Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Strengere og lenger straffer er ikke nødvendigvis noe middel som fungerer. Allerede før nedgangen i kriminalitet begynte i USA (og kanskje spesielt New York) hadde de i snitt langt strengere straffer der enn det vi i Norge har i dag, og de hadde også politi med skytevåpen. Det hjalp dem ikke noe den gangen. Det er nok heller de øvrige tiltakene som er blitt satt inn etterpå som har hjulpet dem med å få kriminaliteten ned. Og en av dem er nok mer og bedre politi som du nevner.

 

Men de har også gjort mye bra i New York når det gjelder nulltoleranse. Nulltoleranse for gjentatte lovbrudd. Nulltoleranse for hærverk og forsøpling. Kort sagt gjort mye for at man ikke skal la byen forfalle. Jeg tror på teorien om at forfall avler mer forfall, og at mye forfall avler kriminalitet.

 

I tillegg er det brukt ressurser på å få en hurtigere behandling av kriminalsaker, og kortere soningskøer. Det tror jeg også gir en god signaleffekt.

 

Men det sitter jo 756 mennesker i fengsel (pr 100000) i USA. Det tilsvarende tallet for Norge er 66. Når man vet at en veldig liten andel mennesker står for en voldsomt stor andel av kriminaliteten så er det klart at det har sine fordeler å ha alle verstingene bak lås og slå. Det pynter jo litt på statistikken. Skulle likt å se kriminalitetstallene for USA hvis man ett år slapp 90% av de innsatte der ut på gata igjen. Det hadde nok vært stygg lesning. :)

 

Jeg synes det er viktigere å jobbe preventivt, altså hindre at folk blir kriminelle i utgangspunktet, sånn at vi slipper å bygge like mange fengsler som de gjør i USA, og der er vi milevis foran dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trengs et kompetent politi, langt større fokus på bekjempelse av kriminalitet, langt tøffere soningsforhold og langt strengere og lenger straffer i fengsel samt tillatelse for sivile til å bære skytevåpen så de er i stand til å forsvare seg! Og selvsagt nulltoleranse for kriminalitet av noe slag. Bare se hvordan New York City ble forandret da dette ble innført.

 

Ja New York mistet også ALL frihet, man skal ikke trenge miste friheten for å bekjempe et uønsket element.

 

Lang soning for div er greit nok, men da skal det også legges opp til kraftig rehabilitering i samarbeid med kompetent helsepersonell i fengsel, all bevis tyder på at hvordan blant annet Norske fengsler behandler sine EGNE borgere i fengsel fungerer bedre en ta bort all rettigheter og rehabilitering.

 

Kompetent politi som endrer sin tankegang fra straffe til å hjelpe borgere er også en start.

 

Trist nyhet i avisene idag

Kvinne (88) brutalt ranet i Oslo
Skal ha blitt slått i hodet og frastjålet verdisaker.
Den/ de som står bak dette burde minst få 4-5år fengsel..
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er viktigere å jobbe preventivt, altså hindre at folk blir kriminelle i utgangspunktet, sånn at vi slipper å bygge like mange fengsler som de gjør i USA, og der er vi milevis foran dem.

Egentlig urettferdig sammenlignelse. Et stort individualistisk multikulturellt samfunn fungerer annerledes enn ent liten homogent samfunn som liker konformitet

Lenke til kommentar

Egentlig urettferdig sammenlignelse. Et stort individualistisk multikulturellt samfunn fungerer annerledes enn ent liten homogent samfunn som liker konformitet

Er helt enig i at sammenligning land mot land eller by mot by er urettferdig. Det kan ligge upåvirkelige forklaringer bak talkene som ikke kommer godt nok frem. Men det var ikke jeg som startet denne sammenlikningen mellom Oslo og New York da ;)

 

Eller tror jeg faktisk konformitet er mer vanlig i USA enn her i Norge. Forskjellen i kultur der borte går ofte mer på om man er over eller underklasse enn på om man har Europeisk, afrikansk eller Asiatisk opphav. Her i Norge har innvandrere i større grad beholdt sin egenart istedenfor å fullt og helt adoptere den typisk norske kulturen. (Men det er kanskje noe jeg tror fordi jeg er norsk selv og derfor finner det lettere å se hvor de er forskjellige fra meg enn å se hvor vi er like)

Lenke til kommentar

Er helt enig i at sammenligning land mot land eller by mot by er urettferdig. Det kan ligge upåvirkelige forklaringer bak talkene som ikke kommer godt nok frem. Men det var ikke jeg som startet denne sammenlikningen mellom Oslo og New York da ;)

 

Eller tror jeg faktisk konformitet er mer vanlig i USA enn her i Norge. Forskjellen i kultur der borte går ofte mer på om man er over eller underklasse enn på om man har Europeisk, afrikansk eller Asiatisk opphav. Her i Norge har innvandrere i større grad beholdt sin egenart istedenfor å fullt og helt adoptere den typisk norske kulturen. (Men det er kanskje noe jeg tror fordi jeg er norsk selv og derfor finner det lettere å se hvor de er forskjellige fra meg enn å se hvor vi er like)

Amerikansk samfunn er det mest individualistisk samfunn blant vestlige land. Jantelov som påvirker norsk samfunn med sin konformitet finnes ikke i amerikansk samfunn. Når folk blir sett mer som individer enn en som tilhører en gruppe som de har en del ansvar for og historie blir det vanskeligere for innvandrere å integrerer seg.

 

Det er grunnen til at Obama er amerikansk eller afroamerikaner, ikke " Kenyan President of the United States" selv om han er innvandrerbarn. Statsborgerskap gir deg retten til å bli "amerikansk", ikke din etnisitet. Er du annerledes med en annen religion eller språk, blir du amerikansk likevel, det er din sak og jeg har lite ansvar for deg, du er jo et individ. Blir du fattig, er det din sak og ditt ansvar. Spør du en norsk amerikaner hvor de kommer fra sier de Wisconsin, hvor de ble født. Spør du en somalier som ble født i Oslo hvor de kommer fra sier de Somalia

Lenke til kommentar

Solberg vil mobilisere innvandrerforeldre mot ran

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10136827

 

God ide. Får bare se om innvandrerforeldrene følger opp og om det i så fall vil ha noen virkning.

 

 

Dette er åenbart det aller beste preventive virkemiddel som finnes. Desverre har mødrene for liten autoritet i enkelte miljøer, og fedrene ser ikke problemet. Deres døtre derimot vil ikke la seg pille så lett på nesen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er nok ikke alle innvandrerfamilier slik du beskriver her. Det spørs nok hvor lenge de har vært i Norge og hvor mye påvirkning norsk kultur har hatt på dem. Har de bodd her feks. to år er det nok lite de har lært og lite de har forandret seg, men har de bodd her i feks. seksten år har nok Norge hatt mer påvirkning på dem og den veldige, dominante rollen til mannen teller nok ikke fult så mye lenger. Uansett, blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Amerikansk samfunn er det mest individualistisk samfunn blant vestlige land. Jantelov som påvirker norsk samfunn med sin konformitet finnes ikke i amerikansk samfunn. Når folk blir sett mer som individer enn en som tilhører en gruppe som de har en del ansvar for og historie blir det vanskeligere for innvandrere å integrerer seg.

 

Det er grunnen til at Obama er amerikansk eller afroamerikaner, ikke " Kenyan President of the United States" selv om han er innvandrerbarn. Statsborgerskap gir deg retten til å bli "amerikansk", ikke din etnisitet. Er du annerledes med en annen religion eller språk, blir du amerikansk likevel, det er din sak og jeg har lite ansvar for deg, du er jo et individ. Blir du fattig, er det din sak og ditt ansvar. Spør du en norsk amerikaner hvor de kommer fra sier de Wisconsin, hvor de ble født. Spør du en somalier som ble født i Oslo hvor de kommer fra sier de Somalia

 

Spør du en Somalier som er født i Oslo hvor de kommer fra så svarer de Somalia fordi de instinktivt vet at det er det svaret du var ute etter. Strengt tatt burde de ha svart "Grorud" eller "Stovner" dersom det er der de har vokst opp, så kunne folk fått opp øynene litt for at annen generasjons innvandrere faktisk er mer norske enn noe annet.

 

Det med jantelov er selvsagt helt korrekt. Her i Norge skal man ikke tro man er noe. I USA _skal_ man tro man er noe - men det er faktisk en del av amerikanernes konformitet til den amerikanske kulturen det også. Du finner mennesker med en imponerende selvtillit og tro på sine egne egenskaper like mye i en trailerpark som du finner det på Wall Street.

Lenke til kommentar

Halvparten av Oslo-innbyggerne føler seg utrygge ute

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10136940

 

Denne byen går jo virkelig i riktig retning...

Jeg vet ikke helt om jeg setter min lit til at 130 respondenter er representativt for alle Oslo-borgere, i hvert fall ikke når VG ikke informerer nærmere om hvilken metodikk som er brukt i undersøkelsen.

 

I artikkelen står det også skrevet at "sjansen for å bli utsatt for ran i Oslo fortsatt er liten", så man kan vel også da spørre seg om frykten er rasjonell og upåvirket av mediers fremstilling av Oslo.

 

Men på en annen side er det også mediene som setter lys på problematikken og som forhåpentligvis vil være med på å redusere ran i Oslo, som jeg totalt sett vil si er et steg i riktig retning.

 

EDIT: Tok en titt innom InFacts hjemmesider, og de jobber visstnok etter akademiske standarder. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de har hatt en landsdekkende undersøkelse om noe som er lokalt. Er det noen som har informasjon om hvordan den matematikken fungerer?

Endret av Tony Chu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...