MathiasOslo Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Men fordi du kanskje ikke føler deg trygg hele tiden betyr ikke det at Oslo er ett utrygt sted. Noen steder er utrygt! Alle steder er utrygge i verden, noe mer enn andre Du kan si hva du vil, men så du mener at ingen steder i verden er trygt? Daså... Ja, det finnes fare alle steder, folk dør og blir skadet av et eller annet alle steder I verden. Skjønner så klart hva du mener Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Du lever i en fantasiverden. Media klarer ikke å dekke alt, selv om de ville. Så hvorfor ikke prøve å forbedre det? Dersom det er sant da. Mener du i fullt alvor at du synes avisene skal skrive om hver eneste anmeldelse av kriminalitet OG hver eneste gode gjerning som blir gjort av Oslos 630.000 innbyggere hver eneste dag? Den avisa/telefonkatalogen hadde ikke du selv giddet å lese engang. Dessuten har vi allerede SSB til denslags. Desverre er det alt for mange som ikke forstår verdien av statistikk og som derfor marginaliserer tallene de presenterer (slik også du gjør her i denne tråden) Ellers ser jeg at andre har gitt deg svar på det du spurte meg om hvorfor det finnes begreper som ransbølgen og voldtektsbølgen. Og jeg deler deres oppfatning: Avisene er flinke til å finne på nye saker som skaper en storm i et vannglass. Endret 31. mars 2014 av Achylles 2 Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Spørsmål: Hvorfor er din statistikk om New York så mye mer riktig enn vår statistikk om Oslo? Ett sted i delstaten New York sitter det akkurat i dette øyeblikk en kar og surmuler over at New York by er så forfallent og utrygt. Selv har han ikke vært i selve New York de siste 5 årene, men han leser stadig saker i avisene om alt det fæle som skjer der. Andre prøver å overbevise ham om at han tar feil.. De viser ham de pene kriminalitets-statistikkene som Mathias snakker så varmt om. Men surmulern lar seg ikke overbevise. Han ser jo stadig vekk avisene skrive om den forferdelige kriminaliteten i NewYork by så da er jo ikke disse statistikkene noenting verdt? 3 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Nå blander du snørr og bart igjen. Sakene er i seg selv viktige, men de sier lite om hvor trygg eller utrygg Oslo er som by i dag. Det tror jeg du forstår selv om du tenker deg litt om. Du nevnte at dette var flere år siden. Så igjen: Hadde det vært mer relevante saker om det hendte i fjor eller for en måned siden? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Jeg blir egentlig litt trist, og synes faktisk litt synd på deg. Du er så nedgravet i hat at du må bruke fire nedsettende ord for å beskrive en by. Hvor kommer alt dette vonde hatet ditt fra, Mathias? Jeg tror ikke dette lenger handler om Oslo... Oslo er for deg egentlig bare en kanal for innestengt hat/sinne, selv om du kanskje ikke innser det selv. Dette er ikke ment nedsettende på noen måte... håper du tenker grundig gjennom det. Kanskje det vil løse noe for deg. Jeg har da forklart en del ganger nå hvorfor det er Oslo jeg går inn på. Er det virkelig nødvendig å fortelle det enda en gang? Det er en god del negativt med andre byer i Norge også, men det er ikke det denne tråden dreier seg om. Oslo er hovedstad, representativ by for Norge internasjonalt, den eneste kjente, Norske byen og samtidig den eneste av Norges byer som rangeres som en verdensby. I tillegg er det her Nobels fredspris deles ut. Det er også Oslo de fleste turistene til Norge besøker. Derfor er det viktigerer å fokusere på Oslo enn på de andre byene i Oslo. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Nå blander du snørr og bart igjen. Sakene er i seg selv viktige, men de sier lite om hvor trygg eller utrygg Oslo er som by i dag. Det tror jeg du forstår selv om du tenker deg litt om. Du nevnte at dette var flere år siden. Så igjen: Hadde det vært mer relevante saker om det hendte i fjor eller for en måned siden? Nå diskuterer vi hvordan Oslo er i dag. Det virker for meg ganske åpenbart at en sak er mer relevant for denne diskusjonen om den skjedde nylig enn om den skjedde for ti år siden. Er du ikke enig i at det er ganske logisk? 2 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Syns denne her traff spikeren på hodet ganske greit. Fakta(aktig) om Oslo 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Nå diskuterer vi hvordan Oslo er i dag. Det virker for meg ganske åpenbart at en sak er mer relevant for denne diskusjonen om den skjedde nylig enn om den skjedde for ti år siden. Er du ikke enig i at det er ganske logisk? Vel, jeg har hele tiden snakket om Oslo generelt. I tillegg har jeg vist til haugevis av andre saker også både når det gjelder drap, grov vold, ran og voldtekt. Jeg er enig i at de største sakene som vi snakket om nå ikke virker fult så skremmende nå lenger, men at Ransbølgen og Voldtektsbølgen har tatt over gjør ikke at jeg føler at Oslo er tryggere akkurat. En ekstra stygg sak gjentar seg ikke, men haugevis av mindre, stygge saker tar over... Er det en utvikling du liker? For å være ærlig går jeg faktisk bare rundt og venter på at den neste, store kriminalsaken vil komme. Når det ikke slåss ned på kriminaliteten takket være et ubrukelig og inkompetent politi vil det før eller siden eksplodere! Og utenom det er det heller ikke gjort noe imponerende med arkitekturen på disse ti årene. Det reagerer jeg også på. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Dette passer jo bra inn her... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1574968 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Nå diskuterer vi hvordan Oslo er i dag. Det virker for meg ganske åpenbart at en sak er mer relevant for denne diskusjonen om den skjedde nylig enn om den skjedde for ti år siden. Er du ikke enig i at det er ganske logisk? Vel, jeg har hele tiden snakket om Oslo generelt. I tillegg har jeg vist til haugevis av andre saker også både når det gjelder drap, grov vold, ran og voldtekt. Jeg er enig i at de største sakene som vi snakket om nå ikke virker fult så skremmende nå lenger, men at Ransbølgen og Voldtektsbølgen har tatt over gjør ikke at jeg føler at Oslo er tryggere akkurat. En ekstra stygg sak gjentar seg ikke, men haugevis av mindre, stygge saker tar over... Er det en utvikling du liker? For å være ærlig går jeg faktisk bare rundt og venter på at den neste, store kriminalsaken vil komme. Når det ikke slåss ned på kriminaliteten takket være et ubrukelig og inkompetent politi vil det før eller siden eksplodere! Og utenom det er det heller ikke gjort noe imponerende med arkitekturen på disse ti årene. Det reagerer jeg også på. Da har jeg problemer med å forstå hvorfor du trekker opp så gamle saker. Haugevis av mindre og stygge saker har det alltid vært og vil det alltid være, men nå har altså flere vist til statistikk som viser at dette ikke er økende, tvert imot. Det er en utvikling jeg liker ja. At det vil skje en ny sak en eller annen gang sier seg igrunn selv. Noe annet ville igrunn vært rart i en hvilken som helst by der det bor en viss mengde folk. Du får mene hva du vil om arkitekturen. Vi er en del i tråden som har snakket om de enorme endringene som har skjedd i deler av sentrum, der hele Bjørvika bygges om, samtidig som Tjuvholmen og Sørenga har blitt veldig flott. Du må gjerne misslike dette, men å si at det ikke har skjedd noe blir mildt sagt spesielt. 1 Lenke til kommentar
D02 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Og utenom det er det heller ikke gjort noe imponerende med arkitekturen på disse ti årene. Det reagerer jeg også på. Hørt om Bjørvika og Tjuvholmen? To store områder som har kommet de siste årene. Mye som skjer i Oslo nå, Barcode og området rundt ferdig i 2017, Operaen, snart begynner de på Deichmanske biblioteket, nytt nasjonalmuseum samt Akerbrygge blir pusset opp. Holmenkollen og flere andre prosjekter. Sorry, men å si at det ikke skjer noe på arkitekturfronten i Oslo funker ikke. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Og utenom det er det heller ikke gjort noe imponerende med arkitekturen på disse ti årene. Det reagerer jeg også på. Hørt om Bjørvika og Tjuvholmen? To store områder som har kommet de siste årene. Mye som skjer i Oslo nå, Barcode og området rundt ferdig i 2017, Operaen, snart begynner de på Deichmanske biblioteket, nytt nasjonalmuseum samt Akerbrygge blir pusset opp. Holmenkollen og flere andre prosjekter. Sorry, men å si at det ikke skjer noe på arkitekturfronten i Oslo funker ikke. Nå baserer Mathias seg på småturer han var i Oslo for mange år siden, så at han ikke er så oppdatert er ikke så rart. Det som er rart er at han hardnakket mener å vite bedre hvordan Oslo er enn vi som bor her og følger utviklingen. 2 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Gullsmedranet, midt på lyse dagen med skyting og brenning av bil midt i veien, hehehe, jupp, oslo er veldig trygt 1 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Gullsmedranet, midt på lyse dagen med skyting og brenning av bil midt i veien, hehehe, jupp, oslo er veldig trygt Ja, Stavanger ble jo heller aldri trygt igjen etter NOKAS-ranet... 3 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 For guds skyld, no har dere kjeftet på mathias for at han drar frem gamle saker og no er det jaggu noe gale når eg drar frem en rykende fersk sak ?? Men du brukte ordene " trygt igjen" , så du er enig at for øyeblikket så kan oslo virke litt på kanten til hva som er normalen i norge ? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Skal man ta utgangspunkt i enkelthendelser er vel Utøya ett av verdens farligste steder. 5 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) For guds skyld, no har dere kjeftet på mathias for at han drar frem gamle saker og no er det jaggu noe gale når eg drar frem en rykende fersk sak ?? Men du brukte ordene " trygt igjen" , så du er enig at for øyeblikket så kan oslo virke litt på kanten til hva som er normalen i norge ? Jeg har meg bevisst ikke kjeftet på Mathias angående eldre saker, og ikke er vi en samlet front med felles agenda men enkeltpersoner med hvert vårt perspektiv. Jeg er ikke enig i at Oslo ligger utenfor «normalen» hva angår kriminalitet i Norge da det meg bekjent ikke foreligger bevis for at dette er tilfellet. Endret 3. april 2014 av Dr. Rumack Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 For guds skyld, no har dere kjeftet på mathias for at han drar frem gamle saker og no er det jaggu noe gale når eg drar frem en rykende fersk sak ?? Men du brukte ordene " trygt igjen" , så du er enig at for øyeblikket så kan oslo virke litt på kanten til hva som er normalen i norge ? Nei dette blir forskjellige saker. En del av oss har på en side stusset på at Mathias drar opp saker som er veldig gamle, samtidig som det har blitt understreket at alvorlige enkelthendelser igrunn sier lite om helheten. Det er med andre ord to grunner til at gamle enkelthendelser ikke er noen gode indikasjoner på situasjonen i dagens Oslo og å fjerne en av grunnene, her alderen, gjør det naturlig nok ikke til noen god indikasjon. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Jeg er ikke enig i at Oslo ligger utenfor «normalen» hva angår kriminalitet i Norge da det meg bekjent ikke foreligger bevis for at dette er tilfellet. Skal vi tro SSB er kriminaliteten i de ulike fylkene som følger, etter forbryterens bosted, i promille av fylkets befolkning. Den loddrette streken er landsgjennomsnittet. Som dere ser så er finnmarkinger de mest kriminelle, etterfulgt av Oslo. "Snillest" er vestlandsfylkene, Trøndelag og Oppland. Geir Endret 3. april 2014 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Da har jeg problemer med å forstå hvorfor du trekker opp så gamle saker. Haugevis av mindre og stygge saker har det alltid vært og vil det alltid være, men nå har altså flere vist til statistikk som viser at dette ikke er økende, tvert imot. Det er en utvikling jeg liker ja. At det vil skje en ny sak en eller annen gang sier seg igrunn selv. Noe annet ville igrunn vært rart i en hvilken som helst by der det bor en viss mengde folk. Du får mene hva du vil om arkitekturen. Vi er en del i tråden som har snakket om de enorme endringene som har skjedd i deler av sentrum, der hele Bjørvika bygges om, samtidig som Tjuvholmen og Sørenga har blitt veldig flott. Du må gjerne misslike dette, men å si at det ikke har skjedd noe blir mildt sagt spesielt. Greit. Så hva med gullsmedranet nylig? Når det gjelder arkitekturen skjer det ikke flotte ting fordi man fortsetter å la Oslo se ut som en latterlig landsby istedenfor å komme opp i høyden. Det er det som gir et moderne preg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå