Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye pen grafitti rundt omkring. Det betyr ikke at det "gjør opp" for all vandalismen fordi det beskrives med samme ord.

Velger man mellom slike vandalisme som ofte uttrykker hvor frustert en er om noe og vold, velger jeg vandalisme

Med andre ord, er du mot vandalisme så er du for vold....

Lenke til kommentar

Mye pen grafitti rundt omkring. Det betyr ikke at det "gjør opp" for all vandalismen fordi det beskrives med samme ord.

Velger man mellom slike vandalisme som ofte uttrykker hvor frustert en er om noe og vold, velger jeg vandalisme

Med andre ord, er du mot vandalisme så er du for vold....

Et intersannt kriminilogisk spørsmål som ligger nokså utenfor trådens tema dessverre. Når jeg bodde like utenfor Oslo i 1975 så syntes jeg det var merkelig at en by like stor som Oslo hadde ingen graffiti (som jeg så). Det hender i alle byer jeg kjenner her i USA større enn kanskje 50.000 innbyggere, så det var litt rart for meg som ung amerikaner

Når jeg kom på besøk noe få år senere merket jeg mer og mer tagging/ graffiti og syntes det var synd at Oslo ble mer og mer som mange amerikanske byer

Likevel, når jeg reiser til Oslo idag føler jeg meg tryggere enn de fleste amerikanske byer med lignende størrelse fordi alvorlig kriminalitet er så mye lavere i Oslo. Jeg ville helst bytte Oslos kriminalitet for hjemmebyen min, cincinnatis graffiti !

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tullprat!

Så hvor i Oslo er det grafitti ikke dominerer hver eneste vegg?

Du kom med påstanden om at grafitti-problemet har forverret seg i Oslo de seneste årene. Det er du som skal dokumentere det.

Nei vent, Achylles har jo nettopp dokumentert det motsatte.

Det er problemet til deg/Villfaren. kommer med påstander om at Oslo er så ille, men klarer ikke å dokumentere en eneste ting. Vi andre dokumenterer at påstandene er feil, gang på gang. "Finner ikke dokumentasjon" er svaret. Vel, kanskje det er en grunn til det... for vi andre finner nemlig dokumentasjon som viser det motsatte.

Nei, jeg klarte ikke å la være å holde meg vekk fra diskusjonen. Det er så frustrerende med mennesker som nekter å innse fakta, og som nekter å godta absolutt all dokumentasjon som ikke støtter deres eget syn.

Ja, det var det jeg observerte sist jeg var innom Oslo. Tragisk og trist! Den eneste kjente byen i Norge, den eneste byen på listen over verdensbyer, hovedstaden og den representative byen her i landet...Og den flyter over av grafitti, tiggere, narkomaner, alkoholikere, prostituerte, forfall og hærverk! Og byen er helt generelt stygg uten en eneste moderne byggning! Det er forferdelig trist! Spesielt når det er så lite som skal til for å få orden på alt sammen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg observerte sist jeg var innom Oslo. Tragisk og trist! Den eneste kjente byen i Norge, den eneste byen på listen over verdensbyer, hovedstaden og den representative byen her i landet...Og den flyter over av grafitti, tiggere, narkomaner, alkoholikere, prostituerte, forfall og hærverk! Og byen er helt generelt stygg uten en eneste moderne byggning! Det er forferdelig trist! Spesielt når det er så lite som skal til for å få orden på alt sammen!

Det er spesielt hvordan hatet ditt gjør at du ikke klarer å se klart.

Veldig trist for din del egentlig.

Litt som folk som er paranoide å ser skikkelser som følger etter dem som egentlig ikke er der osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan gjerne komme med forslag selv, kanskje med link til google maps.

Eller kanskje han rett og slett bare skal drite i det? siden (som vi har vært inne på utallige ganger allerede) enkelteksempler har null verdi uansett om de støtter det ene eller andre synet. Han får heller grave frem noe statistikk synes jeg.

(beklager feilquoting, er så mye hassle med klipp og lim på mobil)

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/video/kommunale_tiltak_kuttes_mens_oslo_kommune_bruker_300_milloner_pa_ol_soknaden/AFB88E1816E73454/

velbrukte penger :D

Dere har ikkje kommet med ett eneste bevis på at vi forteller løgn, og de gangene vi har kommet med noe har dere prøvd å rive det i fillebiter akkurat som vi bare det at vi har som regel greid det med deres latterlige artikler.

Artikler som sa både for og i mot og enkelte som var skrevet av privatpersoner, and btw, de kunne eg og ha funnet :D

Og folkens, gratulerer med ett nytt forsøk på en ren Islamsk skole da, dette går nok sikkert veldig bra !!

Lenke til kommentar

Og folkens, gratulerer med ett nytt forsøk på en ren Islamsk skole da, dette går nok sikkert veldig bra !!

Hvorfor skulle det ikke gå bra? Har det blitt gjort før og feilet? Hvorfor skal ikke muslimene kunne opprette skole når kristne og jøder kan?

Hva artikler angår så er det lite av det jeg har observert her som har sitt grunnlag i forskning. Fremstill det, så kan vi diskutere.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke har orket å lese gjennom alle 87 sidene, men ganske mye, og noe går igjen.

De som ikke liker Oslo gjør alt de kan for å trekke frem det negative. De evner ikke å se det positive ved byen.

De som liker Oslo gjør alt de kan for å trekke frem det positive. De lukker øynene for det negative.

Hvilke av disse er de mest livsglade og fornøyde personene, tror dere? :)

Personlig kommer jeg ikke fra Oslo, men har bodd her i et par år. Jeg må si at jeg også i beste fall var skeptisk etter alt jeg leste og hørte om byen før jeg flyttet hit. Jeg delte nok synet til enkelte Oslo-motstandere her inne, og fnøs egentlig av alle som syntes Oslo var en fin by. De kan jo ikke synes det, Oslo er så stygg og kjedelig og grå og skummel. Men jeg ble positivt overrasket.

Selvsagt er det narkomane her og der, en tigger her og der og man ser jo både søppel og grafitti nå og da. Mer enn man ønsker, riktignok, men ikke så ille som enkelte prøver å få det til å bli.

Ikke har jeg opplevd noe truende, følt meg utrygg eller utsatt for kriminelle handlinger. Det er mye grønne lunger og fine rekreasjonsteder. Mange hyggelige gater, også utenfor sentrum, med minimal biltrafikk og gamle, sjarmerende bygninger (snakker ikke om bygårdene fra rundt 1900, men enda eldre småhus). Det er så mye å se om man bare åpner øynene, og selv om jeg har bodd her nå i snart to år, så er det fortsatt mye jeg har lyst til å se.

Og jeg trives ganske bra selv om det er mye mørkhudede personer i mitt nabolag. De bidrar til et mer spennende samfunn med sine butikker og utesteder. Hva er vel mer kjedelig enn en by med "bare" nordmenn der du finner Kiwi, Rema, Rimi og Ica på et hvert gatehjørne. Ikke er de skumle heller. Bare man kommer i prat med en av innehaverne i en av disse små butikkene, så ser du at de er hyggelige mennesker med et smil om munnen de også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det er spesielt hvordan hatet ditt gjør at du ikke klarer å se klart.

Veldig trist for din del egentlig.

Litt som folk som er paranoide å ser skikkelser som følger etter dem som egentlig ikke er der osv.

Klarer du i det hele tatt å skrive noe annet enn at jeg hater Oslo?

Lenke til kommentar

Totaltragisk! Myndighetene støtter og beskytter Mullah Krekar, lar en muslimsk skole bli opprettet og lignende. Og så skal dette være et vestlig land, medlem av NATO og en venn og alliert av USA... Og Oslo er selve symbolet på all elendigheten!

Lenke til kommentar

Totaltragisk! Myndighetene støtter og beskytter Mullah Krekar, lar en muslimsk skole bli opprettet og lignende. Og så skal dette være et vestlig land, medlem av NATO og en venn og alliert av USA... Og Oslo er selve symbolet på all elendigheten!

Jeg ser fortsatt ikke hva dette har med saken å gjøre. Vil det føre til mer forfalling? Mer kriminalitet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...