Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

Oslo, virkelig en by å være stolt av...

Fri flyt på barer i sentrum

Fire skuespillere oppsøkte utesteder i Oslo og spilte så fulle at de skulle vært nektet servering. Men alkohol fikk de.

Resultatet av 89 testkjøp var at skuespillerne fikk servering i 93 prosent av forsøkene. Bare seks ganger sa bartenderne nei.

Det er SIRUS-forskerne Kristin Buvik og Bergljot Baklien som har utført undersøkelsen.

- Undersøkelsen har vi kalt "Fri flyt", fordi bartenderne så lett ga våre skuespillere alkohol i strid med alkoholloven, sier Buvik.

De fire skuespillerne, to kvinner på 25 år og to menn på 28 år, var klinkende edru hele tiden, men ble før barrunden nøye instruert av et ekspertpanel om hvor beruset de skulle spille for å passere grensen som åpenbart påvirket, alkohollovens grense for serveringsnekt.

Den planlagt "lysløypen" gikk til barer, puber og natt klubber rundt Oslo Rådhus der SALUTTprosjektet i Oslo kommune nå satser på både kursing av utelivets ansatte og kontrolltiltak. De oppsøkte også et kontrollområde et annet sted i Oslo sentrum, slik at forskerne bedre kan måle effekten av tiltakene ved gjentagelse av skuespillertesten både kommende høst og høsten 2013.

De fire skuespillerne opererte som par og gikk også sammen to menn eller to kvinner. Den ene spilte full. Den andre fremsto som helt edru.

Forskerne og andre eksperter fulgte med når skuespillerne entret utestedene. I en av scenene beskriver forskerne i undersøkelsen hvordan en av de kvinnelige skuespillerne sjangler mot baren. Hun tar støtteskritt, lener seg over bardisken, klarer ikke å finne frem penger og mister både lommeboken og pengene på gulvet. Blikket er slørete, hun snakker utydelig. Først etter tredje forsøk forstår bartenderen hva hun sier - hun vil ha en øl.

- Og ja, denne skuespilleren fikk servering mot alle våre odds. Gang på gang var vi sikre på at bartenderen ville si nei, men med få unntak kom ølen raskt på bardisken, sier Buvik.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fri-flyt-pa-barer-i-sentrum-6827403.html

Ikke rart det er vold og elendighet i Oslos uteliv når det er slik bartenderbransjen har blitt... Ikke r det rart at folk sovner på veien hjem fra byen heller eller at "nosk helgefyll" er et så stort begrep som det er...

Og volden med kniv i Oslo fortsetter å gå sin vante gang:

Mann livstruende skadet i knivdrama i Oslo

En mann i 30-årene fikk livstruende skader da han ble stukket i halsen med kniv i Oslo natt til søndag.

Krimvakten i Oslo politidistrikt opplyser søndag morgen at mannen er operert og at han trolig vil overleve.

Knivstikkingen skjedde i kjelleren i en bolig på Ullern i Oslo, opplyser operasjonsleder André Kråkenes i Oslo politidistrikt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mann-livstruende-skadet-i-knivdrama-i-Oslo-6827551.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hørt om Frogner, Gimle, Skillebekk, Uranienborg?

Er det noe spesielt du vil trekke fram med dem?

At så og si alle byggene der er fine og eldre.

Helt enig i at det er fine ommråder, men jeg tror det er lite poeng i å legge frem dette for Glimti fordi han har ett fryktelig annstrengt forhold til alle bygg av eldre dato og bygg av stein eller tre. Nøyaktig hva han liker vites ikke utover tårn på flere hundre meter ol.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tokyo med Yokohama og forsteder utenfor kommunen har 35 millioner innbyggere, og er i dag verdens største byområde. Tilsvarende tall for Oslo er 1,5 millioner. Tokyo har to tårn. Oslo har 0. Greit nok. Noen byer har slike tårn, men slettes ikke alle. Av de jeg kommer på nå, er det bare Berlin med TV-tårnet, Toronto, Seattle, Macau og Tokyo med Tokyo Tower og dette nye tårnet.

Greit nok at slike bygg skiller seg ut og blir et fint postkortmotiv for byen, men jeg er mer interessert i moderne områder hvor alt er fint og flotte butikker, restauranter og museer ligger på rekke og rad. Dette har vi på Aker Brygge og Tjuvholmen, og området blir større når Dronning Eufemias gate er ferdig i Bjørvika.

Det mener jeg det er viktigere å satse på en enkeltbygg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er jo hvordan det ville sett ut med ett 600 meter høyt tårn som raget over Oslo. Jeg tror ærlig talt de fleste ville synes det så helt J****** ut. Og med tanke på turistene, så kommer ikke de til Oslo for di byen er stor eller har svære tårn. Det vil de antagelig aldri gjøre heller, fordi de fleste har mye større byer hjemme der de kommer fra. Det er ikke størelsen som teller ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har jo fortalt deg/tråden før hvorfor man ikke velger/kan bygge i høyden i Oslo...

Niks. Du har lagt fram din mening om saken. Min er fortsatt uendret.

Niks, det er ikke min mening, det er noe av grunnen til at det ikke blir gjort.

En annen god grunn som er min mening er at det ser ganske tåpelig ut.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen god grunn som er min mening er at det ser ganske tåpelig ut.

Det er ingen god grunn, men nettopp den tragiske grunnen til at Oslo aldri beveger seg videre i den moderne historie!

Det er nettopp det som er fint at Oslo beveger seg i riktig retting.

Godt ikke byplanleggeren her har "nyrik-russer" og "de arabiske emirater" smak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er fint at Oslo beveger seg i riktig retting.

Den beveger seg ikke i det hele tatt.

Godt ikke byplanleggeren her har "nyrik-russer" og "de arabiske emirater" smak.

For det første er det tragisk og for det andre må det skje før eller siden uansett ettersom det er begrenset hvor lenge man kan bygge i bredden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...