Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

De bidro ganske mye med landet ditt. Dere har mange viktige og historiske norskamerikanere, skal jeg si seg. Vær takknemlig.

- Hubert Humphrey

- Walter Mondale

- Marilyn Monroe

- Lance Armstrong

- James Arness

- Mildred Ella Didrikson Zaharias

- James Cagney

- Conrad Hilton

+ mange skuespillere, politikere, jurister, forfattere, oppfinnere, osv.

Heldigvis stanset ikke amerikanerne innvandring fordi skandinaviske innvandrere skapte mange problemer i begynnelsen. Bedre sagt- ikke nok Mathias Oslo typer fantes på den tiden å sende norsk innvandrere hjem pga problemene de skapte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere venner av meg har blitt ranet og frastjålet verdisaker fra innvandrere. Jeg tørr ikke lenger å være ute om natten i Oslo sentrum, fordi jeg ikke føler meg trygg. Det er tydeligvis normalt å være redd når man er alene ute om natten her.

Deg om det. Jeg bor på vestkanten, men føler meg aldri utrygg hverken i sentrum eller på østkanten om jeg så velger å tilbringe natten der.

Når det er sagt: fy faen så idyllisk det er å vandre igjennom byen etter nachpiel en varm sommerkveld (les: jeg tilbringer natten alene i kveld, gitt). Fuglene kvitrer, solen våkner opp og jeg fryder meg over å bo i så fantastisk flott og fredelig by som Oslo. #oslove.

• Liker 3
Lenke til kommentar

- Hubert Humphrey

- Walter Mondale

- Marilyn Monroe

- Lance Armstrong

- James Arness

- Mildred Ella Didrikson Zaharias

- James Cagney

- Conrad Hilton

Det er ikke mange år til du kan lage en minst like lang liste over innvandrere fra ikke-vestlige land som har hatt tilsvarende positiv betydning for Oslo/Norge. Bare gi dem litt tid. Endret av Achylles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere venner av meg har blitt ranet og frastjålet verdisaker fra innvandrere. Jeg tørr ikke lenger å være ute om natten i Oslo sentrum, fordi jeg ikke føler meg trygg. Det er tydeligvis normalt å være redd når man er alene ute om natten her.

Deg om det. Jeg bor på vestkanten, men føler meg aldri utrygg hverken i sentrum eller på østkanten om jeg så velger å tilbringe natten der.

Jeg stusset litt på dette jeg også.

Hvis du bor i Oslo burde du vel ha nok kjennskap til byen å vite at det faktisk ikke er veldig farlig i sentrum?

Selv har jeg bodd på vestkanten og østkanten, har aldri følt meg utrygg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mange år til du kan lage en minst like lang liste over innvandrere fra ikke-vestlige land som har hatt tilsvarende positiv betydning for Oslo/Norge. Bare gi dem litt tid.

Ja. Vi har da også allerede mange gode kandidater på disse områdene. Politikere, skuespillere, idrettsutøvere. Og det i en innvandrerbefolkning som bare er brøkdelen av den norskamerikanske. Jeg ville tippe at nordmenn flest ikke ville ha noe som helst problem med Hadia Tajik som statsministerkandidat. (Det vil si hennes bakgrunn, ikke hennes politikk.) Det tar nok litt tid før Arbeiderpartiet selv er klar for det generasjonsskiftet, men det er en annen sak.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

"Har du noen slags vag formening om hvorfor skillet mellom øst- og vestkant oppstod, når det gjorde det, og hvor mye det hadde med innvandring å gjøre?"

Så svarte jeg tre innlegg under. Er dessverre ikke mulig å gi en link til det innlegget. Du får finne det selv :)

Endret av MathiasOslo
Lenke til kommentar

Har ikke de fleste storbyer en fin kant og en dårlig kant?! Har hørt at i mange europeiske storbyer så blåser oftest vinden fra vest til øst. Noe som fører til renere luft på vestkanten, fordi industrirøyken blåser mot øst. Dette er med på å danne dette skillet.

Øst-kanten var jo et arbeiderstrøk for lenge siden. De velstående byborgerne bodde på vestkanten. Arbeiderne bodde i øst, langs innfartsårene fra de østlandsområdene der mange av dem kom fra, også var dem nær arbeidsplassene så klart.

Skillet mellom øst og vest er diktert av geografi. Arbeidsplassene kom i øst, fordi der lå Akerselva og ga kraft til produksjonen. (Det var ikke bare å ringe Hafslund og bestilel strøm den gangen.) Arbeiderne som måtte gå til jobben (det var ingen t-bane heller) bosatte seg nær jobben, på begge sider av elven.

Overklassen derimot etablerte seg i de ledige områdene bak Slottet. Det var ikke noe poeng å lage et overklassestrøk langt utenfor byen.

Vindretningen er en morsom teori, men jeg vet ikke om det er hold i den...

Ikke glem at det også var industribedrifter på vestkanten (Pilestredet, Skøyen og Lilleaker).

Industrien på Lilleaker og Lysaker var som på østkanten diktert av tilgang til vannkraft. Pilestredet var spesielt: Det var der "rakkerne" holdt til i gamle dager. (Bøddelen, renovasjon, feiere etc.) Det var et sted fint folk ikke ville bo.

Innvandring er i dag med på å gi et mer dårligere rykte om østkanten. Som sagt, der er det mye farlige innvandrer gjenger, pakk, bander og kriminelle.

Det er ikke riktig så enkelt. Hvordan vi du i så fall forklare at tross massiv tilflytning av innvandrere er kriminaliteten på Stovner halvert siden år 2000? At volden sank med 76% på Furuset i samme tidsrom?

Og som jeg har sagt tidligere, så er fengslene i Oslo stappfulle av dem. Gå å sjekk selv om du tviler!

Jeg tviler ikke. Tvert imot. Edit: Søk gjerne på eldre innvandringstråder. Jeg har alltid sagt at innvandrere er snaut dobbelt så hyppig kriminelle som nordmenn.

Men mange av dem som sitter i fengslene er ikke innvandrere som sådan, de er tilreisende utlendinger, ofte øst-europeere som kommer inn via EØS-avtalen. (1/3 av alle insatte i Norge er fra denne gruppen.) Trekker vi fra disse, så er det kanskje 20% innsatte som har innvandrerbakgrunn. Innvandrerbefolkningen idag utgjør 14,9% av befolkningen, så det er ikke noen voldsom overrepresentasjon.

Og blandt de med innvandrerbakgrunn må man også se på demografi. Vi vet at de fleste fengslede er unge arbeidsløse menn fra fattige kår. Og unge arbeidsløse menn fra fattige kår er overrepresentert i innvandrerbefolkningen. Juster for slikt, så er andelen ikke så helt uventet.

Dog er noen land mer representert enn andre.

Kriminaliteten i samfunnet er trist, men den startet ikke med innvandringen.

Når var du sist i Oslo, og på østkanten?

Alt for sjelden de siste årene, men de siste tre gangene har jeg faktisk bodd på østkanten (hos etnisk norske venner som fortsatt trives der), og tatt t-banen til byen. Det er blitt mer fargerikt enn da jeg bodde i Oslo, men jeg er ikke reddere av den grunn. Den gang bodde jeg forøvrig på Holmlia, ikke akkurat beste blendahvite vestkant det heller. :wee:

Edit: La på et par kildelinker, og la til og ryddet litt opp i et avsnitt.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Flere venner av meg har blitt ranet og frastjålet verdisaker fra innvandrere.

Det sier vel kanskje mer om dine venner, enn om innvandrere. Jeg kjenner ingen, verken venner, bekjente eller kollegaer, som har blitt ranet og frastjålet verdisaker på gata. Det har noe med å kunne ta vare på seg selv, ikke drikke seg så dritings at man mister kontrollen og gir faen. Det er nettopp det lommetyver ser etter. Hvis du i tillegg oppfører deg blærete og som bedre enn de rundt deg, så er det også lettere for lommetyver å utpeke deg som neste offer, rett og slett fordi de misliker holdningen din og ikke har noen empati overfor deg. Og akkurat det å være blærete og overlegne, der er folk fra vestkanten mye verre enn de fra østkanten.

For øvrig så er en veldig liten del av lommetyvene innvandrere. De aller fleste er tilreisende kriminelle fra Øst-Europa (stort sett Romania). Så akkurat det er ikke noe argument.

Jeg bor på østkanten selv. Har aldri følt meg utrygg eller sett/opplevd noe skummelt, verken om dagen eller om natten.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Er det ikke rart at fokuset i dette tråd er på lite annet enn innvandring kriminalitet når mange mer folk blir alvorlig skadet eller drept på bilulykker?

Viser det at kriminalitet argumentet mot innvandring er en unnskyldning for fremmedfrykt og ikke empati for ofrene? Mange mer liv blir reddet hvis bilulykker reduseres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Viser det at kriminalitet argumentet mot innvandring er en unnskyldning for fremmedfrykt og ikke empati for ofrene? Mange mer liv blir reddet hvis bilulykker reduseres.

Jeg tror logikken er enkel: Å redusere bilulykkene betyr at jeg kanskje må ofre noe (jeg er jo bilist), mens å redusere innvandring betyr at innvandrerne må ofre noe...

Lenke til kommentar

Og akkurat det å være blærete og overlegne, der er folk fra vestkanten mye verre enn de fra østkanten.

Black_Comb.jpg

Ja, ok, det var litt urettferdig å generalisere. Men la oss si det slik at en større prosentandel av folk fra vestkanten er blærete og overlegne enn folk fra østkanten :-)

Ikke uten grunn at Bærum kalles "Blærum". Men nå er vel dette veldig på siden av temaet så jeg skal ikke skrive mer om akkurat det.

Lenke til kommentar

Jeg tror logikken er enkel: Å redusere bilulykkene betyr at jeg kanskje må ofre noe (jeg er jo bilist), mens å redusere innvandring betyr at innvandrerne må ofre noe...

Kanskje du har rett, spørsmål blir om du mener at du må ofre noe selv eller bare de andre bilister som ikke kjører pent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...