Spider Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Har du stilt et spørsmål egentlig? Utifra det du har skrevet virker det bare som om du har sagt at det samme som dette problemet kan sies om hele våre kjente historie. Jeg hverken avfeier eller bagatelliserer. Jeg spør, konkret, om hvordan dette er representativt for alle som jobber i butikk i Oslo. Hvilken kvalitativ og kvantitativ forskning ligger til grunne? 3 Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Hendelser som den jeg viste til viser at det er nødvendig. Men kost/nytte vurderingen til butikkene viser altså at det ikke er det. Edit: Når butikkene kaller inn ekstra vakthold er det som regel på grunn av svinn og ikke på grunn av vold. Men det er klart at når man først har en vekter der så regner man jo med at dette vil motvirke vold også. Endret 11. november 2013 av Achylles Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Som sagt er dette et eksempel på at det kan skje når som helst og hvor som helst. Man vet aldri hvor det vil kunne skje neste gang. Men du mener kanskje at forhåndsregler bare er en tåpelig ide!? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Men kost/nytte vurderingen til butikkene viser altså at det ikke er det. Edit: Når butikkene kaller inn ekstra vakthold er det som regel på grunn av svinn og ikke på grunn av vold. Men det er klart at når man først har en vekter der så regner man jo med at dette vil motvirke vold også. Feil. Når slike hendelser som den jeg linket til kan skje viser det altså at det er behov for vakter i enhver butikk. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Feil. Når slike hendelser som den jeg linket til kan skje viser det altså at det er behov for vakter i enhver butikk. Feil. Da ville butikkene hatt vakter. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Det er nettopp det de må innføre. Men ingen klarer jo å se alvoret i situasjonen. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Du stusser ikke litt over at det kun er du som "ser alvoret"? Endret 12. november 2013 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Jeg stusser over at butikkansatte kan bli truet med kniv uten at noen tar afære og får opp øynene. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det har ikke slått deg at du kanskje overdriver da? Syns du man skal ha væpnede vakter på alle busser også feks? 2 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Som sagt er dette et eksempel på at det kan skje når som helst og hvor som helst. Man vet aldri hvor det vil kunne skje neste gang. Men du mener kanskje at forhåndsregler bare er en tåpelig ide!? Igjen går du rundt spørsmålet mitt. Hvordan er denne hendelsen representativ for alle som jobber i butikk i Oslo? Dette spørsmålet baserer seg på ditt ironiske utsagn om at Oslo er "virkelig en by å ha trygg butikkjobb i...", og er et spørsmål om vitenskap, ikke synsing. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 For siste gang: Det kan skje når som helst og hvor som helst! Det er sikkert mange som jobber i matbutikker i Oslo som aldri opplever hverken ran eller trusler med kniv. Men hendelsen jeg linket il viser at trusselen eksisterer. Derfor kan denne hendelsen være representativ for alle butikker i Oslo. Med de kriminelle er det faktisk slik at kun fantasien setter grenser. Og de senere årene har vist oss at de er villig til å gå skremmende langt. Flere av dem er villige til å drepe! Nå er det din tur: Er det tåpelig å ta sine forhåndsregler? Lenke til kommentar
Spider Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det at hendelsen kan være representativ er ikke et godt utgangspunkt for å sette forhåndsregler, i hvert fall, og heller ingen vitenskapelig observasjon. Per derfinisjon kan alt skje. Skal man da sette forhåndsregler for alt, og hvis ikke: hvor går grensen? Jeg er i hvert fall strekt imot å sette forhåndsregler kun for å redusere en innbild frykt for at noe kan skje. Hvis frykten derimot var rasjonell, basert på viten og empirisk dokumentasjon, så er ikke nødvendigvis forhåndsregler en tåpelig idé, men jeg skulle nok heller sett at vi gikk til roten av problemet i steden for å pakke et samfunn inn i en aura av frykt og mistenkeliggjøring. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 1) Hvis dette skulle vise seg å bli en trend, hva vil du si da? 2) Hvordan vil du ta problemet ved roten? Lenke til kommentar
Spider Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Jeg vil og kan ikke si meg berettiget til å løse et problem fra roten av. Jeg vil derimot foretrekke et samfunn som heller fokuserer på det enn å møte problematikken fra oven, hardt mot hardt. Hva jeg eventuelt vil si ved en antatt trend av knivbevepnede ranere som er tørste på øl blir i beste fall spekulativt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Altså er det helt tydelig at du ikke vil gjøre noe som helst med noe som helst problem her i samfunnet. Glad det ikke er du som har makten her i landet. Lenke til kommentar
Spider Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Og hvor trekker du den konklusjonen fra? Sist jeg sjekket så var Norge et demokrati, så jeg må nok skuffe deg og si at, jo, jeg har makten her i landet. Jeg deler den riktignok med 5 millioner andre, men... 2 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Oslo blir bare bedre og bedre http://www.dagbladet.no/2013/11/13/nyheter/innenriks/ran/kriminalitet/ransbolge/30292231/ Endret 13. november 2013 av DaniNichi Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Er ikke det spor overrasket! Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Er ikke det spor overrasket! Jeg lurer på hva vi borgere kan gjøre for å endre denne trenden, er dette noe forbigående med ran på åpen gate som før i Oslo eller har det nå kommet for å bli ? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Det trengs et kompetent politi, langt større fokus på bekjempelse av kriminalitet, langt tøffere soningsforhold og langt strengere og lenger straffer i fengsel samt tillatelse for sivile til å bære skytevåpen så de er i stand til å forsvare seg! Og selvsagt nulltoleranse for kriminalitet av noe slag. Bare se hvordan New York City ble forandret da dette ble innført. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå