Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde du reagert på samme måte om noen sa "landet mitt"?

 

Nei, godt mulig at jeg ikke hadde gjort det, nå er mitt nasjonalistiske grunnsyn mer knyttet til nasjon som folk enn nasjon som jord - så helt sikkert er det ikke.

 

Uansett: om en med et noelunde likt syn som mitt sa "Jeg er glad du forsvinner fra landet mitt, du har ikke en dritt her å gjøre." til en person med ditt syn hadde det nok ikke bli tatt godt opp av vedkommende - jeg ser det alltid som merkelig at sosialister/liberalister taler om tilhørighet til byer - slike kosmoplitanske folk har jo sitt hjem overalt ifølge dem selv - hvordan kan da en by være "deres", når de ellers nekter for at folkegrupper som er av blekansikt-typen har land som er "deres". Ifølge ditt grunnsyn burde Oslo være like mye Ideals by som din.

Lenke til kommentar

 

Nei, godt mulig at jeg ikke hadde gjort det, nå er mitt nasjonalistiske grunnsyn mer knyttet til nasjon som folk enn nasjon som jord - så helt sikkert er det ikke.

 

Uansett: om en med et noelunde likt syn som mitt sa "Jeg er glad du forsvinner fra landet mitt, du har ikke en dritt her å gjøre." til en person med ditt syn hadde det nok ikke bli tatt godt opp av vedkommende - jeg ser det alltid som merkelig at sosialister/liberalister taler om tilhørighet til byer - slike kosmoplitanske folk har jo sitt hjem overalt ifølge dem selv - hvordan kan da en by være "deres", når de ellers nekter for at folkegrupper som er av blekansikt-typen har land som er "deres". Ifølge ditt grunnsyn burde Oslo være like mye Ideals by som din.

Det har mer å gjøre med kjærlighet enn hudfarge eller hvor hvor mange generasjoner bodde i byen. Viser jeg respekt og adoptere byen, eier jeg byen mer enn idioter som ikke viser respekt og mener de eier byen fordi deres forfedrene bodde der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Revamped: 10 neighbourhoods that have had incredible makeovers

 

Former factory district turned fashion hub, with laid-back cafes and galleries galore, Grünerløkka is a colourful mix of old and new decor. Independent boutiques and design shops showcase Oslo’s more alternative side, with 19th-century buildings serving as a picturesque backdrop. Recharge with a hot cup of coffee at Cocoa (www.cocoa.no - Norwegian only), Norway’s first cocoa bar. Pop into the Sunday Birkelunden bric-a-brac market to fashionistas on the prowl for vintage items ranging from jewellery and vinyl to kitchenware and antique furniture

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du har jo selv bygget det imaget svært aktivt.

 

Ikke på noen måte. Dersom jeg skulle ta feil, hvorfor er Oslo da verre for hver eneste gang jeg besøker byen? Og hvorfor hører man stadig om nye episoder med kniv, skytevåpen og voldtekt i Oslo?

 

Og ikke prøv å bortforklare alt enda en gang med at Oslo er en såkalt storby, at man må forvente den slags, at det er lavere enn i de virkelige storbyene rundt om i verden osv..

Lenke til kommentar

Hva med å forklare det med at avisene faktisk trenger å ha noen nyheter som engasjerer? Alle kan ikke skrive om katter i trær, idrettslag, musikkskoler og menighetsmøter. Det er begrenset interesse for den slags nyheter.

 

Det bildet du får av hovedstaden ved å lese en riksdekkende avis, uansett hvor du er i verden, stemmer overhodet ikke med den opplevelsen du får om du selv bor i den byen. Selv er jeg født og oppvokst i Follo (Det er vel der du bor nå er det ikke?) og tro meg: Du vet ingenting om Oslo om du ikke selv bor der. Du bør også bo der over ganske lang tid og helst i ulike bydeler før du virkelig forstår byen.

 

Avisene forteller deg i hvert fall ingenting om den. De er bare ute etter å skrive det som selger mest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle ta feil, hvorfor er Oslo da verre for hver eneste gang jeg besøker byen?

Din opplevelse av byen er forbeholdt deg, og kan ikke automatisk tilskrives eller påvirke andres. Etter 7 år her syns jeg stadig at Oslo blir en bedre by å bo i, og den opplevelsen er forbeholdt meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I dag var jeg på byvandring med guide med jobben.

Storartet!
Spaserte fra kontoret i Kirkegata og forbi Spektrum, Grønnlandsleiret, forbi fengselet, Galgeberg, Jordal og til slutt Kampen.

 

Vi er ganske heldige vi som har muligheten til å bo i ett så spennende nabolag!

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...