Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har hørt at det har blitt ille på Jernbanetorget.

Det har blitt mye bedre spør du meg. Jeg husker folkemassen av pushere og narkomane som brukte fremsiden av Trafikanten som sitt eget marked. Nå er det somregel bare folk som venter på bussen/trikken der.

Folk klager også over Oslo S. Sist jeg var i Oslo satt narkomanene i store flokker på Plata slik de har gjort i en årrekke.

Den siden av østbanehallen har jeg gått forbi noen få ganger, men jeg husker det bare som en park. Kan ikke si jeg lot merke til om det var narkomane der eller ei. Er det ikke en café med uteservering der?

Når det gjelder tiggere så var de å finne over alt på gaten, gatehjørnene, i parkene og ikke minst utenfor butikkene nede i sentrum. Det samme med uteliggerne. Vet ikke om du har lagt merke til. feks. han enbeinte på Karl Johans gate som har sykehuskrykker og alltid på seg en grønn kamuflasjebukse. Han har jo hatt sin faste plass på Karl Johans gate i mange, mange år nå.

Der er det såpass mange mennesker så det er ikke først og fremst tiggerne som plager meg. De sitter nå bare der, i motsetning til shopperne/turistene som vimser rundt.

Absolutt over alt i sentrum!

Du må gjerne legge ut bilder her i tråden og vise.

Du må gjerne legge ut bilder her i tråden og vise. Men legg dem i spoiler så ikke tråden blir totalt uoversiktelig og treig slik den ble i begynnelsen da alle la ut hauer av bilder i et sett.

Nå vil jo bildene jeg velger å legge ut uansett bli farget av mine preferanser, men greit nok:

oslo-opera-house.jpg

oslo_sightseeing.jpg

holmenkollen.jpg?epslanguage=no&t=536D6172745363616C653A36353578333835D6DF5EF36F9CA7F31C7AFFB7737ADA971E6A3212191CDECC880AA0A6312E968B

oslo_kf_740x334.JPG

Slik-kan-Oslo-bli-finanssenter_mainstory1.jpg

Ellers er jeg en av de tullingene som faktisk liker rådhuset:

Oslo_rådhus.jpg

Og dette er det beste med Oslo:

dxt_oslo24.jpg

Kald pils og grillpølser, litt god musikk og en kortstokk. Blir ikke bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har blitt mye bedre spør du meg. Jeg husker folkemassen av pushere og narkomane som brukte fremsiden av Trafikanten som sitt eget marked. Nå er det somregel bare folk som venter på bussen/trikken der.

Altså har de funnet seg et annet sted å henge. De har ikke bare forsvunnet i løse luften. Spesielt ikke når man ser på hva politiet forteller media om narkotikaforbrytelser...

Den siden av østbanehallen har jeg gått forbi noen få ganger, men jeg husker det bare som en park. Kan ikke si jeg lot merke til om det var narkomane der eller ei. Er det ikke en café med uteservering der?

Kan godt være. Ser det ikke helt for meg.

Der er det såpass mange mennesker så det er ikke først og fremst tiggerne som plager meg. De sitter nå bare der, i motsetning til shopperne/turistene som vimser rundt.

Tiggerne sitter der og lager et kvalmt bybilde mens de tigger penger av andre som faktisk jobber og bidrar til samfunnet og på den måten tjener penger. Folk må gjerne få gå rundt og handle hvis de ønsker det. At det kommer turister som har lyst til å besøke Norge og legge igjen penger her er bare positivt. Synd at de skal oppleve dette bybildet i Oslo riktignok...

Det finnes alt i tråden selv om det ikke er jeg som har lagt dem ut. Hvis du går til side nr. 2 og ser på innlegg nr. 32 ser du den slags typen gateliv i Oslo som jeg tenker på. Det meste av bildene du kom med var jo bare oversiktsbilder.

Nå vil jo bildene jeg velger å legge ut uansett bli farget av mine preferanser, men greit nok:

Det eneste bilde som sa meg noe var egentlig det siste. Det fra natten med Oslo Plaza og Postgirobygget var et fint bilde, men patetisk hvor dominerende de lave og kjedelige bygningene er!

Endret av M-Mathias_coca-cola
Lenke til kommentar

Tiggerne sitter der og lager et kvalmt bybilde mens de tigger penger av andre som faktisk jobber og bidrar til samfunnet og på den måten tjener penger. Folk må gjerne få gå rundt og handle hvis de ønsker det. At det kommer turister som har lyst til å besøke Norge og legge igjen penger her er bare positivt. Synd at de skal oppleve dette bybildet i Oslo riktignok...

Hvordan lager man kvalme av å sitte stille med en kopp foran seg? Organisert tigging er én ting, men blant tiggere flest er det såpass mange ulike menneskeskjebner at vi som privilegerte borgere i et land av overflod heller burde prøve å hjelpe enn å dømme.

Jeg syns f.eks. det er et flott initiativ blant de som går rundt i parken om sommeren og samler tomflasker. Da er det ingenting som er i veien for å samtidig gi et lite smil tilbake som en takk for at de rydder opp. Det finnes selvsagt individer som er mer innpåslitne enn andre, men i det store og hele syns jeg dette er med på å gjøre Oslo til en hyggeligere by.

Det finnes alt i tråden selv om det ikke er jeg som har lagt dem ut. Hvis du går til side nr. 2 og ser på innlegg nr. 32 ser du den slags typen gateliv i Oslo som jeg tenker på. Det meste av bildene du kom med var jo bare oversiktsbilder.

Og de bildene vil jeg påstå er like selektive som mine. Dette er ikke hverdagen i Oslo slik jeg ser den, akkurat som at hverdagen min heller ikke er å fly over Bjørvika når flomlysene kommer på under en stjerneklar natt. Hverdagen min er vel heller et sted i midten av disse ytterpunktene.

Det fra natten med Oslo Plaza og Postgirobygget var et fint bilde, men patetisk hvor dominerende de lave og kjedelige bygningene er!

Tja, jeg syns nå de lave og "kjedelige" byggene har sin sjarm, jeg da.

Lenke til kommentar

Hvordan lager man kvalme av å sitte stille med en kopp foran seg? Organisert tigging er én ting, men blant tiggere flest er det såpass mange ulike menneskeskjebner at vi som privilegerte borgere i et land av overflod heller burde prøve å hjelpe enn å dømme.

Langt ifra alle sitter stille med en kopp foran seg. Mange går rundt og rister med koppen til folk. Mange har også håndskrevne papplater foran seg om hva de har opplevd og hvor ille de har det. Merk deg imidlertid at de alltid er godt kledd og aldri tynne eller ser underernærte og/eller lidende ut på noen måte. Har faktisk også sett tiggere med store tatoveringer... Alt sammen er bare juks, bullshitt og et opplegg for å skape seg ekstra inntekter! Og da vil de selvsagt til Norge siden det er et rikt i-land med høye lønninger og hvor folk dermed har penger! Jeg har selv sett tiggere samle seg i famili/slektsflokker og sette seg i ly i en kassebil mens det regner for så å spre seg og gjenoppta tiggingen så snart regnet er over.

Jeg syns f.eks. det er et flott initiativ blant de som går rundt i parken om sommeren og samler tomflasker. Da er det ingenting som er i veien for å samtidig gi et lite smil tilbake som en takk for at de rydder opp. Det finnes selvsagt individer som er mer innpåslitne enn andre, men i det store og hele syns jeg dette er med på å gjøre Oslo til en hyggeligere by.

Om folk holder seg for seg selv og samler opp tomflasker som folk har slengt fra seg er det en ting. Når de står der og leter oppi søppelbøtter og gjerne legger vekk annet søppel for å finne tomflasker går det altfor langt!

Og de bildene vil jeg påstå er like selektive som mine. Dette er ikke hverdagen i Oslo slik jeg ser den, akkurat som at hverdagen min heller ikke er å fly over Bjørvika når flomlysene kommer på under en stjerneklar natt. Hverdagen min er vel heller et sted i midten av disse ytterpunktene.

Hevder du at du ikke kjenner igjen hverdagen i noen av disse bildene? Som alle er fra Oslos gateliv og ikke fra luften...

Tja, jeg syns nå de lave og "kjedelige" byggene har sin sjarm, jeg da.

De kunne hatt det dersom det også var en mengde med nye, moderne bygninger (deriblant skyskrapere) så det ble en kontrast og ikke overflod av gammelt.

Lenke til kommentar

oslo-opera-house.jpg

oslo_sightseeing.jpg

holmenkollen.jpg?epslanguage=no&t=536D6172745363616C653A36353578333835D6DF5EF36F9CA7F31C7AFFB7737ADA971E6A3212191CDECC880AA0A6312E968B

oslo_kf_740x334.JPG

Slik-kan-Oslo-bli-finanssenter_mainstory1.jpg

Ellers er jeg en av de tullingene som faktisk liker rådhuset:

Oslo_rådhus.jpg

Og dette er det beste med Oslo:

dxt_oslo24.jpg

Kald pils og grillpølser, litt god musikk og en kortstokk. Blir ikke bedre.

Bjølsenparken er koselig ja. Faktisk en av flere fine ting med byen, at det er såpass mange hyggelige parker å velge mellom, mer eller mindre over alt i byen. Ikke har jeg sett noen knarkere der heller :p

Lenke til kommentar

Hvilket mangfold er det egentlig du snakker om her? Det er alle innvandrere som kommer til Norge først og fremst vil til Norge? Det at du finner en hau med kriminelle innvandrere der som burde vært kastet ut av landet for lengst? Eller det at du finner flere tiggere, uteliggere, alkoholikere og narkomaner der enn noe annet sted i landet? Eller er mangfoldet det at du kan gå omkring overalt å se kontraster fra urørte bygg, bygg som forfaller samt bygg som er utsatt for grafitti og annet hærverk? Eller alle hullene i fortauene der det skulle stått trær samt alle fortaussprekkene som aldri blir gjort noe med? Eller har mangfoldet noe med alle de kriminelle som vandrer rundt rundtomkring de lovlydige og som man aldri kan vite hvem er? Har mangfoldet noe å gjøre med alle voldtektene som gjør at knapt en eneste jente/ung kvinne tør å bevege seg ut på nattestid? Nøyaktig hva er dette mangfoldet som du snakket om? Og hvordan kan du få noen storbyfølelse av å vandre rundt i en latterlig og patetisk by som Oslo? Og sist, men ikke minst, hvordan mener du at byen blir penere for hver dag?

Familien har alltid hatt flere venner i Oslo så jeg har alltid vært mye på besøk i Oslo skjønt det har dabbet kraftig av etter barndommen. Jeg har vært i mange smågater og "tettsteder" (husker et heter Bjørneveien) og det er fint der. Er også fint ved Holmenkollen. I alle fall var det det før mens jeg pleide å besøke stedet hver gang jeg var i Oslo. Vet ikke hvordan det ser ut rundt omkring der nå. Ingen ting er som å vendre nedover Karl Johans gate en lørdags formiddag med alt av liv, boder og opptredener du finner der. Visst er det fint i Frognerparken selv om tullinger stadig skal tagge rundt omkring der.

Problemet er bare at du må bevege deg så langt unna Oslo sentrum for å slippe unna tiggerne, uteliggerne, alkoholikerne, narkomanene, hærverket, forfallet og den generelle søppelen som flyter! Og det blir lenger og lenger mellom hvert hyggelig og fint sted.

En sak til er at denne tråden ikke bare dreier seg om hva folk som bor i Oslo mener, men at denne byen som hovedstad er den representative byen for Norge internasjonalt og den eneste Norske byen som er virkelig kjent. Det er i denne byen andre land har sine ambassader og denne byen er kjent for Oslo-avtalen og Oslo 2-avtalen. Dessuten er den kjent for Nobels fredspris og det er nettopp sentrum turistene besøker og oppholder seg i ved mindre de kjenner folk i Oslo som bor unna sentrum.

Fordi byen er stygg og umoderne samt flyter over av søppel så vel som menneskelig søppel! Og det er bestandig dette som er det første som møter enn enten man ankommer Oslo via bil, buss, tog eller fly!

Jeg hadde et langt svar til deg, men jeg presterte å lukke fanen før jeg fikk postet det desverre, og jeg gidder egentlig ikke bruke mer tid på deg enn nødvendig. For å kort oppsummere: Du har et veldig, eh, unik virkelighetsoppfattelse av Oslo som jeg aldri har hørt maken til. I tillegg er du ekstremt generaliserende, og rasistisk. Hvis du er heldig skal jeg svare ordentlig når jeg får tid.
Lenke til kommentar

Rasistisk... Det er det mest idiotiske jeg har hørt i denne tråden og en av de mest idiotiske tingene jeg har hørt i det hele tatt her på forumet! Og jeg har fått med meg svært mye på den tiden jeg har hengt her...

Du må gjerne skrive et nytt, langt svar som forklarer alt sammen. Lange innlegg som folk bruker tid på er ofte bedre enn korte innlegg hvor brukere knapt gidder å se over hva de skriver selv om det tar lengre tid å lese dem.

Lenke til kommentar

Teller du med slottsparken?

Ser at den var litt klønete formulert, med tanke på knarkerne. Var egentlig men om bjølsenparken. Kan for så vidt ikke huske å ha sett knarkere i slottsparken heller, og jeg har vært der ganske mye, men trekkspill har dessverre sporadisk tilstedeværelse der utover sommeren.

Lenke til kommentar

Langt ifra alle sitter stille med en kopp foran seg. Mange går rundt og rister med koppen til folk. Mange har også håndskrevne papplater foran seg om hva de har opplevd og hvor ille de har det. Merk deg imidlertid at de alltid er godt kledd og aldri tynne eller ser underernærte og/eller lidende ut på noen måte. Har faktisk også sett tiggere med store tatoveringer... Alt sammen er bare juks, bullshitt og et opplegg for å skape seg ekstra inntekter! Og da vil de selvsagt til Norge siden det er et rikt i-land med høye lønninger og hvor folk dermed har penger! Jeg har selv sett tiggere samle seg i famili/slektsflokker og sette seg i ly i en kassebil mens det regner for så å spre seg og gjenoppta tiggingen så snart regnet er over.

Vel, der er jeg uenig. Alt er ikke juks. Mange har rett og slett trukket et alt for kort strå her i livet, og lider. Det er et stort skille mellom organisert tigging og annen tigging. Organisert tigging er mer markant i det at illusjonen lett brytes så fort de ikke er i "rolle". Andre tiggere ser oppriktig slitne ut på grunn av et brutalt liv og fortjener bedre.

Hvorfor tiggere "strømmer" til Oslo syns jeg er litt merkelig med tanke på den høye minstelønnen her og det deretter høye prisnivået på blant annen dagligvarer. Greit nok at folk her har mye penger, men hadde ting vært billig i tillegg så ville det jo blitt inflasjon. Hvordan er tigging i det hele tatt lønnsomt yrjesvalg i et land som Norge, og i hvert fall i en by som Oslo?

Om folk holder seg for seg selv og samler opp tomflasker som folk har slengt fra seg er det en ting. Når de står der og leter oppi søppelbøtter og gjerne legger vekk annet søppel for å finne tomflasker går det altfor langt!

Ta deg en tur i parken i Oslo på sommeren så ser du hvem som roter mest. Når søppelstasjonene blir fulle så lar mange engangsgrillene stå. Kanskje vi skulle innført pant på de òg?

Hevder du at du ikke kjenner igjen hverdagen i noen av disse bildene? Som alle er fra Oslos gateliv og ikke fra luften...

Jeg hevder at vi er selektive. Jeg har sett det som blir fremstilt i bildene, så klart, men min helhetlige opplevelse av en hverdag i Oslo lar seg aldri prege av det alene.

De kunne hatt det dersom det også var en mengde med nye, moderne bygninger (deriblant skyskrapere) så det ble en kontrast og ikke overflod av gammelt.

Da sees vi kanskje i Oslo anno 2020? Uansett er det ikke så mye plass å utvide på her, og med tanke på den stadige strømmen av nye byborgere så bygningene bli høyere.

Teller du med slottsparken?

I slottsparken kan det være jævlig fett. Har hatt mang en eksamensfeiring der. En gang kom det en fyr bort til oss, husker ikke hvor han var fra, og lurte på om vi ville jamme med han med bongotrommene hans. Det hevet stemningen betraktelig.

Vi hadde også en fadderukefest der. Vi fikk fadderbarna til å konkurere i å kaste rå fisk på hverandre. Etterhvert kom det en gjeng med sigøynere bort og begynte å heie. God stemning.

Lenke til kommentar

Ser at den var litt klønete formulert, med tanke på knarkerne. Var egentlig men om bjølsenparken. Kan for så vidt ikke huske å ha sett knarkere i slottsparken heller, og jeg har vært der ganske mye, men trekkspill har dessverre sporadisk tilstedeværelse der utover sommeren.

Skjønner ikke helt hva du mener. Om folk faktisk opptrer (feks. med trekkspill) og på den måten gjør noe for pengene er det en helt annen sak. På Karl Johans gate feks. stopper jeg alltid og ser på bla. han med lirekassen samt han som har de tre tråddokkene som kan spille og danse. Har sett den med pianoet mest. Jeg anser ikke folk som spiller opptrer, står stille som statuer ol. som tiggere da de faktisk prøver å jobbe og gjøre en innsats for pengene istedenfor å bare sitte der med et plastkrus foran seg eller gå rundt og riste med plastkruset til folk. Eller er det andre tendenser du tenker på når du snakker om trekkspillenes sporadiske tilstedeværelse?

Lenke til kommentar

Vel, der er jeg uenig. Alt er ikke juks. Mange har rett og slett trukket et alt for kort strå her i livet, og lider. Det er et stort skille mellom organisert tigging og annen tigging. Organisert tigging er mer markant i det at illusjonen lett brytes så fort de ikke er i "rolle". Andre tiggere ser oppriktig slitne ut på grunn av et brutalt liv og fortjener bedre.

Dersom det er tiggere som bare har opplevd motgang så har de garantert aldri prøvd å oppsøke et eneste offentlig tilbud for å mota hjelp. Vet ikke hvordan det står til med slikt i alle andre land, men ang. norske tiggere så har vi her i Norge flere sosiale tilbud og steder man kan søke hjelp. Hvis man aldri forsøker å reise seg igjen kan man takke seg selv.

Når det gjelder de utenlandske så kan de heller holde seg i sitt eget land og be om tilbud og hjelp der istedenfor å komme hit til Norge og forpeste bybildet her. Uansett er det meste av dette bare juks, bedrag og ekstra inntekter!

Hvorfor tiggere "strømmer" til Oslo syns jeg er litt merkelig med tanke på den høye minstelønnen her og det deretter høye prisnivået på blant annen dagligvarer. Greit nok at folk her har mye penger, men hadde ting vært billig i tillegg så ville det jo blitt inflasjon. Hvordan er tigging i det hele tatt lønnsomt yrjesvalg i et land som Norge, og i hvert fall i en by som Oslo?

Jeg skjønner godt hvorfor: Den norske regjeringen er idioter som tillater tigging og samtidig er det enkelt å komme inn i Norge og her er det høye lønninger så folk generelt sett har mye penger.

Ta deg en tur i parken i Oslo på sommeren så ser du hvem som roter mest. Når søppelstasjonene blir fulle så lar mange engangsgrillene stå. Kanskje vi skulle innført pant på de òg?

I det tilfelle er det en latterlig enkel løsning som selv monarkitullingene og regjeringen burde se: Det trengs flere søppelbøter og gjerne avfallsstasjoner.

Jeg hevder at vi er selektive. Jeg har sett det som blir fremstilt i bildene, så klart, men min helhetlige opplevelse av en hverdag i Oslo lar seg aldri prege av det alene.

Kan du da gi bilder av det gatelivet du ser for deg istedenfor oversiktsbilder fra luften?

Da sees vi kanskje i Oslo anno 2020? Uansett er det ikke så mye plass å utvide på her, og med tanke på den stadige strømmen av nye byborgere så bygningene bli høyere.

Jeg vet at det må bygges i høyden og det har jeg sagt i flere år! Skulle bare ønske at regjeringen kunne få det opp i hodet og se til å begynne! Jeg har planer om å besøke Oslo (og venner i Oslo) lenge før år 2020. Har faktisk tenkt på det de siste dagene. Det er temmelig lenge siden jeg har vært i Oslo.

I slottsparken kan det være jævlig fett. Har hatt mang en eksamensfeiring der. En gang kom det en fyr bort til oss, husker ikke hvor han var fra, og lurte på om vi ville jamme med han med bongotrommene hans. Det hevet stemningen betraktelig.

Vi hadde også en fadderukefest der. Vi fikk fadderbarna til å konkurere i å kaste rå fisk på hverandre. Etterhvert kom det en gjeng med sigøynere bort og begynte å heie. God stemning.

Bra at et gikk fint de to gangene da. Plutselig er det lommetyver eller verre kriminelle som kommer bort...

Lenke til kommentar

Noe av den aller fineste idyllen jeg vet om finner jeg i Oslo, ikke i bykjernen, men litt utenfor - som f.eks. øyene i Oslofjorden eller i marka.

Når det er sagt så trenger Oslo (både bykjernen og stedene hvor folk bor) et skikkelig løft utseendemessig. Og om man gjør det så hadde det vært fint om man gjorde seg helt ferdig med alt anleggsarbeid i et område for minst 15 år fremover i tid, slik at man ikke må grave opp de samme veiene på nytt bare noen måneder etter at ny asfalt er lagt. Det er utrolig mye dårlig planlegging og penger ut av vindu, og man får inntrykk av at enkelte deler av byen er en evig byggeplass.

Og ellers så kobler jeg ikke stygt utseende med kriminalitet. Det er epler og appelsiner. I alle fall er det politikerne som må bære skylda hvis byen ser ille ut og ikke de kriminelle. Det skadeverk som kriminelle evt. gjør blir stort sett fort utbedret igjen av dem som eier bygget. (Med mindre det er snakk om skadeverk av en så stor størrelsesorden som bomben den 22 juli f.eks. hvor mange måtte finne seg i å ha sponplater i vinduet en viss tid etterpå.) Til og med tagging greide man til en viss grad å få litt bukt med for noen år siden ved å både ta de som gjorde det samt sørge for hurtig fjerning av det. Personlig mener jeg vi burde tillate det visse steder jeg da, men det er sikkert bare meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe av den aller fineste idyllen jeg vet om finner jeg i Oslo, ikke i bykjernen, men litt utenfor - som f.eks. øyene i Oslofjorden eller i marka.

Tviler ikke på at det kan være kjempeflott der. Jeg er selv glad i båtliv og det å gå i land på holmer og skjær så vel som lange skogsturer. Men dette er som du selv nevner utenfor bykjernen og sentrum og dermed ikke Oslo i slik forstand. Det er heller ikke disse delene av Oslo som blir vist fram på tv internasjonalt eller er besøksstedene for offisielle beøk eller for de fleste av turistene. Og det synes jeg som jeg har nevnt før har svært mye å si når det gjelder vår hovedstad som er representativ by internasjonalt og den eneste skikkelige kjente, norske byen.

Når det er sagt så trenger Oslo (både bykjernen og stedene hvor folk bor) et skikkelig løft utseendemessig. Og om man gjør det så hadde det vært fint om man gjorde seg helt ferdig med alt anleggsarbeid i et område for minst 15 år fremover i tid, slik at man ikke må grave opp de samme veiene på nytt bare noen måneder etter at ny asfalt er lagt. Det er utrolig mye dårlig planlegging og penger ut av vindu, og man får inntrykk av at enkelte deler av byen er en evig byggeplass.

Hei kunne jeg ikke vært mer enig! Dette har jeg også reagert kraftig på selv. (Vet ikke om du har lest igjennom tråden). Men det er langt mer enn bare denne evige byggeaktiviteten som det må gjøres noe med. Byen trenger moderne arkitektur som skyskrapere og andre bygninger i moderne stil. Forfall må det ryddes opp i, hærverket må vekk og all forsøpling må fjernes. I tillegg må bybildet bli fritt for uteliggere, tiggere, alkoholikere og narkomaner. Men ja, den ustanselige byggingen som du snakker om er forferdelig irriterende og tar seg ikke noe ut heller. Synes det bygges over alt til evig tid hver eneste gang jeg besøker Oslo!

Og ellers så kobler jeg ikke stygt utseende med kriminalitet. Det er epler og appelsiner. I alle fall er det politikerne som må bære skylda hvis byen ser ille ut og ikke de kriminelle. Det skadeverk som kriminelle evt. gjør blir stort sett fort utbedret igjen av dem som eier bygget. (Med mindre det er snakk om skadeverk av en så stor størrelsesorden som bomben den 22 juli f.eks. hvor mange måtte finne seg i å ha sponplater i vinduet en viss tid etterpå.) Til og med tagging greide man til en viss grad å få litt bukt med for noen år siden ved å både ta de som gjorde det samt sørge for hurtig fjerning av det. Personlig mener jeg vi burde tillate det visse steder jeg da, men det er sikkert bare meg.

Nei, det er selvsagt to forskjellige ting. Skjønt de kriminelle ikke akkurat pynter på gatebildet eller byen generelt. I begynnelsen var det bare det utsendemessige som vi diskuterte her, men etter hvert ble også kriminaliteten tatt opp. Jeg endret derfor nylig åpningsinnlegget så det var tydelig at begge ting kunne tas opp og diskuteres her.

Jeg har selv skrevet om å ha egne parker med massevis av murer og steinvegger hvor taggerne kan få utfolde seg akkurat slik de ønsker. Synd at ikke politikerne tenker i samme baner. Når det gjelder dette med hærverk er jeg for opprettelsen av et eget miljøpoliti som kun tar seg av det miljømessige så det vanlige politiet kun trenger å prioritere langt verre saker.

Endret av M-Mathias_coca-cola
Lenke til kommentar

Det er heller ikke disse delene av Oslo som blir vist fram på tv internasjonalt eller er besøksstedene for offisielle beøk eller for de fleste av turistene. Og det synes jeg som jeg har nevnt før har svært mye å si når det gjelder vår hovedstad som er representativ by internasjonalt og den eneste skikkelige kjente, norske byen.

Frognerparken er slett ikke ille. Og det er et av stedene vi virkelig viser frem til turister.

Byen trenger moderne arkitektur som skyskrapere og andre bygninger i moderne stil.

Det er stor motstand mot høyhus i befolkningen. Selv er jeg enig med deg (og uenig med mitt eget parti). Hvis byen ikke er stor nok til å romme alle som vil bo der så må man enten ta i bruk noen av dagens grøntarealer (markagrensa!) eller bygge i høyden, og da er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at jeg foretrekker det siste.

Nå bygges det faktisk en del høyhus i Bjørvika-området for tiden (Vet ikke om du helt har fått det med deg? Virker ikke slik) Personlig mener jeg at er det et sted det virkelig ikke er pent med høyhus så er det langs vannkanten, så når det først skal bygges høyhus synes jeg godt man kunne begynt med det et helt annet sted.

En annen ting jeg ergrer meg over er at terskelen for hva som kan kalles verneverdig er alt for lav. Det legger hemninger på byfornyelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg liker den nye utsikten man har på vei inn til byen via e6/mosseveien - var skeptisk i begynnelsen, men nå har man vent seg til det nye, og det er slett ikke ueffent

:)

Lenke til kommentar

Dersom det er tiggere som bare har opplevd motgang så har de garantert aldri prøvd å oppsøke et eneste offentlig tilbud for å mota hjelp. Vet ikke hvordan det står til med slikt i alle andre land, men ang. norske tiggere så har vi her i Norge flere sosiale tilbud og steder man kan søke hjelp. Hvis man aldri forsøker å reise seg igjen kan man takke seg selv.

Selv om samfunnet fungerer for deg og meg og flesteparten av befolkningen så er det allikevel ikke gitt at det fungerer for alle. Mange mennesker klarer ikke å tilpasse seg uten hjelp fra andre, og hvem skal hjelpe dem når de, som vi, kun omgås likesinnede?

Når det gjelder de utenlandske så kan de heller holde seg i sitt eget land og be om tilbud og hjelp der istedenfor å komme hit til Norge og forpeste bybildet her. Uansett er det meste av dette bare juks, bedrag og ekstra inntekter!

Det finnes også de som kommer hit for å søke lykken ved å bli en del av dette systemet i stedet for å snylte på det, men det er vanskelig å få seg jobb i Norge med mindre man kommer fra et EU-land. Hva gjør man når man hverken har råd til å leve i dette landet, og samtidig ikke har råd til å forlate det?

Jeg skjønner godt hvorfor: Den norske regjeringen er idioter som tillater tigging og samtidig er det enkelt å komme inn i Norge og her er det høye lønninger så folk generelt sett har mye penger.

Selvfølgelig er det attraktivt, men det er ikke gitt at alle som kommer hit kommer for å snylte.

I det tilfelle er det en latterlig enkel løsning som selv monarkitullingene og regjeringen burde se: Det trengs flere søppelbøter og gjerne avfallsstasjoner.

Det er allerede opptil flere søppelstajsoner i parkene her. Problemet er at det kan bli sjenerende hvis det settes opp flere.

Kan du da gi bilder av det gatelivet du ser for deg istedenfor oversiktsbilder fra luften?

Det kan jeg godt. Jeg tar med kamera neste gang jeg skal ut.

Bra at et gikk fint de to gangene da. Plutselig er det lommetyver eller verre kriminelle som kommer bort...

Det kan selvsagt hende, men som sagt, jeg og mine venner her har til nå ikke opplevd det, og jeg ser derfor ingen grunn til å la frykten for det påvirke min opplevelse av Oslo.

Lenke til kommentar

Frognerparken er slett ikke ille. Og det er et av stedene vi virkelig viser frem til turister.

Helt enig. Jeg har selv flere ganger nevnt den som et av de få fine stedene i Oslo.

Det er stor motstand mot høyhus i befolkningen. Selv er jeg enig med deg (og uenig med mitt eget parti). Hvis byen ikke er stor nok til å romme alle som vil bo der så må man enten ta i bruk noen av dagens grøntarealer (markagrensa!) eller bygge i høyden, og da er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at jeg foretrekker det siste.

Som jeg tidligere har sagt: 1) De som ikke tåler at byen moderniseres og utvikles samt ser ut som en skikkelig by kan flytte til landet og leve der resten av livet! 2) Utsikten blir ikke borte dersom man bygger høyblokker og skyskrapere. Man må bare til den andre siden av bygningene for å se den samme utsikten.

Nå bygges det faktisk en del høyhus i Bjørvika-området for tiden (Vet ikke om du helt har fått det med deg? Virker ikke slik) Personlig mener jeg at er det et sted det virkelig ikke er pent med høyhus så er det langs vannkanten, så når det først skal bygges høyhus synes jeg godt man kunne begynt med det et helt annet sted.

Muligens noen av de byggeprosjektene folk har vist til før i tråden. Uansett så snakker jeg først og fremst om virkelige skyskrapere, ikke bare høyhus/høyblokker. Men at det bygges noe opp i høyden er ansett positivt.

En annen ting jeg ergrer meg over er at terskelen for hva som kan kalles verneverdig er alt for lav. Det legger hemninger på byfornyelsen.

100% enig!

Lenke til kommentar

Byen trenger moderne arkitektur som skyskrapere og andre bygninger i moderne stil.

Jeg har flere ganger i tråden her forklart at man ikke "kan"/bør bygge skyskrapere i Oslo.

Dette fordi solen står store deler av året så lavt at det vil føre til at parker og grøntområder vil dø ut pga mangler på sollys.

Jeg vil heller bo i en by med bygninger som ikke "lave" enn en by uten sollys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...