eisa01 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Tenk også på minstepensjonister som har bodd i huset hele sitt voksne liv, betalt ned lånet og akkurat greier å få endene til å møtes. De kan måtte være nødt til å flytte fra hjemmene sine fordi de ikke lenger har råd til å bo der. Da kan de enkelt ta opp lån på huset for å betale eiendomsskatten. Det er ikke synd på folk som eier et hus til flere millioner, selv om de er minstepensjonister. Har ikke helt tatt stilling til om eiendomsskatt er smart eller ikke, men jeg har lagt merke til at det er helt vanlig i lavskattland som USA og Sveits. Kanskje vi skal sette ned inntektsskatten og skattlegge eiendom mer? edit: Sveits skattlegger til og med fordelen man har ved å eie en bolig (siden man kan trekke fra renter på skatteseddelen), slik at eiere og leiere blir behandlet likt: http://de.wikipedia....i/Eigenmietwert edit2: Litt offtopic her, men i Sveits er det også vanlig at man må ha 20-30 % EK for å få huslån, litt rart at vi da klager på 15 % her Endret 24. august 2012 av eisa01 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Det faller vel på sin egen urimelighet. Å ta opp lån for å betale en (straffe)skatt blir så tåpelig. Det er samme problemet med formueskatten. Å venstresidens argument med at det skal "ta" de rike er jo helt håpløst og bare ett bevis på uvitenhet. De rike har jo ikke noe problemer med å betale dette, det er jo verre for middelklassen og de eldre. Så venstresiden "tar" middelklassen og de eldre ved disse håpløse skattene. Endret 24. august 2012 av PatSharpX Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Det er ikke bare "å ta opp lån". Er du minstepensjonist kan du antakeligvis ikke betjene det lånet. Snakk så mye du vil om Sveits, men du kommer ikke unna at det er langt mer fattigdom der, selv om Geneves Ferrarier skjuler dette. Synes det med "bare å ta opp lån" beviser at du, og andre her, har svært lite peil på økonomi. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Javel? Slike lån tilbys allerede i dag: http://www.littextra.no Ingen krav til inntekt og man betaler ikke renter og avdrag. Å betale eiendomsskatt på 10 000 i året, eller hva det pleier å være, er ikke noe problem når du eier et hus til flere millioner. Man kan godt være mot eiendomsskatt (og som sagt har jeg ikke helt tatt stilling til det selv), men å skyve minstepensjonister med hus verdt millioner foran seg er ikke akkurat et godt argument. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Det er jo en helt tåpelig løsning. Å ta opp lån for å betale for noe man allerede eier? Det gavner ingen å øke gjelden til den norske befolkningene. Man får vel også skattelette ved å ha lån, så den løsningen er jo på tryne. Endret 24. august 2012 av PatSharpX Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Javel? Slike lån tilbys allerede i dag: http://www.littextra.no Ingen krav til inntekt og man betaler ikke renter og avdrag. Å betale eiendomsskatt på 10 000 i året, eller hva det pleier å være, er ikke noe problem når du eier et hus til flere millioner. Man kan godt være mot eiendomsskatt (og som sagt har jeg ikke helt tatt stilling til det selv), men å skyve minstepensjonister med hus verdt millioner foran seg er ikke akkurat et godt argument. Som det står i artikkelen "Dermed vil de ha råd til både strøm og rødvin på arvingenes «regning».". Man skyver jo bare problemet over til neste part. Og hvor har du det fra at minstepensjonistene har "hus verdt millioner"? Minstepensjonistene i Oslo bor vel i de minste og billigste leilighetene i den billigste delen av byen... Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Tenk også på minstepensjonister som har bodd i huset hele sitt voksne liv, betalt ned lånet og akkurat greier å få endene til å møtes. De kan måtte være nødt til å flytte fra hjemmene sine fordi de ikke lenger har råd til å bo der. Her har jeg det fra, med prisstigningen som har vært de siste 20 årene skal det ikke være mye til før eiendommen er verdt flere millioner. Hvis eiendommen "bare" er verdt 1.5 mill, så blir eiendomsskatten deretter også. Uansett, on topic: Oslo er absolutt en pryd for landet, det er jo ingen andre byer som er i nærheten av å være i samme størrelse. Jeg kan revurderere det hvis flere byer får ordentlige kollektivssystem som ikke er basert på buss 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 http://www.osloby.no/Oslo-har-fatt-et-bedre-rykte-7003574.html Jeg bor ikke i lenger i Oslo, men er fortsatt kjempeglad i byen min. Lenke til kommentar
Green Leaf Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Kan jo bli interessant å etterhvert besøke det nye Astrup Fearnley museet på Tjuvholmen, åpnes for offentligheten i morgen, Lørdag. Og før noen kommenterer om uvettig bruk av skattepenger i Oslo etc: Dette ble finansiert av private investorer. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 http://www.osloby.no...te-7003574.html Jeg bor ikke i lenger i Oslo, men er fortsatt kjempeglad i byen min. Leste dette, Topp 5 i verden er ikke dårlig for lille Oslo Hvor er det du har flyttet nå da? Kan jo bli interessant å etterhvert besøke det nye Astrup Fearnley museet på Tjuvholmen, åpnes for offentligheten i morgen, Lørdag. Og før noen kommenterer om uvettig bruk av skattepenger i Oslo etc: Dette ble finansiert av private investorer. Ja, gleder meg til det jeg også, var en del innom det gamle museet. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 http://www.osloby.no...te-7003574.html Jeg bor ikke i lenger i Oslo, men er fortsatt kjempeglad i byen min. Leste dette, Topp 5 i verden er ikke dårlig for lille Oslo Hvor er det du har flyttet nå da? Utvekslingsstudent i Osaka, Japan. Tilbake i Oslo i juni Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Spennende da Hanske! Gamle Oslobilder. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 http://www.stakkarsoss.no/ Anbefaler denne. Den er laget av noen som så seg lei på alle grinebiterne som ikke kjenner Oslo men som likevel vet alt om hvor ille det er her. 3 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 http://www.stakkarsoss.no/ Anbefaler denne. Den er laget av noen som så seg lei på alle grinebiterne som ikke kjenner Oslo men som likevel vet alt om hvor ille det er her. Flott bildeblogg det der! Den skal følges, takker for tipset. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 For de av dere som enda ikke har fått det med seg, så har Mathallen åpnet på den gamle Vulkantomta ved Akerselva. Et fantastisk matmekka, med alt det beste Norge (og Europa) har å tilby av mat. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ja, det leste jeg om i avisen her om dagen. Jeg må få tatt turen dit, de skal tross alt ha hundrevis av typer med øl. Jeg elsker å smake på nye typer øl. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ja, det leste jeg om i avisen her om dagen. Jeg må få tatt turen dit, de skal tross alt ha hundrevis av typer med øl. Jeg elsker å smake på nye typer øl. Samma her, har bare vært i de to barene de har der, men ikke i selve mathallen. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Var der på en prøveåpning en helg tidligere i år. Flott sted! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 Oslo er Nordens bilkø-versting En ny undersøkelse konkluderer med at Oslo har Nordens verste ettermiddagsrush. Oslo kom dårlig ut da navigatorprodusent TomTom tidligere i år, ved hjelp av flere millioner brukere, logget trafikken i Europa, og rangerte de 50 verste byene hva bilkøer og rushtidstrafikk angår. «I tillegg til å ha de mest trafikkbelastede ettermiddagsveiene i Norden, er Oslos ettermiddagsrush mer enn dobbelt så ille som i Praha, München og Barcelona. I Europa er det kun Istanbul og Warszawa som har mer trafikkbelastede ettermiddagsveier», konkluderer selskapet med i en ny rapport, som tar for seg perioden april til juni i år. http://www.abcnyheter.no/motor/2012/10/11/oslo-er-nordens-bilkoe-versting Ikke akkurat overraskende at Oslo nok en gang kommer elendig ut... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Haha, dette er alt du har funnet i løpet av en måned eller hva det er? Og topper det med "Ikke akkurat overraskende at Oslo nok en gang kommer elendig ut..." Haha, du er søt da Hvis det er noen som reagerer på at jeg ikke direkte svarer på innlegget så er det bare å ta seg litt tid til å bla bakover i tråden. Vi er fler som har prøvd å diskutere med Mathias_up_in_black_space/Glimit (eller hva det var), men personen er helt uinteressert i å ha en diskusjon dessverre. Etter å ha vært aktiv i denne tråden en stund er inntrykket mitt at han bare er interessert i å svartmale Oslo av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå