Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er Oslo den mest folkerike byen i landet og den raskest voksende hovedstaden i Europa. Nå er det ikke noe galt i om folk bruker mer kollektivtransport og lar bilene stå, men hvoran skulle folk tatt seg fram hvis man bare reduserte alt av busser, trikker og t-banen? Ikke alle har skoler eller jobber i en avstand de kan sykle til. Dessuten er det noen dager hvor man har dårligere tid og må skynde seg så man ikke rekker å bruke sykkel.

 

Det er selvsagt helt rett, men mitt poeng var bare at Oslo sentrum egentlig ikke er bygd for trafikken, noe som selvsagt kommer av at store deler av sentrum ble til i en tid hvor det ikke var så mye biler. :)

 

I en ideel verden kunne man kanskje fått omdirigert mesteparten av biltrafikken, slik at det ble mer plass til busser og trikker, samt budbiler og lastebiler som skal gjøre leveranser til butikker og bedrifter og lignende, så ville man fått kortet ned støy, forurensning og trafikkbildet vile blitt forbedret. ( Taxier må selvsagt kjøre som før. )

 

Noe av denne omdirigeringen har de jo også fått på plass ved å fjerne bispelokket, og mer skal også gjøres i fremtiden.

 

T-banen er vel ikke akkurat noen faktor i denne sammenhengen, den kjører relativt glatt for selv utenfor vanlig trafikk. :)

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt fantastisk! Tenk om man bare kunne se slik arkitektur i Oslo:

 

Dette er nå Vestens høyeste bygning

 

Bygningsarbeiderne jublet høyt og plystret da siste hånd ble lagt på One World Trade Center fredag. Spiret som ble ferdig installert gjør bygningen til den høyeste på den vestlige halvkule.

 

One World Trade Center er nå 541 meter høy, og er dermed også den høyeste bygningen på den vestlig halvkule. Skyskraperen er nå 47 meter høyere enn Chicagos Willis Tower, men når likevel ikke helt opp til de høyeste bygningene i Asia, skriver Reuters.

 

Tårnet er én av fire bygninger som er i ferd med å bli oppført på stedet hvor de ikoniske tvillingtårnene sto fram til terrorangrepet 11. september 2001.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11022186

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

– Må nedprioritere drapssaker

 

Drapsetterforskere og tillitsvalgte i Oslo-politiet slår nå alarm. Ressursmangel i Voldsavsnittet gjør at mange drapssaker ikke blir godt nok etterforsket.

 

 

Ifølge fagforeningen ligger etterforskningen brakk i flere nyere drapssaker og i eldre uoppklarte saker, grunnet ressurssituasjonen i det politidistriktet som håndterer flest drap og drapsforsøk i landet.

 

– Mannskapssituasjonen hos oss nå går på rettssikkerheten løs. Og vi ser også i de ansattes sykefravær at det går ut over de ansattes helse, sier politietterforsker Paul O. Fjælberg ved Voldsavsnittet i Oslo.

 

Oslopolitiet har tidligere erkjent at de har måttet nedprioritere noe, men for første gang innrømmer de at dette også gjelder saker med drap og drapsforsøk.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11077395

 

Dette er jo TOTALKATASTROFE! Hva er det egentlig med Oslo? Byen florerer av vold med kniv og overfallsvoldtekter, det er hauger av narkomane, alkoholikere og uteliggere der og tiggerne blir bare flere og flere, noe som fører til bråk og gatevold mellom tiggere og narkomaner. Det har vært en rekke skyteepisoder i de senere årene og nå prioriterer ikke oslopolitiet drapssaker engang... Hvordan skal det egentlig gå med denne stakkarslige byen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

«Oslo er en naiv by»

 

- Jeg må sjekke om sykkelen min er stjålet.

 

- Oslo er en naiv by. En småby med storbyproblemer. Hver dag selges narkotika åpenlyst i Torggata og på Grønland, de har sine faste hjørner. På flere hundre av Oslos utesteder, kafeer og restauranter drives det svart omsetning. Prøv å be om en kvittering, det kan flere steder ikke gi! Man kan lett stenge stedet hvis man gidder, men det virker som disse problemene er vanskelig å ta tak i.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-er-en-naiv-by-7261655.html

 

Endelig en osloborger som snakker sant...

Lenke til kommentar

Har sagt det flere ganger før. At mye av de samme problemene finnes i andre byer også betyr ikke at vi ikke burde ta tak i det i Oslo! Dessuten er Oslo internasjonalt en svært liten by med svært liten befolkning så de burde være langt enklere å ta tak i dette i Oslo enn i svært mange andre byer rundt om i verden.

Lenke til kommentar

Jeg har virkelig, virkelig ikke lyst til å flytte til Oslo. Min store frykt er at arbeidsmarkedet til slutt gjør det vanskelig å unngå byen. Problemene til byen kan, i mine øyne, i stor grad attribueres til den store endringen i byens demografi de siste 30 årene.

Lenke til kommentar

Det er stort arbeidsmarked i andre norske byer enn Oslo. Jeg tror nok at folk før eller siden vil helt forsvinne fra landet og landsbygdene, men de vil ikke kun dra til Oslo. Mange tiltrekkes sikkert like gjerne av byer som Stavanger, Bergen og Trondheim.

Det kommer helt an på utdannelsen. Om du ikke vil jobbe med fisk, er ikke bioteknologi det aller beste her i vest. :)

Jeg tror nok det er flere muligheter i Oslo, dessverre. Kanskje jeg kan få en fot inn i et selskap assosiert med olje. Da skal jeg le meg i søvn hver natt og glede meg over at jeg ikke bor i Oslo.

 

Edit: Bare så det er sagt, jeg har bodd ca. 4 måneder midt i tetteste Oslo tidligere.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Olje er ingen dum ide. Forresten trenger du ikke å bo på fastlandet. Jeg kjenner folk som jobber både på cruiseskip og på oljeplattform og ingen av dem bor i Oslo.

 

Jeg skulle tatt master i kjemi i stedet. :(

Å vel, man har alltids HMS. Jeg besøkte for øvrig Oslo på nyttårsaften og ble et par dager, og jeg fikk mer avsmak for stedet enn noen sinne før. Jeg er selv fra østlandet, men trives langt bedre i vest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som er greit med Oslo, er at jeg vet det ligger på samme plass som det har gjort i laaaang tid. De ytterst få gangene man må innomm dette hullet, så ser man jo litt av hvert som helt enkelt kunne ha blitt tatt fatt i hadde man hatt en regjering som faktisk ikke var helt tiltaksløs. Jeg tenker da på den mengde tiggere, narkomane og annet pakk.

 

Jeg har ikke noe positivt å si om Oslo og annbefaler venner ifra utlandet om at hvis de skal en gang til norge, så er det så utrolig mye fint å se så lenge man holder seg unna hovedstaden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er hyggelig med et besøk til Oslo nå og da, men det er svært få steder jeg er interessert i å oppsøke. Holder meg til de få stedene og butikkene jeg liker. Og ser bare mer og mer av søppel, tiggere, narkomane, forfall og hærverk for hver eneste gang! Og byen fortsetter å se ut som om den stoppet opp en gang på 1700-1800 tallet...

Lenke til kommentar

Igjen ser vi tendensene i Oslo:

 

Bydel droppet helsekontroller for småbarn

 

Bydel Gamle Oslo lot være å innkalle til tre kontroller ved helsestasjonene. Det kan få alvorlige konsekvenser for barna, ifølge Fylkesmannen.

 

- Det er et ressursspørsmål, sier bydelen.

 

Det var i april og mai representanter fra Fylkesmannens helseavdeling besøkte helsestasjonene i sentrumsbydelen og intervjuet de ansatte.

 

De fant at bydelen dropper å gjennomføre flere helsekontroller av 0-2-åringer i bydelen.

 

Bydel Gamle Oslo sikrer ikke at alle barn i aldersgruppen 0–6 år får forsvarlige helsekontroller», heter det i rapporten.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Bydel-droppet-helsekontroller-for-smabarn-7262609.html

 

Dette er jo fullstendig katastrofe! Oslo er virkelig en livsfarlig by å bo i og det blir ikke bedre, det blir verre...

Lenke til kommentar

Åpner verdens største bygning

 

Verdens største bygning er åpnet i Kina. Den har innendørs strand og en kunstig innsjø og er like stor som 329 fotballbaner.

 

New Century Global Centre er navnet og Chengdu i det sørvestlige Kina er stedet der verdens største bygning nettopp er åpnet.

 

 

Bygningen er 500 meter lang, 400 meter bred og 100 meter høy og er stor nok til å kunne romme Operahuset i Sydney 20 ganger.

 

Ifølge kinesiske myndigheter er den med sine 1,7 millioner kvadratmeter verdens største alenestående bygning, en utmerkelse den har overtatt etter terminalbygningen på flyplassen i Dubai.

 

Det mest spektakulære ved rekordbygningen er den innendørs badestranden med plass til 6000 mennesker og den kunstige innsjøen.

 

En storskjerm på 150 meter x 40 meter vil være horisonten og vise bilder av soloppganger og solnedganger over den 5000 kvadratmeter store badestranden.

 

Blant de andre underholdningselementene er en skøytebane som holder internasjonale mål og en sjørøverskute.

 

Det er også elvestryk der de besøkende kan ta kurs i rafting, og en strandpromenade med parasoller og fiskebutikker.

 

De fleste tallene er overveldende når det gjelder bygningen, som er tre ganger så stor som det amerikanske forsvarsdepartementets bygning, Pentagon.

 

I tillegg til strand, elvepadling og skøytebaner, inneholder New Century Global Centre blant annet også:

 

400.000 kvadratmeter butikker.

To femstjerners hoteller med til sammen 1000 rom.

IMAX kinosenter med 14 saler.

Konferansesenter

Universitet

Kontorer

 

http://www.nrk.no/ny...rden/1.11131081

 

DET er noe til bygning! Kina er et totalt underutviklet land hva demokrati og menneskerettigheter gjelder. Det er kommunistisk, kapitalistisk og autoritært. I noen eksempler diktatorisk! Men allikevel ligger altså Kina så enormt langt foran Norge ang. arkitektur og det å se ut som et moderne land!

 

DET er virkelig noe å tenke over...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt temmelig mange i mitt liv. Ingen ting forandrer seg bortsett fra at forfallet vokser, hærverket blir det mer av og det bobler stadig over med mer og mer av tiggere, narkomaner og uteliggere.

 

Når leste du egentlig sist noe hyggelig og fascinerende ang. Oslo? Det siste jeg leste om København (nå i sommer) var at de hadde fått en ny, flott og kul park midt i byen tilrettelagt både for barnefamilier og tenåringer. De var i tre deler og absolutt noe jeg skal besøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...