Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

New York City var ekstremt kriminel. Imidlertid snudde nulltoleransen for kriminalitet om på dette.

Sistgang jeg var der så var det ekstremt kriminelt, så da må det jo være det fortsatt for jeg har jo ikke vært der siden så jeg har ikke sett noe bedring.

Var I NYC igår. Var i Oslo ifjor. På Manhattan finnes det mindre antall tiggere enn i Oslo, særlig på turist områder, ser det ut. Likevel, på andre "new York City boroughs" er det meget høy kriminalitet/tigging i forhold til Oslo

Det er inntrykket i hvert fall, uten statistikk å støtte det og det er en følelse/inntrykk som ofte teller mest for de fleste antar jeg. Frykt er ofte lite rasjonellt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

New York City var ekstremt kriminel. Imidlertid snudde nulltoleransen for kriminalitet om på dette.

Sistgang jeg var der så var det ekstremt kriminelt, så da må det jo være det fortsatt for jeg har jo ikke vært der siden så jeg har ikke sett noe bedring.

1) Når var du der sist?

2) Hva mener du med "ekstremt kriminelt"?

Lenke til kommentar

Men hvis du kan gi en troverdig kilde til at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomaner, alkoholikere og kriminalitet er over skal jeg revurdere mitt syn på på byen. Hvis du samtidig kan vise til at det skal bygges skyskrapere istedenfor de latterlige greiene som er i Oslo nå skal jeg faktisk erklære at Norge endelig har en hovedstad det er verdt å være stolt av.

Forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomane, alkoholigere og kriminalitet blir aldri "over". Det finnes også mye av det i New York City som du snakker så varmt om.

Men både jeg, og en rekke andre, har lagt ut masse linker som viser til at kriminaliteten er på vei ned, og at bybildet er i kraftig utvikling i positiv retning. Og disse kildene er troverdige da de er både fra Politiet og andre offentlige instanser.

Mye av utviklingen av bybildet er allerede gjennomført, for eksempel i Bjørvika. Og sterkt trafikkerte veier legges mer og mer under bakken, det bygges flere hyggelige byrom og det gjøres tiltak for å minske forurensningen i indre by. Med andre ord... du har fått dine kilder.

Det eneste det virker som det blir mer av, er rumenske tiggere (romfolk/sigøynere), men det er det samme i flere storbyer i Europa. Det har ikke blitt betydelig flere narkomane de siste årene, men dessverre er de blitt mer synlige i og med at alle "klumper" seg sammen på samme sted. Men de plager aldri meg, de bare står og ser tomt foran seg som noen godlynte zombier her og der, men de gjør ikke en flue fortred (litt nasking må man imidlertid regne med, men de fleste er dumme nok til å bli tatt de fleste gangene).

Mitt spørsmål er stadig det samme: Hvis det går nedover med kriminaliteten slik du og andre hevder, hvorfor er det da stadig nyheter om vold, tyveri og andre forbrytelser i Oslo? Jeg har lagt ut informasjon på det helt motsatte av det du og andre hevder, informasjon som viser til alle problemene i Oslo. At det er mindre kriminalitet i Oslo enn i enkelte andre byer interesserer meg ikke for det er ikke et argument for å lukke øynene for kriminaliteten i Oslo. Spesielt ikke når det er en så minimal by som det Oslo er. Som sagt klarte man å snu om på situasjonen i New York City ved nulltoleransen for kriminalitet og det er en langt større by enn Oslo i både utstrekning og folketall. Så det er fult mulig å utrette det samme i Oslo. Faktisk fult mulig å utrette det i langt større grad.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har faktisk sagt hvor jeg hovedsakelig har vært i Oslo. Om du ikke husker det så burde du bla tilbake i tråden, men jeg har vært over hele sentrum, borte fra sentrum hvor det heter Bjørneveien og de traktene samt ved Holmenkollen samt litt rundt omkring i småstrøk. Men nå har uansett ikke det vært hele hovedpoengetet mitt. Jeg har snakket om tiggere, alkoholikere, narkomaner og uteliggere i tillegg til kriminaliteten, forfallet og hærverket. Nå husker jeg ikke akkurat når jeg sist var i Oslo. Jeg kjenner ikke lenger noen som bor der så det har blitt færre besøk de senere årene. Men hvis du kan gi en troverdig kilde til at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomaner, alkoholikere og kriminalitet er over skal jeg revurdere mitt syn på på byen. Hvis du samtidig kan vise til at det skal bygges skyskrapere istedenfor de latterlige greiene som er i Oslo nå skal jeg faktisk erklære at Norge endelig har en hovedstad det er verdt å være stolt av.

Du husker ikke en gang når du var i Oslo sist, men vet likevel bedre enn oss som bor her hvordan byen egentlig er? Stort mye bedre blir det vell ikke.

Videre vil du ha kilde på at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomane, alkoholokere og kriminalitet er over? Den byen, som så mye annet, finnes kun i ditt eget hode, men hvis det er der du legger lista forstår jeg igrunn hvorfor du er så negativ.

Ja, jeg vil ha kilde på at alle problemene i Oslo er over slik du og alle andre hevder. Har du eller har du ikke en slik kilde? Og da en troverdig en.

Når det videre gjelder min tilstedeværelsei Oslo har jeg faktisk ikke noen særlig interesse av å oppsøke byen igjen. Da finnes det langt mer interessange byer her i verden som er verdt å oppsøke!

Lenke til kommentar

1) Når var du der sist?

2) Hva mener du med "ekstremt kriminelt"?

1) Etter å ha lest måte du argumenterer på, så har jeg lært meg ett par triks, så det kommer jeg ikke til å svare på.

2) Det var dine ord.

1) Altså har du ikke vært der virker det som.

2) Feil. Men du forstår tydeligvis ikke så da skal jeg ordlegge meg på en annen måte: Hva slags kriminalitet opplevde du? (Hvis du da har vært der i det hele tatt):

Lenke til kommentar

New York City var ekstremt kriminel.

1) Etter å ha lest måte du argumenterer på, så har jeg lært meg ett par triks, så det kommer jeg ikke til å svare på.

2) Det var dine ord.

2) Feil. Men du forstår tydeligvis ikke så da skal jeg ordlegge meg på en annen måte: Hva slags kriminalitet opplevde du? (Hvis du da har vært der i det hele tatt):

1) Hva det virker som er irrelevant, jeg har vært der, det var mye kriminalitet/tiggere/uteliggere, jeg har enda ikke sett noe bedring.

2) Er vel selvforklarende nå vel?

Lenke til kommentar

Jo, jeg har faktisk sagt hvor jeg hovedsakelig har vært i Oslo. Om du ikke husker det så burde du bla tilbake i tråden, men jeg har vært over hele sentrum, borte fra sentrum hvor det heter Bjørneveien og de traktene samt ved Holmenkollen samt litt rundt omkring i småstrøk. Men nå har uansett ikke det vært hele hovedpoengetet mitt. Jeg har snakket om tiggere, alkoholikere, narkomaner og uteliggere i tillegg til kriminaliteten, forfallet og hærverket. Nå husker jeg ikke akkurat når jeg sist var i Oslo. Jeg kjenner ikke lenger noen som bor der så det har blitt færre besøk de senere årene. Men hvis du kan gi en troverdig kilde til at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomaner, alkoholikere og kriminalitet er over skal jeg revurdere mitt syn på på byen. Hvis du samtidig kan vise til at det skal bygges skyskrapere istedenfor de latterlige greiene som er i Oslo nå skal jeg faktisk erklære at Norge endelig har en hovedstad det er verdt å være stolt av.

Du husker ikke en gang når du var i Oslo sist, men vet likevel bedre enn oss som bor her hvordan byen egentlig er? Stort mye bedre blir det vell ikke.

Videre vil du ha kilde på at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomane, alkoholokere og kriminalitet er over? Den byen, som så mye annet, finnes kun i ditt eget hode, men hvis det er der du legger lista forstår jeg igrunn hvorfor du er så negativ.

Ja, jeg vil ha kilde på at alle problemene i Oslo er over slik du og alle andre hevder. Har du eller har du ikke en slik kilde? Og da en troverdig en.

Selvfølgelig har ingen en kilder på at alt negativt i Oslo har forsvunnet. En by uten noen problemer finnes ikke. Såpass hadde jeg håpet at du selv klarte å forstå. At du presterer å påstå at jeg og andre har hevdet noe i nærheten av det må jo være tidenes stråmann. Står det virkelig så dårlig til?

Når det videre gjelder min tilstedeværelsei Oslo har jeg faktisk ikke noen særlig interesse av å oppsøke byen igjen. Da finnes det langt mer interessange byer her i verden som er verdt å oppsøke!

Det er helt greit, men da strengt tatt ikke "dine erfaringer" særlig mye verdt.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er stadig det samme: Hvis det går nedover med kriminaliteten slik du og andre hevder, hvorfor er det da stadig nyheter om vold, tyveri og andre forbrytelser i Oslo? Jeg har lagt ut informasjon på det helt motsatte av det du og andre hevder, informasjon som viser til alle problemene i Oslo.

De artiklene du legger frem beviser jo ikke på noen som helst måte at kriminaliteten er på vei opp. De beviser bare at det finnes kriminalitet i Oslo. Og det er det da heller ingen som har benektet. Men vis oss hvilken by i verden som ikke har kriminalitet i det hele tatt. Den byen finnes ikke!

Den dokumentasjonen som andre har lagt frem her viser derimot at Oslo er på vei i riktig retning. Man kan faktisk ikke forlange stort mer. New York løste heller ikke sine problemer over natten.

Kom heller tilbake og klag den dagen kurven begynner å peke nedover igjen. Det kommer sikkert til å skje før eller siden. (Og kommer sikkert til å skje i New York før eller siden også om det ikke allerede har begynt)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er stadig det samme: Hvis det går nedover med kriminaliteten slik du og andre hevder, hvorfor er det da stadig nyheter om vold, tyveri og andre forbrytelser i Oslo? Jeg har lagt ut informasjon på det helt motsatte av det du og andre hevder, informasjon som viser til alle problemene i Oslo.

Jeg vet ikke om du har tungt for det, eller om du er et troll, men vi har mange ganger allerede forsøkt å forklare deg at dine "kilder" er enkelthendelser dratt frem av avisene for å trekke lesere. Media ønsker å få oss til å tro at det er mer vold og ran i Oslo enn det som er tilfellet, og benytter enhver sjanse til å trekke frem enkeltpersoners hendelser.

Mine, og en del andres kilder, er statistikk, som omhandler en større gruppe mennesker. Altså et helhetsbilde fra troverdige kilder.

Hva er mest troverdig?

Om du ser på Oslo, New York, Stockholm, Berlin eller en hvilken som helst annen storby, så finner du ikke en eneste by der "alle problemene" er "over". Ingen her har hevdet at Oslo er uten problemer. Det finnes ikke byer uten problemer. Men vi forsøker å få deg til å skjønne at Oslo ikke er så ille som du og media prøver å få det til å være, og at Oslo er en mye bedre by enn for bare et par-tre år siden. Ting skjer i Oslo, det skjer raskt, og i positiv retning på de aller fleste områder.

Da har du heller ikke et oppdatert grunnlag til å uttale deg.

Du nekter selv å svare for når du sist var i Oslo, og hevder at en som ikke svarer på når han var i New York City sist, ikke har vært der.

Med andre ord; du har ikke vært i Oslo virker det som.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Selvfølgelig har ingen en kilder på at alt negativt i Oslo har forsvunnet. En by uten noen problemer finnes ikke. Såpass hadde jeg håpet at du selv klarte å forstå. At du presterer å påstå at jeg og andre har hevdet noe i nærheten av det må jo være tidenes stråmann. Står det virkelig så dårlig til?

Siden du er enig i at ikke alt negativt har forsvunnet fra Oslo, hvorfor er du uenig i at det negative bør slås ned på? Alt du gjør er å lukke øynene for det negative og snakke om idiotiske stråmenn!

Mener du eller mener du ikke at det bør gjøres en større innsats for å knuse kriminaliteten i Oslo?

Mener du eller mener du ikke at sprukne fortau, hull der de skulle stårr trær, grafitti, bøyde skilter, søppel som flyter på fortauene ol. burde gjøres noe med eller ikke?

Det er helt greit, men da strengt tatt ikke "dine erfaringer" særlig mye verdt.

Nå er jeg desverre født inn i dette latterlige og patetiske barnehagelandet så da teller min mening om Oslo. Husk at dette er Norges hovedstad, den enste kjente av de norske byene samt Norges eneste by som kan kategoriseres som en verdensby selv om den ligger langt nede på listen.

Lenke til kommentar

De artiklene du legger frem beviser jo ikke på noen som helst måte at kriminaliteten er på vei opp. De beviser bare at det finnes kriminalitet i Oslo. Og det er det da heller ingen som har benektet. Men vis oss hvilken by i verden som ikke har kriminalitet i det hele tatt. Den byen finnes ikke!

Den dokumentasjonen som andre har lagt frem her viser derimot at Oslo er på vei i riktig retning. Man kan faktisk ikke forlange stort mer. New York løste heller ikke sine problemer over natten.

Kom heller tilbake og klag den dagen kurven begynner å peke nedover igjen. Det kommer sikkert til å skje før eller siden. (Og kommer sikkert til å skje i New York før eller siden også om det ikke allerede har begynt)

Kjenner du til uttrykk som "Voltektsbølgen" og "Ransbølgen"? Kan du fortelle hvorfor det har oppstått slike uttrykk i Oslo? Og da uten å peke på at andre byer har lignende problemer.

Poenget mitt er at det er altfor stor likegyldighet. Istedenfor å lene seg til at Oslo har lite kriminalitet sammenlignet med andre byer runt omkring i verden som er mye, mye, mye større både i utstrekning og folketall må man fokusere på de problemene Oslo har. Er du klar over at New York City er USAs største by og samtidig den tryggeste av USAs storbyer!? Når det er mulig å oppnå noe sånt i en gigantby som New York City må det iallefall være mulig å oppnå i en miniby som Oslo! Derfor bruker jeg New York City som eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har tungt for det, eller om du er et troll, men vi har mange ganger allerede forsøkt å forklare deg at dine "kilder" er enkelthendelser dratt frem av avisene for å trekke lesere. Media ønsker å få oss til å tro at det er mer vold og ran i Oslo enn det som er tilfellet, og benytter enhver sjanse til å trekke frem enkeltpersoners hendelser.

Mine, og en del andres kilder, er statistikk, som omhandler en større gruppe mennesker. Altså et helhetsbilde fra troverdige kilder.

Hva er mest troverdig?

Om du ser på Oslo, New York, Stockholm, Berlin eller en hvilken som helst annen storby, så finner du ikke en eneste by der "alle problemene" er "over". Ingen her har hevdet at Oslo er uten problemer. Det finnes ikke byer uten problemer. Men vi forsøker å få deg til å skjønne at Oslo ikke er så ille som du og media prøver å få det til å være, og at Oslo er en mye bedre by enn for bare et par-tre år siden. Ting skjer i Oslo, det skjer raskt, og i positiv retning på de aller fleste områder.

Da har du heller ikke et oppdatert grunnlag til å uttale deg.

Du nekter selv å svare for når du sist var i Oslo, og hevder at en som ikke svarer på når han var i New York City sist, ikke har vært der.

Med andre ord; du har ikke vært i Oslo virker det som.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10... :roll::roll::roll: For siste gang: MANGE FORSKJELLIGE HENDELSER SKAPER ET HELHETLIG BILDE!!! Kan du forklare opphavet til uttrykk som "Voldtekstbølgen" eller "Ransbølgen" Og mens du samtidig er i gang, kan du forklare omstendighetene rundt Holmliadrapet? At en gutt på 15 år blir angrepet med kniv og drept fordi han er mørk i huden, sier det noe om en sikker by selv om det var første gang det skjedde? Eller hva med Orderudsaken? Er du klar over at Per Paust og Anne Orderud Paust måtte flykte fra hjemmet sitt i Oslo etter drapsforsøkene de ble utsatt for! Er du klar over at Per Paust skulle skytes sammen med Anne Orderud Paust og foreldrene hennes? Det eneste som forhindret det var at han døde av sykdom før drapene fant sted. Nå, virker det som en trivlig og trygg by? Uansett om det er en engagshendelse aldri så mye... Og da mener jeg drapsforsøkene som drev dem vekk fra Oslo, ikke hvor drapene fant sted.

Eller hva med somalieren som gikk amok på en t-bane med kniv... Ser du virkelig ikke poenget mitt? Oslo, hovedstaden i Norge som alle forbinder med fred og velstand er ikke en trygg by i det hele tatt! Greit nok at folk som bor der går hjem om natten og føler seg trygge, men plutselig kan et angrep skje! Er det ingen andre som forstår at dette må slås ned på!?

Og til slutt, husker ikke når jeg var i Oslo sist. Det er noen år siden. Og dette er siste gang jeg forteller det: Jeg har ikke lenger kontakt med noen som bor i Oslo så defor gidder jeg heller ikke å dra til byen ved mindre jeg skal noe der eller møte folk der. Oppsøker ikke det jævla hullet av en by ved mindre jeg faktisk har en grunn! Nå håper jeg du husker det jeg skrev fordi jeg kommer ikke til å gidde å skrive det en gang til!

Om Oslo var en hyggelig by å besøke så hadde jeg dratt til oftere, men det er ikke en hyggelig by å besøke. Derfor gidder jeg heller ikke å oppsøke den.

Lenke til kommentar

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10... :roll::roll::roll: For siste gang: MANGE FORSKJELLIGE HENDELSER SKAPER ET HELHETLIG BILDE!!!

Mange forskjellige hendelser skaper et hehetlig bilde bare så lenge du kjenner alle hendelsene, noe media ikke gjør. Alle enkelte hendelser rapportes ikke i media, bare politi som samler data om ALLE enkelte hendelser gir et helhetlig bilde, ikke de "ransbølgene" som rapporteres i media

Hvis du ikke forstår dette prinsippet, kan vi ikke ha en saklig debatt med deg fordi du ikke har kapasitet til logisk tenkning

Forstår du prinsippet at alt ikke står i media og bare når en samler alle hendelser kan en si at de har et nøye bildet?

• Liker 3
Lenke til kommentar

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10... :roll::roll::roll: For siste gang: MANGE FORSKJELLIGE HENDELSER SKAPER ET HELHETLIG BILDE!!!

Mange forskjellige hendelser skaper et hehetlig bilde bare så lenge du kjenner alle hendelsene, noe media ikke gjør. Alle enkelte hendelser rapportes ikke i media, bare politi som samler data om ALLE enkelte hendelser gir et helhetlig bilde, ikke de "ransbølgene" som rapporteres i media

Hvis du ikke forstår dette prinsippet, kan vi ikke ha en saklig debatt med deg fordi du ikke har kapasitet til logisk tenkning

Forstår du prinsippet at alt ikke står i media og bare når en samler alle hendelser kan en si at de har et nøye bildet?

Ikke snakk om logisk tenkning her... Det skjer sikkert mange hyggelige ting i Oslo, men det fritar ikke byen for all elendigheten som skjer der. Og det er elendigheten jeg vil til livs. Og det er fortsatt det faktum at byen ikke er trygg så lenge voldtekter, ran og annen kriminalitet florerer. Den er heller ikke noe fin å se på når søppel, forfall, grafitti, tigere ol. dominerer bybildet. At det kan være hyggelig enkelte steder i byen fjerner ikke all elendigheten og det har vært poenget mitt fra starten av.

En annen sak er at dette er Norges eneste kjente by og den representative byen internasjonalt og når det gjelder utenlandske turister er det først og fremst sentrum de besøker i Oslo og da hjelper det ikke om byen har flott strøk og smågater utenfor sentrum når det turistene ser er sentrum.

Lenke til kommentar

"Ransbølge" er bare noe media kaller det for å skape frykt, for frykt gir klikk på nettet.

Hvis det skulle være sant, hvorfor får du da stadig nyheter om ran og annen kriminalitet? Kan godt være at ressursene er tilgjengelige, men da blir de brukt på feil måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...