Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

Synes Oslo er en helt grei by. Har vært her en del gjennom årene, men kjenner kanskje ikke byen sånn kjempe godt. Ganske glad i storbyer generelt da og må si det er mye fine steder her. Ofte er disse juvelene dessverre(?) en smule godt gjemt. Selv om det er mange steder i byen som ikke er spesielt pene digger jeg den by-følelsen man får, men det kan bli litt overkant mye utlendinger og jalla shapper enkelte steder. Når du er den eneste hvite (bortsett fra et par narkiser) du får øye på rundt deg føles noe litt galt, føler ikke at du er i Norge i vertfall. Dette er jo noe man blir vant til etterhvert i guess. Jeg har vel egentlig tilbrakt meste tid i sentrum av byen og det er vel gjerne her ting er mest slitt. Nå er det jo ikke akkurat lange T-bane turen du skal ta for å komme ut til grønne enger og "klassiske Norge".

Alt i alt en helt grei by utifra det lille jeg har sett. Kan elske den noen dager og hate den andre. En ting kan jeg i vertfall si, det er utrolig mange inntrykk og "følelser" i denne byen. På mange måter virker det som folk lever mer her enn på landet. Sånt setter jeg pris på.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at vi ikke har noen andre ordentlige byer i Norge, så blir det litt søkt å klage på Oslo. Er jo minst 5 ganger større enn alle andre byer i Norge når man måler på metropolitan area. (Som man må, ellers er Oslo større en Zürich, noe som faktisk ikke er tilfelle.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så siden Oslo er den eneste storbyen gjør dette den perfekt, man har ikke lov til å komme med noe som helst kritikk? Det er en ting som i vertfall irriterer meg med mange Oslo borgere, stortsett de som har vokst opp her. De forsvarer byen uansett hva DU sier. Selv har de lov å komme med kritikk og klage om alt mulig rart, men med en gang du sier noe selv så "klikker" de. Har opplevd at bekjente har sagt at hele byen er et stort rævhøll, men når jeg plutselig sier det uka etterpå så er det heeeelt galt.

Det er også sånn at det virker som mange av de forventer at du skal hate byen. "hvordan trives du her a?" meg: "Joa helt greit liksom.." "Helt greit bare? Ja det er vel litt av en overgang fra bondeland, eh? Nå er du i storbyen skjønner du, litt anderledes her ja...*SNØFT*" kanskje litt på spissen, men er jo sånn mange Oslo borgere er akkurat på den delen. De digger at de kjenner byen bedre enn deg. Kommer selv fra kr.sand og kan jo knapt åpne kjeften uten at jeg får JULIUS JULIUS slengt i trynet. Jeg tar det som spøk, gjør du noe lignende på en Oslo borger så blir de direkte sinna. Mange selvgode folk her.

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, dette er alt du har funnet i løpet av en måned eller hva det er?

Hvis du selv hadde fulgt med ville du visst at jeg ikke er særlig aktiv lenger...

Og topper det med "Ikke akkurat overraskende at Oslo nok en gang kommer elendig ut..."

Hva vil du si om artiklen?

Haha, du er søt da :lol:

Du dummer deg bare ut med slike skriverier!

Hvis det er noen som reagerer på at jeg ikke direkte svarer på innlegget så er det bare å ta seg litt tid til å bla bakover i tråden.

Vi er fler som har prøvd å diskutere med Mathias_up_in_black_space/Glimit (eller hva det var), men personen er helt uinteressert i å ha en diskusjon dessverre.

Etter å ha vært aktiv i denne tråden en stund er inntrykket mitt at han bare er interessert i å svartmale Oslo av en eller annen grunn.

Jeg har vært høyst interessert i diskusjoner av en rekke temaer gjennom flere årrekker. Jeg var registrert på og aktiv på flere andre nettforumer samtidig før jeg registrerte meg og deltok her. Men nå har jeg altså begynt å gå lei. Når det gjelder mitt syn på Oslo som by så endrer jeg ikke det automatisk selvom de færreste er enig. Men som jeg har vist til er det håp for byen i framtiden.

Lenke til kommentar

Bekymret for lav bemanning på Oslos brannstasjoner

Det siste tiåret har bemanningen på Oslos brannstasjoner stått bom stille selv om vi er blitt over 90 000 flere innbyggere.

På hovedbrannstasjonen i Oslo sitter en engasjert gjeng med staute konstabler rundt lunsjbordet. De har mye på hjertet når Aften spør dem om beredskapen i byen.

Utstyret er for knapt, og bemanningen er altfor lav til å sikre hovedstaden på en god nok måte, mener brannmennene.

Det mener de blant annet 22. juli er et bevis på. Tilfeldigvis ble bomben i Regjeringskvartalet sprengt akkurat da det var vaktskifte og de hadde dobbelt mannskap på jobb.

- Hadde dette skjedd en annen dag og vi ikke var så nær vaktskifte, ville resultatet blitt noe helt annet, sier Olaf Lindgjære, brannkonstabel og tillitsvalgt.

Også øverste sjef for Brann- og redningsetaten, Jon Myroldhaug, er bekymret for beredskapen. I et brev til bystyrets samferdsels- og miljøkomité skriver han at de i 2013 tidvis vil ha en bemanning som ligger under de statlige retningslinjene hvis byrådets budsjettforslag blir stående.

http://www.osloby.no/nyheter/Bekymret-for-lav-bemanning-pa-Oslos-brannstasjoner-7021321.html

Nok et bevis på sikkerhetssvikten i Oslo...

Lenke til kommentar

Jeg må nesten bare gjøre som jeg pleier når denne tråden blir gjenopplivet fra tid til annen, og si ett par ord om denne debatten, slik at ikke nye deltagere får vite hvilke forutsetninger vi har.

Trådstarter har, om jeg husker riktig, aldri bodd i Oslo, han har besøkt byen noen ganger, og om han ikke har vært her nylig begynner det vell å bli en del år siden han besøkte byen sist. Vi er flere som faktisk kjenner Oslo og har bodd her lenge, ikke bare besøkt deler av byen, og som har prøvd å forklare hvor variert denne byen faktisk er, og hvordan du kan gå fra det, i mine øyne, grelleste grelle til fine og sjarmerende områder rundt i byen. Poenget er at du kan ikke avskrive en så stor by som stygg, særlig når du overhodet ikke kjenner den. Jeg drar ikke på en dagstur til Bergen for så å hardnakket påstå jeg vet mer enn innfødte bergensere hvordan byen deres er.

Det er for såvidt noe Oslofolk er vant til, å få mye kritikk for byen sin, noe velbegrunnet mye ubegrunnet. Det er heller ikke til å komme unna at mange fra mindre steder blir sjokkerte når de ser typiske storbyfenomener:"æææ, ein narkoman!"

Denne bloggen kan være interessant å se gjennom. Den ble, om jeg ikke husker feil, laget av tilflyttere til Oslo som så seg lei på at venner og familie fra andre steder stadig skulle fortelle dem hvor ille det var i Oslo.

http://www.stakkarsoss.no/

• Liker 3
Lenke til kommentar

vært mye i Oslo siste tiden, og hvis de greier rydde litt opp i tigge greia så begynner byen ta seg bra ut mener nå jeg.

narko problemet må man bare leve med så lenge politikere kjører forbud politikk, samt innvandrings problemet er tydelig noe vi bare må leve med i Oslo spesielt..

Om det er så ille i Oslo, hvorfor er det da fler som velger å bo her enn noe annet sted i landet? Da må det virkelig være ille alle andre steder.

har vel noe med at kollektiv transport er rett ut ræva utenfor Oslo samt en del skoler ligger i Oslo ?

Lenke til kommentar

Om det er så ille i Oslo, hvorfor er det da fler som velger å bo her enn noe annet sted i landet? Da må det virkelig være ille alle andre steder.

Nå har det slik at det i all hovedsak som emigrerer ifra utlandet som forårsaker befolkningsveksten i oslo, når det gjelder "etnisk" norske så er det en netto fraflytting.

Endret av freddy85
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg må nesten bare gjøre som jeg pleier når denne tråden blir gjenopplivet fra tid til annen, og si ett par ord om denne debatten, slik at ikke nye deltagere får vite hvilke forutsetninger vi har.

Trådstarter har, om jeg husker riktig, aldri bodd i Oslo, han har besøkt byen noen ganger, og om han ikke har vært her nylig begynner det vell å bli en del år siden han besøkte byen sist. Vi er flere som faktisk kjenner Oslo og har bodd her lenge, ikke bare besøkt deler av byen, og som har prøvd å forklare hvor variert denne byen faktisk er, og hvordan du kan gå fra det, i mine øyne, grelleste grelle til fine og sjarmerende områder rundt i byen. Poenget er at du kan ikke avskrive en så stor by som stygg, særlig når du overhodet ikke kjenner den. Jeg drar ikke på en dagstur til Bergen for så å hardnakket påstå jeg vet mer enn innfødte bergensere hvordan byen deres er.

Igjen går du på person istedefor å holde deg til saken, men begynner å bli vant til det.

Det er for såvidt noe Oslofolk er vant til, å få mye kritikk for byen sin, noe velbegrunnet mye ubegrunnet. Det er heller ikke til å komme unna at mange fra mindre steder blir sjokkerte når de ser typiske storbyfenomener:"æææ, ein narkoman!"

Nå er ikke narkomanene det eneste jeg har kritisert med Oslos bybilde, men det er et stort problem. Jeg har faktisk en bekjent som var narkoman i Oslo for noen år tilbake.

Og om andre byer har værre problemer med narkomaner er det ikke noe argument for å ikke rydde opp i problemet i Oslo.

Denne bloggen kan være interessant å se gjennom. Den ble, om jeg ikke husker feil, laget av tilflyttere til Oslo som så seg lei på at venner og familie fra andre steder stadig skulle fortelle dem hvor ille det var i Oslo.

http://www.stakkarsoss.no/

Det blir bare nok et forsøk på å prøve å bagatellisere problemene for å forsvare Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som føler at når de først har har slått seg til et sted og etablert seg der så må de bli værende. Det er en enorm innvandring til Oslo og samt at bråkmakere og folk som vil være "kule" alltid sier at Oslo er den eneste byen i Norge det er verdt å bo i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen går du på person istedefor å holde deg til saken, men begynner å bli vant til det.

Nei glimti, det handler ikke om å gå på person, men om å opplyse om hvilke grunnlag du uttaler deg på. Det kan være greit for noen som kommer inn i diskusjonen uten å ha deltatt tidligere å få vite at du har veldig liten kjennskap til Oslo sammenlignet med dem du er uenig med.

Og om andre byer har værre problemer med narkomaner er det ikke noe argument for å ikke rydde opp i problemet i Oslo.

Det blir bare nok et forsøk på å prøve å bagatellisere problemene for å forsvare Oslo.

Nei, det er ett forsøk på å vise alle dere som ikke kjenner Oslo, ikke bor her og skjeldent er her at byen slettes ikke er så ille som dere skal ha det til.

Er det foresten noen andre som har fått med seg at nyhetene fra Oslo nå om dagen stort sett er voldtekter, knivstikkinger og drap!?

Dette har du prøvd på før Glimti og jeg tror ikke du får noen bedre respons denne gangen. Ja, det er dessverre sånn at disse tingene naturlig nok forekommer oftere i en by med mange innbyggere enn i en mye mindre by, særlig når denne byen må ta en så stor del av belastningen ved innvandring. Det er ikke ett argument for at vi ikke skal jobbe med dette, men med mindre du prøver å sammenligne med en tilsvarende stor by der ingen blir drept ser jeg ikke helt hvor du vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kom over en ting som er verdt å ta med og gjenopplive tråden med. Og som tilbakemelding er jeg ikke interessert i å høre mer om hvem som har bodd i Oslo og hvem som ikke har det, men faktisk et svar på hvorfor denne byen er noe å være stolt av og da spesielt som hovedstad, landets representative by internasjonalt og som den eneste virkelige kjente, norske byen!

– Mottar 200 anmeldelser i døgnet

Politiet i Oslo mottar over 200 anmeldelser i døgnet. 40 prosent av kriminaliteten skjer i området som dekkes av Grønland politistasjon.

Et lite område rundt Akerselva har omtrent like mange væpnede ran som hele resten av Norge, skriver Aftenposten.

Omlag halvparten av landets overfallsvoldtekter skjer også i Oslo.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10985000

Dette er jo virkelig noe å være stolt av... Det er tragedie at Oslo har fått utvikle seg på denne måten! Når hørte man egentlig en hyggelig nyhet om denne byen sist? Det er stort sett alltid voldtekter, knivstikker, narkotika og generell kriminalitet det blir rapportert om!

På slutten av artiklen kan du lese dette:

Men utviklingen går nå i riktig retning. Tallet på anmeldelser på Grønland politistasjon har gått ned med 28 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

Det finnes ikke noe "men"! Når tallene er slik de er så er det altfor høy kriminalitet og den positive utviklingen skjer i altfor lavt tempo! I tillegg sier jo ikke disse tallene noe mer enn den kriminaliteten som faktisk blir anmeldt. Hvordan de kriminelle tallene EGENTLIG er aner vi ikke. Men nå du ser hvor høye de er bare på den kriminaliteten som blir anmeldt er det nok svært mørke og dystre tall...

Lenke til kommentar

Og da kommer man jo rett over en annen sak med en gang:

Leter etter gjerningsmenn etter brutale ran i Oslo

Politiet leter etter to gjerningspersoner etter at totalt fem personer skal ha blitt truet med pistol på åpen gate i Oslo lørdag morgen.

I løpet av et kvarter var det fire ran eller ransforsøk i samme område, med totalt fem fornærmede involvert. Hendelsene skjedde på forskjellige steder på Grunerløkka og Torshov.

En person ble også skadd, og ble funnet av politiet med hodeskader. Han ble fraktet til Ullevål sykehus og skal ikke være livstruende skadet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.10984461

Når sånt kan skje på åpen gate og med så kort mellomrom så er det mildt sagt skremmende! Dessuten snakker vi ikke om en by på størrelse med New York City heller. I en by på Oslos størrelse burde det være fullt mulig å ha oversikt over byen til alle døgnets tider og hindre hendelser som dette!

Lenke til kommentar

Ettersom det også tidligere har vært diskutert dette med voldtekter, knivstikking og annen kriminalitet i tillegg til Oslo utsendemessig har jeg nå endret trådens tittel Fra "Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne?" til "Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?" så begge temaene dekkes. Om jeg senere gjør noen endringer på åpningsinnlegget får vi se.

Lenke til kommentar

Nei glimti, det handler ikke om å gå på person, men om å opplyse om hvilke grunnlag du uttaler deg på. Det kan være greit for noen som kommer inn i diskusjonen uten å ha deltatt tidligere å få vite at du har veldig liten kjennskap til Oslo sammenlignet med dem du er uenig med.

Jeg uttaler meg på grunnlag av to ting: 1) Hva media forteller som stort sett bare er elendighet! 2) Hva jeg selv opplever og ser hver eneste gang jeg besøker Oslo!

Jeg har heller ikke veldig liten kjennskap til Oslo i forhold til alle jeg er uenig med. Som jeg har forklart flere ganger er nok først og fremst folk som er født, oppvokst og bosatt i Oslo som har mye mer toleranse for dette enn folk som kun besøker byen over kortere opphold iblant. Forklar meg gjerne hvor mye søppel som må flyte i gater, på fortau og rundt søppelkassene før du reagerer og mener at det er for mye. Forklar gjerne også det samme ang. hærverk, forfall og forsømmelse av byen.

Og for all del, forklar gjerne hvor mye voldtekter, knivstikking og annen kriminalitet det må være før du selv reagerer...

Nei, det er ett forsøk på å vise alle dere som ikke kjenner Oslo, ikke bor her og skjeldent er her at byen slettes ikke er så ille som dere skal ha det til.

Så hvorfor er søppel, hærverk, forfall, forsømmelse, tiggere, uteliggere, alkoholikere og narkomaner alltid det første man møter straks man besøker Oslo? Og hvorfor er det dette man møter mest av når man besøker Oslo?

Dette har du prøvd på før Glimti og jeg tror ikke du får noen bedre respons denne gangen. Ja, det er dessverre sånn at disse tingene naturlig nok forekommer oftere i en by med mange innbyggere enn i en mye mindre by, særlig når denne byen må ta en så stor del av belastningen ved innvandring. Det er ikke ett argument for at vi ikke skal jobbe med dette, men med mindre du prøver å sammenligne med en tilsvarende stor by der ingen blir drept ser jeg ikke helt hvor du vil.

Først og fremst: Det du sier om at Oslo må ta en så stor del av innvandringen er bare latterlig da problemet her er idiotiske og blodløse politikere som tar inn hvem som helst uten å undersøke bakgrunnen deres og forklare dem Norges lover godt nok før de får oppholdstillatelse! Jeg er fullt og helt for at kriminelle utlendinger skal kastes rett ut av landet på sekundet og aldri noen gang igjen ha sjanse til å komme tilbake om så bare på en times besøk engang! Videre så vil jeg selvsagt fram til at det er altfor elendig politidekkning og bekjempelse ellers av kriminaliteten i Oslo! Er du uenig?

Lenke til kommentar

Ni kriminelle handlinger i timen

På en gjennomsnittlig dag i Norges hovedstad skjer det 32 lommetyverier, 23 brudd på narkotikaloven, 13 voldshandlinger, to grove ran og to seksualforbrytelser.

- Jeg er i «krig» mot kriminalitet hver dag, sier sjef på Grønland politistasjon, Kåre Stølen.

Noen få kvadratkilometer rundt Akerselva i Oslo har omtrent like mange væpnede ran som hele resten av Norge. Oslo har også nesten halvparten av landets overfallsvoldtekter, de fleste skjer i sentrumsbydelene.

Hver dag anmeldes ti lommetyverier på Grønland politistasjon. 12 personer blir anmeldt for å ha brukt, solgt eller oppbevart narkotika. Samtidig skjer det fem voldshandlinger og ett grovt ran. Hver andre dag anmeldes noen for seksualforbrytelser. Dette er bare på én av hovedstadens fem politistasjoner, og kun de tilfellene som anmeldes.

- Barn og unge må gå spissrotgang mellom kriminelle og rusmisbrukere på vei til skolen. Vi kan rett og slett ikke finne oss i dette. Grensen er nådd, sier Berit Jagmann, leder i beboerforeningen.

Flere familier er opprørte over barnas oppvekstsituasjon og vurderer å flytte fra området. Beboerforeningen er svært misfornøyde med politiets innsats, noe stasjonssjef Stølen tar alvorlig.

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Ni-kriminelle-handlinger-i-timen-7171563.html#.UWr1BvY4XIU

Prøv å bortforklare denne... Om folk nå vil vise til andre, større byer med langt høyere kriminalitet eller si at i forhold til befolkningen i Oslo så er dette lite kriminalitet ol. så holder det ikke i det hele tatt! Fra motsetning til hva mange har sagt i denne tråden er ikke Oslo noen stor by selv om det er den største i Norge og det skal være fullt mulig å få bukt med disse problemene og unngå slike hendelser! Dette er en skam!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...