person, men sett i samferdselsperspektivet så synes jeg ikke at det er verdt å beholde. T-banen kjører ikke på veier, og påvirker ikke annen trafikk. T-bane er dessuten beviselig en god investering for byer slik som Oslo, trikken er ute på dypt vann og koster mer enn det smaker. Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 T-banen går hovedsakelig i tunneller under bakken, mens trikken kjører midt i veien. T-banen går da vesentlig fortere, men har færre stopp. Det er forskjell på t-bane og undergrundsbane. Det meste av t-banen jeg har opplevd her i landet er vel så mye på bakkeplan som under. T-bane står for tunnelbane. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Buss er bedre enn trikk på sånn omtrent alle områder. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) T-banen går hovedsakelig i tunneller under bakken, mens trikken kjører midt i veien. T-banen går da vesentlig fortere, men har færre stopp. Det er forskjell på t-bane og undergrundsbane. Det meste av t-banen jeg har opplevd her i landet er vel så mye på bakkeplan som under. T'en i T-bane står for Tunnell. Ruter ønsker vel selv å skifte navn til metro som brukes ellers om "undergrunnsbaner". Endret 29. juli 2017 av Reg2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå