herzeleid Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Nå har jeg lest meg opp om og studert bilder av Oslo i lange tider. Byen er en drittstygg rønne og det er ingen tvil om det! Du mistet meg der. Starter du ett innlegg på den måten så har jeg store problemer med å ta resten seriøst. For det stemmer jo ikke. Det finnes selvfølgelig noen få fine og ryddige steder i Oslo, men bybildet jeg har møtt hver gang jeg har vært der er dominert av søppel i gatene, sprukne fortau, hull hvor det mangler trær, bøyde gateskilt, forfall og hærverk. Når var du her sist? 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Hvorfor er det relevant? Har det blitt en enorm oppussing av byen i det siste? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hvorfor er det relevant? Har det blitt en enorm oppussing av byen i det siste? Jeg synes det er ganske relevant da du ser ut til å i hovedsak basere deg på tabloide medieoppslag og nettopp dine egne opplevelser. Om du baserer dine argumenter på at du var en tur innom for mange år siden er det ikke akkurat "krupp-stål"-styrke over dem. Og ja, det skjer veldig mye i sentrum om dagen, og dette har flere av oss snakket om mange ganger nå så det tror jeg du har fått med deg. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hvorfor er det relevant? Ganske mange år siden, med andre ord Et annet spørsmål er jo hvor mange steder du faktisk var i byen så lenge at du kunne gjøre deg opp en grundig mening om det stedet ut over at det lå litt søppel utenfor en søppelkasse. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Nå har jeg lest meg opp om og studert bilder av Oslo i lange tider. Byen er en drittstygg rønne og det er ingen tvil om det! Men arkitektmessig skal det kanskje ikke så mye til for å løse problemet. Ingen by er vel perfekt (skjønt Saudi-Arabia har prøvd seg på verdens første smart-by) så med noe ny arkitektur i tillegg til den gamle, stygge som alt dominerer byen vil det kanskje ikke bli så ille utsendemessig. Jeg la tidligere ut en artikkel om fremtidens Oslo. Denne har jeg nå studert gang på gang og kommet fram til hva jeg virkelig liker av forslag om byens arkitektur. Diss fem forslagene skulle jeg gjerne ha sett realisert. Om dette ble en realitet og byen dermed fikk et nytt, moderne preg ved hjelp av denne arkitekturen går det jo fint ann å leve med at mesteparten av byen ellers ser ut som et stygt, forsømt hull. Hva synes dere om disse forslagene? FS00015036.jpg FS00015031.jpg FS00015018.jpg FS00015015.jpg FS00015009.jpg Når det gjelder kriminaliteten er det et helt annet problem. Nye prioriteringer hos politiet der de faktisk vil bekjempe kriminalitet og ikke gjøre alt mulig annet samt et eget miljøpoliti som tar seg av mindre viktige saker som hærverk og forfall så politiet kan slippe å bruke resurser på dette samt muligheten til å forsvare seg selv ved å eie og bære håndvåpen bare man er skikket til det er fortsatt mine forslag. Og kanskje Heimvernet som har en helt annen rolle enn resten av forsvaret burde bli mer synlig. I alle fall i saker som angår det internasjonale. (Internasjonale bygninger, avtaler og konferanser feks).Og selvsagt en langt hardere, kaldere og tøffere linje ovenfor kriminalitet! Det Norge burde ta lærdom i når det gjelder en by som Oslo er den nulltoleransen for kriminalitet som tidligere ble innført i New York City i USA! Jeg er ikke sikker på om et miljøpoliti vil være den beste løsningen. Hvorfor ikke bruke pengene man ellers ville brukt på et miljøpoliti, på flere utepatruljer? Da kan alle politifolk ta seg av alle mulige saker, fremfor at en politimann må tilkalle riktig type politi hvis de ser det skjer noe kriminelt som er utenfor deres ansvarsområde. Jeg er heller ikke sikker på at det er en lur ide å la størsteparten av befolkningen få tillatelse til å gå rundt med håndvåpen. Sjansen for at man bruker et våpen, også i situasjoner der man ikke blir presset eller truet, er mye større om man bærer et våpen, enn om man ikke gjør det. Og vet man at mange andre går rundt med håndvåpen, så er sjansen for å føle seg truet eller presset også mye større. Egentlig en ond sirkel, spør du meg. Kriminaliteten er for øvrig i tilbakegang. Antall anmeldte ran var riktignok høyere i 2013 enn i 2012. Men så var også 2012 et rekordlavt ransår, og 2013 ligger på nivå med 2010 og 2011. Derimot har annen type vinningskriminalitet, som for eksempel innbrudd, gått kraftig tilbake. Samlet sett kom det inn 6,1% færre anmeldelser for vinningskriminalitet i 2013 sammenlignet med 2012 (også om vi tar med anmeldelser for ran). Boliginnbrudd har gått ned med 69% fra oktober 2009 til oktober 2012. Kilde: Osloby.no Grunnen til at jeg mener miljøpoliti ville være den beste løsningen er som nevnt at da kunne den vanlige politistyrken kun konsentrere seg om mer alvorlige kriminalsaker. Jeg ser for øvrig ikke argumentet ditt. Man kan like gjerne snu det rundt og spørre hvorfor man skal bruke mer penger på flere politistyrker istedenfor på et eget miljøpoliti. Det med håndvåpen har jeg opprettet en egen tråd om så det kan vi ta i den. Poenget mitt er at man må kunne bedrive selvforsvar og dessuten vil det være en avskrekkende effekt for de kriminelle. Og før du begynner å snakke om kriminalitet i USA (noe folk alltid gjør i denne debatten) så tenk over alle forskjellene i samfunnet og kulturen mellom USA og Norge. Amerikaniseringen foregår riktig nok, men det betyr ikke at kriminaliteten i Norge vil nå nivået i USA dersom retten til å eie og bære håndvåpen innføres. Tilbakegang eller ikke. Kriminaliteten finnes og lever i beste velgende. Som du selv peker på økte den igjen i 2013. Så er det heller ikke bare ran det er snakk om. Voldtekt, overfall, alvorlige skader og drap hører også med. Samt andre ting. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Men at det redder menneskeliv er ikke på noen som helst måte tragisk. Det finnes ustabile folk blant HV-soldatene selv om forsvaret gjør så godt de kan for å få silt dem ut. Da er problemet at de som har som jobb å bedømme hvem som er skikket til tjeneste i Heimvernet gjør en altfor dårlig jobb. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Du kunne spart deg all den lesingen, for det er flere år siden du bestemte deg for at Oslo er et høl. Ikke noe nytt her altså... Problemet er bare at ingen ting har blitt noe bedre siden gang. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2014 Kraftig økning av vold og trusler mot Nav-ansatte Det gikk nesten ikke en arbeidsdag uten at Nav-ansatte i Oslo ble truet eller utsatt for vold på arbeidsplassen i fjor. I 2013 ble det innrapportert 200 tilfeller av vold eller trusler mot ansatte ved Nav-kontorer i Oslo. Det er en økning på 89 tilfeller fra året før. 2014 har ikke startet bedre: Til og med 15. mars var det registrert 52 episoder, en liten økning sammenlignet med samme periode i 2013. http://www.osloby.no/nyheter/Kraftig-okning-av-vold-og-trusler-mot-Nav-ansatte-7509401.html#.Uy6h04_KzIU Virkelig en fredelig og trygg by å jobbe i... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 Du kunne spart deg all den lesingen, for det er flere år siden du bestemte deg for at Oslo er et høl. Ikke noe nytt her altså... Problemet er bare at ingen ting har blitt noe bedre siden gang. Hvordan klarer du å lire av deg det når det er postet flere eksempler på det motsatte her i denne tråden. Det er veldig vanskelig å holde en saklig diskusjon når du ikke klarer å forholde deg til hverken argumenter eller fakta. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Grunnen til at jeg mener miljøpoliti ville være den beste løsningen er som nevnt at da kunne den vanlige politistyrken kun konsentrere seg om mer alvorlige kriminalsaker. Jeg ser for øvrig ikke argumentet ditt. Man kan like gjerne snu det rundt og spørre hvorfor man skal bruke mer penger på flere politistyrker istedenfor på et eget miljøpoliti. Fordi hvis man har "spesialiserte" politistyrker, som ikke nødvendigvis kan gripe inn der og da når det skjer noe kriminelt utenfor deres spesialområde, så må de må tilkalle en patrulje som har den typen kriminalitet som spesialfelt. Og innen de når frem kan gjerningsmennene ha forduftet, og skaden kan ha skjedd, fremfor at en patrulje med mulighet til å ta tak i hva som helst har forhindret hele situasjonen. Det med håndvåpen har jeg opprettet en egen tråd om så det kan vi ta i den. Poenget mitt er at man må kunne bedrive selvforsvar og dessuten vil det være en avskrekkende effekt for de kriminelle. Og før du begynner å snakke om kriminalitet i USA (noe folk alltid gjør i denne debatten) så tenk over alle forskjellene i samfunnet og kulturen mellom USA og Norge. Amerikaniseringen foregår riktig nok, men det betyr ikke at kriminaliteten i Norge vil nå nivået i USA dersom retten til å eie og bære håndvåpen innføres. Kunne vi tatt det i den andre tråden, hadde ikke du behøvd å trekke frem ditt poeng heller. Så da fortsetter vi her (det er tross alt aktuelt i forhold til det vi diskuterer). Erfaringer viser at de som likevel bærer håndvåpen, er mye mer truende til å faktisk bruke det om de vet at også motparten har håndvåpen. Lettere tilgang medfører også til mer utstrakt bruk av våpen. Dette gjelder også Norge. Tilbakegang eller ikke. Kriminaliteten finnes og lever i beste velgende. Som du selv peker på økte den igjen i 2013. Så er det heller ikke bare ran det er snakk om. Voldtekt, overfall, alvorlige skader og drap hører også med. Samt andre ting. Kriminaliteten økte ikke. Kun ran. Du må slutte å blande, og å vri ting slik at de høres best ut i dine ører. Man blir aldri kvitt kriminalitet, men du har tidligere i tråden hevdet at den kun er økende, og at det blir verre dag for dag... og da spesielt i Oslo. Vi har bevist, gang på gang, at du tar feil. Og mange av drapene skjer med bruk av håndvåpen. Da er problemet at de som har som jobb å bedømme hvem som er skikket til tjeneste i Heimvernet gjør en altfor dårlig jobb. Skal man la menneskers liv avhenge av om personen som bedømmer gjør en god eller dårlig jobb? Man vet heller aldri hva en psykisk frisk person kan finne på å gjøre om noen måneder. Psykisk ustabilitet kan skje ganske raskt, og ofte uten klare forvarsler. Problemet er bare at ingen ting har blitt noe bedre siden gang. Et godt bevis på at du har noen gigantiske skylapper, og ikke har nok faktagrunnlag til å uttale deg om Oslo på en god og riktig måte. Og skylappene er ditt brennende hat mot Oslo. Ikke at jeg forstår hvordan man kan hate en by så mye, men det er ditt problem. Kraftig økning av vold og trusler mot Nav-ansatte Det gikk nesten ikke en arbeidsdag uten at Nav-ansatte i Oslo ble truet eller utsatt for vold på arbeidsplassen i fjor. I 2013 ble det innrapportert 200 tilfeller av vold eller trusler mot ansatte ved Nav-kontorer i Oslo. Det er en økning på 89 tilfeller fra året før. 2014 har ikke startet bedre: Til og med 15. mars var det registrert 52 episoder, en liten økning sammenlignet med samme periode i 2013. http://www.osloby.no/nyheter/Kraftig-okning-av-vold-og-trusler-mot-Nav-ansatte-7509401.html#.Uy6h04_KzIU Virkelig en fredelig og trygg by å jobbe i... Du trekker frem ett firma det har blitt mer utrygt å jobbe for. Ett! Hvor mange firma har arbeidsplass(er) i Oslo? Mange tusen. Nok en gang har du litt trøbbel med å forstå det med representativt utvalg. Endret 23. mars 2014 av Schwarzwald 2 Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Men at det redder menneskeliv er ikke på noen som helst måte tragisk. Det finnes ustabile folk blant HV-soldatene selv om forsvaret gjør så godt de kan for å få silt dem ut. Da er problemet at de som har som jobb å bedømme hvem som er skikket til tjeneste i Heimvernet gjør en altfor dårlig jobb. Psykiske problemer kan oppstå i etterkant, når du allerede har vært mange år i HV. Og ut over det tror jeg ikke screeningen av soldatene er så veldig dyptgående heller. Lenke til kommentar
MathiasOslo Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Dårlig nyheter for meg... http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-far-to-nye-moskeer-7510082.html Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Hvordan klarer du å lire av deg det når det er postet flere eksempler på det motsatte her i denne tråden. Det er veldig vanskelig å holde en saklig diskusjon når du ikke klarer å forholde deg til hverken argumenter eller fakta. Fordi jeg argumenterer utifra min egen erfaring og jeg ser ingen forbedring fra hver gang jeg er i byen. Nå er det heller ikke slik at linker i denne tråden utelukket støtter ditt syn på saken. Jeg har selv lagt ut haugevis av linker som viser til vold ol. Mange har også tidligere lagt ut bilder som viser til søppel, forfall, hærverk ol. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Hvordan klarer du å lire av deg det når det er postet flere eksempler på det motsatte her i denne tråden. Det er veldig vanskelig å holde en saklig diskusjon når du ikke klarer å forholde deg til hverken argumenter eller fakta. Fordi jeg argumenterer utifra min egen erfaring og jeg ser ingen forbedring fra hver gang jeg er i byen. Samtidig nekter du å si når du sist var her, hvor ofte du er her, og hvor mye du egentlig kommer deg rundt. Jeg synes det er påfallende når du ser ut til å mene at du kjenner Oslo bedre, på grunnlag av noen småturer du har vært for flere år siden, enn de av oss som har bodd her i mange år og kjenner byen veldig godt. Om "dine erfaringer" er noen småturer for mange år siden er ikke argumentasjonen din særlig sterk. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Jo, jeg har faktisk sagt hvor jeg hovedsakelig har vært i Oslo. Om du ikke husker det så burde du bla tilbake i tråden, men jeg har vært over hele sentrum, borte fra sentrum hvor det heter Bjørneveien og de traktene samt ved Holmenkollen samt litt rundt omkring i småstrøk. Men nå har uansett ikke det vært hele hovedpoengetet mitt. Jeg har snakket om tiggere, alkoholikere, narkomaner og uteliggere i tillegg til kriminaliteten, forfallet og hærverket. Nå husker jeg ikke akkurat når jeg sist var i Oslo. Jeg kjenner ikke lenger noen som bor der så det har blitt færre besøk de senere årene. Men hvis du kan gi en troverdig kilde til at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomaner, alkoholikere og kriminalitet er over skal jeg revurdere mitt syn på på byen. Hvis du samtidig kan vise til at det skal bygges skyskrapere istedenfor de latterlige greiene som er i Oslo nå skal jeg faktisk erklære at Norge endelig har en hovedstad det er verdt å være stolt av. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 (endret) Så jeg kan si at New York er ett kriminelt hø, fordi det var det da jeg var der på starten av 90-tallet. Siden jeg enda ikke har sett endringene som har vært der den siste tiden så eksisterer de ikke? Du evner jo ikke å forholde deg til statistikker og utviklingen som blir bevist diverse steder. Selv om jeg ikke har vært i verdensrommet å sett jordkloden, så vet jeg at den er rund. Endret 26. mars 2014 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 New York City var ekstremt kriminel. Imidlertid snudde nulltoleransen for kriminalitet om på dette. Det er denne modellen jeg har brukt for Oslo en rekke ganger. New York City er i dag den største av alle amerikanske byer og samtidig den amerikanske storbyen som har minst kriminalitet. Hvis du snakker om byen da og ikke delstaten. 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 New York City var ekstremt kriminel. Imidlertid snudde nulltoleransen for kriminalitet om på dette. Sistgang jeg var der så var det ekstremt kriminelt, så da må det jo være det fortsatt for jeg har jo ikke vært der siden så jeg har ikke sett noe bedring. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Men hvis du kan gi en troverdig kilde til at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomaner, alkoholikere og kriminalitet er over skal jeg revurdere mitt syn på på byen. Hvis du samtidig kan vise til at det skal bygges skyskrapere istedenfor de latterlige greiene som er i Oslo nå skal jeg faktisk erklære at Norge endelig har en hovedstad det er verdt å være stolt av. Forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomane, alkoholigere og kriminalitet blir aldri "over". Det finnes også mye av det i New York City som du snakker så varmt om. Men både jeg, og en rekke andre, har lagt ut masse linker som viser til at kriminaliteten er på vei ned, og at bybildet er i kraftig utvikling i positiv retning. Og disse kildene er troverdige da de er både fra Politiet og andre offentlige instanser. Mye av utviklingen av bybildet er allerede gjennomført, for eksempel i Bjørvika. Og sterkt trafikkerte veier legges mer og mer under bakken, det bygges flere hyggelige byrom og det gjøres tiltak for å minske forurensningen i indre by. Med andre ord... du har fått dine kilder. Det eneste det virker som det blir mer av, er rumenske tiggere (romfolk/sigøynere), men det er det samme i flere storbyer i Europa. Det har ikke blitt betydelig flere narkomane de siste årene, men dessverre er de blitt mer synlige i og med at alle "klumper" seg sammen på samme sted. Men de plager aldri meg, de bare står og ser tomt foran seg som noen godlynte zombier her og der, men de gjør ikke en flue fortred (litt nasking må man imidlertid regne med, men de fleste er dumme nok til å bli tatt de fleste gangene). 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Jo, jeg har faktisk sagt hvor jeg hovedsakelig har vært i Oslo. Om du ikke husker det så burde du bla tilbake i tråden, men jeg har vært over hele sentrum, borte fra sentrum hvor det heter Bjørneveien og de traktene samt ved Holmenkollen samt litt rundt omkring i småstrøk. Men nå har uansett ikke det vært hele hovedpoengetet mitt. Jeg har snakket om tiggere, alkoholikere, narkomaner og uteliggere i tillegg til kriminaliteten, forfallet og hærverket. Nå husker jeg ikke akkurat når jeg sist var i Oslo. Jeg kjenner ikke lenger noen som bor der så det har blitt færre besøk de senere årene. Men hvis du kan gi en troverdig kilde til at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomaner, alkoholikere og kriminalitet er over skal jeg revurdere mitt syn på på byen. Hvis du samtidig kan vise til at det skal bygges skyskrapere istedenfor de latterlige greiene som er i Oslo nå skal jeg faktisk erklære at Norge endelig har en hovedstad det er verdt å være stolt av. Du husker ikke en gang når du var i Oslo sist, men vet likevel bedre enn oss som bor her hvordan byen egentlig er? Stort mye bedre blir det vell ikke. Videre vil du ha kilde på at alt av forfall, hærverk, søppel, uteliggere, narkomane, alkoholokere og kriminalitet er over? Den byen, som så mye annet, finnes kun i ditt eget hode, men hvis det er der du legger lista forstår jeg igrunn hvorfor du er så negativ. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå