Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er uenig kan du bare si det.

 

Dette ble litt forvirrende. Du skriver om hva du gjør i Oslo på besøkene dine og hvordan du da bare ser mer og mer av alt det fæle:

Jeg synes det er hyggelig med et besøk til Oslo nå og da, men det er svært få steder jeg er interessert i å oppsøke. Holder meg til de få stedene og butikkene jeg liker. Og ser bare mer og mer av søppel, tiggere, narkomane, forfall og hærverk for hver eneste gang!

 

Da regner jeg med at det ikke er mange år siden du var her sist, i og med at du stadig ser en markant forverring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ble litt forvirrende. Du skriver om hva du gjør i Oslo på besøkene dine og hvordan du da bare ser mer og mer av alt det fæle:

 

Jepp, det er det jeg gjør. Skulle ønske det var omvendt, men slik er det dessverre ikke.

 

Da regner jeg med at det ikke er mange år siden du var her sist, i og med at du stadig ser en markant forverring?

 

Ikke så lenge siden nei. Og det er mildt sagt en tragisk utvikling.

Lenke til kommentar

På tide at Oslo blir én kommune

 

Poenget med sammenslåing i Oslo-området er at kommunegrensene er basert på gamle kirkesogn, og ikke på hvordan befolkningen i området i praksis lever livene sine

 

 

 

 

 

 

Oslo hadde 925 242 innbyggere per 1. januar 2012. Synes du tallet virker litt høyt? Oslo kommune har riktignok ikke så mange innbyggere, men dette er innbyggertallet i det området Store Norske leksikon definerer som «Oslo tettsted». Dette er det sammenhengende by- og boligområdet som strekker seg fra Nærsnes i Røyken i sør-vest, til Vardeåsen i Sørum i nord-øst, og til Langhus i Ski i sør-øst.

 

Befolkningen i dette området bor for alle praktiske formål i Oslo, men er fordelt på ti, tolv ulike kommuner og to til tre fylker. Grenser på tvers av det funksjonelle byområdet, skaper kunstige barrierer det nå er på tide å bygge ned. Det er på tide at Oslo blir én kommune.

 

Hovedstadsutvalgets innstilling (NOU 1997: 12) grenser til besvær konkluderte med at kommunene Asker, Bærum, Nesodden, Oppegård, Ski, Lørenskog, Rælingen, Skedsmo og Nittedal bør integreres som nye bydeler i Oslo kommune. Utvalget anbefalte samtidig at flere oppgaver og mer makt bør overføres fra bystyret til bydelene.

 

På denne måten bygges barrierene dagens kommunegrenser innebærer ned, samtidig som lokaldemokratiet styrkes.

 

Hvorfor bør relativt veldrevne og, i norsk målestokk, store kommuner i Oslo tettsted slå seg sammen? Den største av kommunene i Oslo-området, etter Oslo kommune selv, er Bærum med over 100 000 innbyggere. Hensikten med å samle Oslo i én kommune er ikke den samme som ved kommunesammenslåinger i resten av landet. Der handler det ofte om å oppnå stordriftsfordeler og å kunne etablere fagmiljøer som er store nok til å sikre forsvarlige tjenester.

 

Ingen av kommunene som er aktuelle å integrere som nye bydeler i Oslo er småkommuner. Poenget med sammenslåing i Oslo-området er at kommunegrensene er basert på gamle kirkesogn, og ikke på hvordan befolkningen i området i praksis lever livene sine.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/Pa-tide-at-Oslo-blir-n-kommune-7263449.html

 

Endelig en god ide ang Oslo! Dette ville gjort Oslo langt større og dermed mer imponerende.

Lenke til kommentar

Har sagt det flere ganger før. At mye av de samme problemene finnes i andre byer også betyr ikke at vi ikke burde ta tak i det i Oslo! Dessuten er Oslo internasjonalt en svært liten by med svært liten befolkning så de burde være langt enklere å ta tak i dette i Oslo enn i svært mange andre byer rundt om i verden.

 

Nei, men virker som du forsøker å fremstille Oslo som mye verre enn andre byer, selv om f.eks dette problemet ikke er spesielt særegent.

 

Vil ikke si at Oslo er "svært liten". Overhodet ikke blant de største, men nok til at jeg kaller det en storby. Større enn flere andre hovedsteder, f.eks Canberra, Bern og Wellington.

 

Og byen fortsetter å se ut som om den stoppet opp en gang på 1700-1800 tallet...

 

Åpner verdens største bygning

 

http://www.nrk.no/ny...rden/1.11131081

 

DET er noe til bygning! Kina er et totalt underutviklet land hva demokrati og menneskerettigheter gjelder. Det er kommunistisk, kapitalistisk og autoritært. I noen eksempler diktatorisk! Men allikevel ligger altså Kina så enormt langt foran Norge ang. arkitektur og det å se ut som et moderne land!

 

DET er virkelig noe å tenke over...

 

Hvilket handler om ditt subjektive syn på arkitektur, og er ikke noe som "objektivt" sett gjør byen dårlig.

 

Skyskrapere er ikke nødvendigvis mer moderne enn lavere bygninger. Skrev om dette i et tidligere innlegg:

 

Det er selvsagt en subjektiv greie hva man foretrekker, ingen har lik smak. Likevel har jeg et inntrykk av at de fleste er enige med meg. Noen mener til og med at man blir mer ulykkelig av moderne arkitektur. Personlig kjenner jeg meg igjen i det, områder som f.eks Nydalen føles kalde og fremmedgjørende.

 

Dessuten er det ikke slik at skyskrapere nødvendigvis er mer moderne enn lavere bygninger. Det hele handler om trender. Stål, glassfasader og minimalisme har vært populært de siste tiårene, men det kan raskt snu.

Bybildet blir for rotete om man hele tiden skal følge siste trend, derfor mener jeg man heller burde bygge på den stilen bydelen eller området allerede har. Egentlig veldig likt det å sette sammen et antrekk - du bruker ikke skatesko til en preppy overdel, eller chelsea boots til en hettegenser.

 

Personlig savner jeg flere eldre bygninger heller enn nye. Så hadde jeg ikke vært i mot noen skyskrapere, men måtte da vært i et eget distrikt. Noe unna sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men virker som du forsøker å fremstille Oslo som mye verre enn andre byer, selv om f.eks dette problemet ikke er spesielt særegent.

 

Vil ikke si at Oslo er "svært liten". Overhodet ikke blant de største, men nok til at jeg kaller det en storby. Større enn flere andre hovedsteder, f.eks Canberra, Bern og Wellington.

 

Jeg peker ekstra på Oslo ja og jeg har forklart grunnen for lengst. Samtidig er Oslo en miniby sammenlignet med haugevis av moderne og imponerende storbyer her i verden og det skulle være enkelt å ta tak i problemene i en så liten by med så liten befolkning.

 

Hvilket handler om ditt subjektive syn på arkitektur, og er ikke noe som "objektivt" sett gjør byen dårlig.

 

Jo, det gjør i aller høyeste grad Oslo dårlig. Det er på tide å se ut som en virkelig moderne og vestlig hovedstad!

 

Skyskrapere er ikke nødvendigvis mer moderne enn lavere bygninger. Skrev om dette i et tidligere innlegg:

 

I aller høyeste grad! Skyskraperne kom lenge, lenge etter vanlige hus. Ikke det at lave bygninger og vanlige hus er umoderne i dagens samfunn, men det må finnes en kombinasjon.

 

Personlig savner jeg flere eldre bygninger heller enn nye. Så hadde jeg ikke vært i mot noen skyskrapere, men måtte da vært i et eget distrikt. Noe unna sentrum.

 

Hvordan kan du savne eldre bygninger? De er jo overalt! Og hvor mener du skyskraperne bør stå om ikke i sentrum?

Lenke til kommentar

Samtidig, en skyskraper midt i en ellers lav by hadde sett voldsomt "jalla" ut. Fryktelig "harry" og "jeg må kompensere for noe".

 

Jeg snakker ikke bare om å bygge en enkelt skyskraper. Jeg snakker om flere. Dog er høye bygninger også imponerende når de stikker opp over landskapet for seg selv. Drittbyen Oslo trenger EKSTREMT MYE for å kompensere for all elendigheten, men det er ikke hele grunnen.

Lenke til kommentar

Pris for en halvliter øl: 95 kroner -

 

Timelønn: 100 kroner

 

Men servitørene er fornøyde så lenge de får mye i driks.

 

Servitørene på serveringsstedet Lekter'n på Aker Brygge løper mellom bordene denne solfylte dagen. Prisen for en 0,4 l øl er 76 kroner, det betyr 95 kroner for en halvliter, ikke langt unna grunnlønnen på 100 kroner timen. Lønnsnivået får LO til å reagere kraftig.

 

- 100 kroner timen er latterlig lavt. Mange yngre gjør enklere jobber, har bedre vakter og tjener mye bedre, sier Torbjørn Ness, ungdomssekretær i LO Oslo og Akershus.

 

Av de 250 servitørene på Lekter'n, er det ca. 80 prosent som har en timelønn på 100 kroner.

 

- Det er uholdbart at man skal tjene så dårlig. Aldri tidligere har det vært slik at lønnen er så lav som prisen tilsvarende en halvliter, sier Ingunn Gjerstad i SV og LO, som har vært med i LOs sommerpatrulje.

 

Lekter'n er ikke alene om å få kritikk fra LO. Store deler av restaurantbransjen i Oslo får refs for blant annet brudd på overtidsbestemmelser, arbeidstidsbestemmelser og lav lønn.

 

Aftenposten skrev forrige uke at patruljen fant lovbrudd ved 28 prosent av bedriftene de har besøkt i Oslo og Akershus denne sesongen. Unge svensker er spesielt utsatt, mener organisasjonen.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Pris-for-en-halvliter-ol-95-kroner---Timelonn-100-kroner-7262603.html

 

Nok en sak som mildt sagt er lite imponerende med Oslo. Virker ikke akkurat som byen å jobbe i...

Lenke til kommentar

Jeg peker ekstra på Oslo ja og jeg har forklart grunnen for lengst. Samtidig er Oslo en miniby sammenlignet med haugevis av moderne og imponerende storbyer her i verden og det skulle være enkelt å ta tak i problemene i en så liten by med så liten befolkning.

Hvilke problemer? Fattigdom og nød er dessverre vanskelig å bli kvitt, mange kommer til Norge fra fattigere europeiske land. Du kunne sikkert flyttet det bort fra bybildet med lover og tvang, men problemene forsvinner ikke av at du stikker hodet i sanden.

 

Svart omsetning? Skjer nok over alt i Norge, og i mye høyere grad i andre land. Selvsagt en uting, men vanskelig å unngå totalt.

 

Jo, det gjør i aller høyeste grad Oslo dårlig. Det er på tide å se ut som en virkelig moderne og vestlig hovedstad!

Dårlig i dine øyne, hvilket som sagt gjør det subjektivt. Arkitektur er det delte meninger om.

 

Mange vestlige hovedsteder har gammel og historisk arkitektur i langt større grad enn Oslo. London, Frankfurt og New York har ikke monopol på storby-begrepet.

 

I aller høyeste grad! Skyskraperne kom lenge, lenge etter vanlige hus. Ikke det at lave bygninger og vanlige hus er umoderne i dagens samfunn, men det må finnes en kombinasjon.

Treskoen er også gammel, det betyr ikke at alle former for sko etter den tid er moderne i dag. Som sagt, det hele handler om trender. Stål, glassfasader og minimalisme har vært populært de siste tiårene, men det kan raskt snu. Derfor mener jeg man burde bygge på den arkitekturen som allerede er, dersom folk stort sett er fornøyd med den. Skal man hele tiden følge siste trend, vil bybildet fort bli veldig rotere. Derfor kan vi heller ha moderne distrikter som Tjuvholmen og Bjørvika, og bevare det gamle i sentrum.

 

Hvordan kan du savne eldre bygninger? De er jo overalt! Og hvor mener du skyskraperne bør stå om ikke i sentrum?

I et eget distrikt, et stykke unna sentrum. Der det er ledig plass, eller noe det er greit å rive.

 

Ja, jeg foretrekker arkitektur lignende det jeg postet bilder av i denne posten fremfor høyhus. For all del, skyskrapere kan være kult, men det må ikke dominere hele bybildet. For meg er lavmælte, historiske bygninger viktigere :)

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke problemer? Fattigdom og nød er dessverre vanskelig å bli kvitt, mange kommer til Norge fra fattigere europeiske land. Du kunne sikkert flyttet det bort fra bybildet med lover og tvang, men problemene forsvinner ikke av at du stikker hodet i sanden.

 

Løsningen er da 100% enkel: Ikke slipp inn folk som ikke kan jobbe og bidra fra dag nr. 1.

 

Svart omsetning? Skjer nok over alt i Norge, og i mye høyere grad i andre land. Selvsagt en uting, men vanskelig å unngå totalt.

 

Istedenfor å si at det er vanskelig burde man heller ta fatt på problemet. Med de holdningene du viser her blir det bare vanskeligere.

 

Dårlig i dine øyne, hvilket som sagt gjør det subjektivt. Arkitektur er det delte meninger om.

 

Imidlertid er det klart hvilken arkitektur som er gammel og hvilken som er moderne...

 

Mange vestlige hovedsteder har gammel og historisk arkitektur i langt større grad enn Oslo. London, Frankfurt og New York har ikke monopol på storby-begrepet.

 

Imidlertid har disse byene moderne høybygg og skyskrapere i tillegg, noe Oslo totalt mangler.

 

Treskoen er også gammel, det betyr ikke at alle former for sko etter den tid er moderne i dag. Som sagt, det hele handler om trender. Stål, glassfasader og minimalisme har vært populært de siste tiårene, men det kan raskt snu. Derfor mener jeg man burde bygge på den arkitekturen som allerede er, dersom folk stort sett er fornøyd med den. Skal man hele tiden følge siste trend, vil bybildet fort bli veldig rotere. Derfor kan vi heller ha moderne distrikter som Tjuvholmen og Bjørvika, og bevare det gamle i sentrum.

 

Du kaller det rotete. Jeg kaller det kontraster. Og kontraster er kult!

 

I et eget distrikt, et stykke unna sentrum. Der det er ledig plass, eller noe det er greit å rive.

 

Har du noen eksempler?

 

Ja, jeg foretrekker arkitektur lignende det jeg postet bilder av i denne posten fremfor høyhus. For all del, skyskrapere kan være kult, men det må ikke dominere hele bybildet. For meg er lavmælte, historiske bygninger viktigere :)

 

Jeg har ikke sagt at de skal dominere hele bybildet heller. Jeg har flere ganger siktet til New York City som består av fem bydeler, men stort sett alle skyskraperne befinner seg på Manhattan.

Lenke til kommentar

Innlagt med kritisk underernæring

 

Pårørende til beboerne i en omsorgsbolig i Oslo slår alarm. To ganger i løpet av tre uker i sommer er en av beboerne blitt hasteinnlagt på sykehus fordi han ikke har fått riktig mat eller medisin. Begge gangene måtte de pårørende selv ringe etter ambulanse.

 

Et halvt års tid tidligere ble mannen funnet av sin mor og søster, sittende i rullestol med bøyd nakke og hodet mot brystet mens blodet rant.

 

- Han satt med åpenbare pusteproblemer mens blodet rant ut av munnen hans da vi kom inn i leiligheten hans. I sofaen satt det to pleiere og så på TV, uten å forstå hva som foregikk, sier Karine Sperre. Hun er 34-åringens søster.

 

- Jeg fikk ham ut av stolen og la ham i stabilt sideleie mens jeg ringte etter ambulanse. Pleierne bare sto og så på, og sa at de hadde trodd det bare var oppkast. Akkurat som om det er greit om han sitter med oppkast nedover overkroppen, sier Karine Sperre.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Innlagt-med-kritisk-underernaring-7259898.html

 

Det er tydeligvis ikke særlig trygt å bo i Oslo dersom man er hjelpetrengende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...