Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

Jo, for oss som faktisk kjenner Oslo virker det som du ikke kjenner byen. Har du vært i Oslo de siste to årene? Du skriver at det ikke engang forsøkes, dette til tross for at vi som bor i byen ser eksempler på det motsatte daglig. Likevell er det du som presenterer deg som den som kjenner hvordan det "egentlig" er i Oslo.

Nærmer seg tre år siden jeg var der. Har lenge lurt på å ta en helgetur, men jeg synes det blir litt kort med bare en helg samt at jeg er veldig opptatt for tiden. Og ja, når det er forfall i byggninger og fortau, manglende trær, nedrevne skilt, grafitti over alt, overfylte søppeldunker, søppel som flyter på fortauene samt narkomaner, alkoholikere, tiggere, uteliggere og prostituerte som har møtt meg hver eneste gang jeg har vært i Oslo helt fra jeg var liten, da sier jeg at tilstandene ikke blir bedre!

Men som jeg var inne på tideligere er det mulig at dere som bor der til vanelig er mer tolerante for dette.

Om du går en runde fra majorstuen via Frogner mot nasjonalteateret deretter til Aker brygge før du til slutt setter kursen mot Bjørvika og videre til Ekeberg vil du se veldig stor variasjon og mange fine bygninger.men vanskelig å vite hva du ser etter når du ikke er mer presis enn "kjedelige steinbygg".

Kan jo se på den ruten neste gang jeg er der. Nå burde ikke mer beskrivelse være nødvendig da alle byggningene du ser inntill hverandre i sentrum er klin like med litt untak av fargen her og der. Så har jeg også for lengst gjort det klart at jeg etterlyser nye og moderne byggninger så det ser ut som om byen faktisk har fulgt med i tiden istedefor å ha blitt stående stille en gang for århundrer siden.

Med tanke på grøntareale er vi også heldige. Både fordi det er veldig mange parker, både spredd i byen og langs akerselven, og fordi vi har marka så tett på byen at man aldri er mer enn ett kvarters reise unna en lengre skogtur.

Det med parker har jeg alt kommentert. Det med skogsområder også. Som jeg viste til i går blir det før eller siden bygget i marken, men de tar garantert ikke alt så folk får fortsatt skogsturene sine.

Det som er positivt er at når så mange vil verne marken må man før eller siden opp i høyden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å nevne kulturtilbudet i Oslo. Live musikk, kunstutstillinger og et fabelaktig utelivsmiljø.

Er mye konserter i Oslo ja. Har bla. vært der og hørt på Elton John. Noe annet skal du forøvrig ikke vente når det dreier seg om en hovedstad i et i-land i den vestlige verden. Det samme med kunstutstillinger av forskjellig slag. Dette er dog ikke noe jeg har giddet å oppsøke eller følge med på selv da jeg ikke er særlig interessert i kunst.

Når det gjelder utelivet der er det en tragedie! Massefyll og bråk, voldtekter og slåssing... Man hører stadig om folk som har blitt knivstukket eller slått ned og må til sykehuset. Det er skremmende ofte også nyheter om folk som har mistet livet.

(Her er selvsagt ikke Oslo alene, men nå er det den byen vi diskuterer her.)

Lenke til kommentar

Ang. det som har vært diskutert om Oslo og innvandrere:

Oslofolk sier ja takk til flere innvandrere

I 2040 vil halvparten av oss ha innvandrerbakgrunn. De ansatte på Tine meierier tenker som oslofolk flest: 
Det er helt ålreit.

For noen uker siden presenterte Statistisk sentralbyrå (SSB) prognoser som viser at Oslo trolig vil ha 50 prosent innvandrere i 2040. Nyheten ser ikke ut til å skremme mannen i gaten nevneverdig, skal vi tro en fersk meningsmåling utført av Respons for Aften. 38 prosent av de spurte tror livet vil fortsette som før. 23 prosent tror flere innvandrere vil være positivt for byen, mens 32 prosent tror det vil være negativt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Oslofolk-sier-ja-takk-til-flere-innvandrere-6793775.html

... Men meningene er delte om innvandringen til Oslo

– Tror du det vil være positivt eller negativt for Oslo at byen får 50 prosent innvandrere i 2040?

– Jeg tror det vil være negativt. Jeg er selv fra Tsjetsjenia, og ville ikke likt at det ble 50 prosent innvandrere i mitt land. Derfor synes jeg ikke nordmenn bør akseptere det heller.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/-Men-meningene-er-delte-om-innvandringen-til-Oslo-6793782.html

Jeg har sagt mitt om dette for lengst og er fortsatt på samme ståsted: Gjerne økning i vestlige innvandrere og stoppe innvandringen av ikke-vestlige. Hva mener dere om dette?

Ang. uteliggere og forsøppling:

Her tas de på fersken mens de stjeler søppel på Vinderen

Den private søppelkassen ble endevendt utenfor eneboligen i Oslo.

Ifølge informasjonssjef Unni Grøndahl ved Oslo politidistrikt får politiet ofte klager på på lignende tilfeller. Klagene kommer fra hele byen.

Stort sett er det tiggere fra Øst-Europa som endevender folks søppelkasser, opplyser Grøndahl.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Her-tas-de-pa-fersken-mens-de-stjeler-soppel-pa-Vinderen-6793705.html

«Dette er fattige som gjør hva de kan for å overleve»

- Det er uverdig at de må gå i søppelkassene til folk, mener Frelsesarmeen. Byrådet i Oslo står fast på at tiggerne må forsørge seg selv.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Dette-er-fattige-som-gjor-hva-de-kan-for-a-overleve-6794492.html

Hva mener dere om denne saken? At tiggere kommer hit til landet er ikke noe vi har bedt om. At folk ender opp som tiggere og/eller uteliggere og derfor får vane med å rote i søppel er svært skjelden samfunnets feil. Og det er tydelig at de ikke forsøker å lykkes på noen annen måte.

Selvsagt er tilværelsen deres forferdelig for dem, men jeg mener fortsatt at det er tiggerne (såvel som de andre jeg har omtalt tideligere) som må fjernes fra offentligheten og ikke samfunnet som må forandres for å legges mer til rette for dem. Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Når det gjelder utelivet der er det en tragedie! Massefyll og bråk, voldtekter og slåssing... Man hører stadig om folk som har blitt knivstukket eller slått ned og må til sykehuset. Det er skremmende ofte også nyheter om folk som har mistet livet.

(Her er selvsagt ikke Oslo alene, men nå er det den byen vi diskuterer her.)

Ja, dette er jo ting man hører om.

Dette med voldtektene er jo ett alvorlig problem.

Men nå har jeg sikkert i snitt vært ute på byen hver helg i over 5år. Jeg har aldri havnet i slosskamp, heller aldri blitt "bråket" med så jeg kunne havnet i slosskamp.

Fyll er det jo en del av, men det er jo så og si en del av utelivet.

Men jeg kjenner ikke meg igjen i det bildet du presenterer.

Ang tigging så er jeg forsåvidt enig med deg. Personlig så syns jeg vi kan forby tigging for "ikke norske statsborgere".

Da vil vi forhåpentligvis etter hvert bli kvitt tiggeturistene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Velg meg som finansrådmann :dremel: i Oslo, med frie tøyler, så skal jeg pålegge Osloborgere den samme kommuneskatten andre nordmenn må betale. Med de økte skatteinntektene + skjønnsmidler fra staten skal jeg gjøre Oslo til Europas kulturhovedstad.

Vi vil jo få mange flere milliarder i kassa hver år, så vi vil ikke ha noe problem med å starte med å renovere Nasjonalgalleriet, Pusse opp Vestbanen, bygge et nytt moderne Munch Museum samt et nytt Jordal amfi. Jeg kunne også tenkt meg en ny travbane syd for Aker brygge. Småfulle nordmenn ville brukt penger på den travbanen som en full norsk sjømann. Hong Kong ble bygd rundt en travbane:

http://www.happyvalleyracecourse.com/

Men Oslo borgerne vil ikke betale sin skatt som andre slik at de åpenbare forbedringene kan utføres :eek:

Med nordmenns fantastiske belsutningsevne blir jeg eller en fra Rødt nok tilbudt den jobben akkurat i det ledningen til respiratoren trekkes ut :omg:

Vestbanen kan jo huse kunstnere som Lars Hertervig Henrik Sørensen, Kristian Krogh, Nikolai Astrup, Theodor Kittelsen J.C.Dahl Tidemand og Gude etc.

Her er det jo nok å ta av:

http://www.fineart.no/galleri/kunstner

Man måtte jo også laget et eget galleri fra kunstnerer fra 1900 - 2000. Samtidsmuseest og Stenersengalleriet er for bortgjemte.

Noe skjer da heldigvis for kunstinteresserte:

Fra og med 1. januar holdes Astrup Fearnley Museet stengt i forbindelse med at museet flytter. Den 29. September 2012 gjenåpner museet på Tjuvholmen i et nytt bygg tegnet av den verdenskjente arkitekten Renzo Piano.

Kilde: http://afmuseet.no/

Man kunne jo også etablere noen lese stuer av våre beste forfattere og hvorfor ikke da starte med de største kvinnelige (siden der er så mange mannlige malere og komponister), Camilla Collett, Sigrid Unset, Serine Regine Normann og Amaile Skram?

Og best av alt:

Får Oslo rykte på seg som Europas kulturhovedstad, vil løsningene ovenfor ble delvis selvfinansierende. Når de pene menneskene noen av dere indirekte snakker om strømmer til byen, vil de dere snakker så nedsettende om forsvinne i den kulturelle massen av velkledde damer og menn med fasaden i orden :w00t:

Folk er jo som kjent folk.

Se også:

Folk er folk, og folk er følelser.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvor mye skatteøkning er det egentlig du snakker om?

Og hvor høy andel blir borte i byråkratiet?

Du kan jo se hvor populær du blir om du foreslår eiendomsskatt med det pressede markedet som er på boliger i Oslo...

Det er nok mange som vil slite om du skal heve skatten betraktelig.

Syns ofte det er feilen til mange på venstresiden, de klarer ikke se det hele og fulle bildet.

Diskuterte med en annen, han mente vi alle burde betale minimum 50% skatt.

Personlig hadde jeg klart meg med 50% skatt, men for alenemoren med tre barn uten utdanning kan det blir langt verre.

Du må huske at levekostnadene i Oslo er mye høyere enn i feks Moss.

Eller er det nettopp det du vil? Samle den økonomiske eliten og jage de mindre ressurssterke til Lørenskog og tettstedene i Stor-Oslo?

Jeg tror det er bedre for Oslos økonomi om man fjerner typiske gründerfientlige beskattninger som feks formueskatten. Evt modifiserer den slik at den ikke rammer såkalt arbeidende kapital og heller det man har på bok.

Men det beste hadde jo klart vært å fjerne den helt.

Invasjon er fremtiden, vi trenger nye industrier og arbeidsplasser. Og med nye arbeidsplasser blir det fler arbeidere som betaler skatt.

Dette er også grunne til at man må heve startlønnen til offentlige stillinger som politi, sykepleier, lærere osv i Oslo. Blir tullete at de skal tjene det samme som sine kolleger i utkantnorge hvor de så og si gir deg en leilighet så lenge du flytter dit.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, for oss som faktisk kjenner Oslo virker det som du ikke kjenner byen. Har du vært i Oslo de siste to årene? Du skriver at det ikke engang forsøkes, dette til tross for at vi som bor i byen ser eksempler på det motsatte daglig. Likevell er det du som presenterer deg som den som kjenner hvordan det "egentlig" er i Oslo.

Nærmer seg tre år siden jeg var der. Har lenge lurt på å ta en helgetur, men jeg synes det blir litt kort med bare en helg samt at jeg er veldig opptatt for tiden. Og ja, når det er forfall i byggninger og fortau, manglende trær, nedrevne skilt, grafitti over alt, overfylte søppeldunker, søppel som flyter på fortauene samt narkomaner, alkoholikere, tiggere, uteliggere og prostituerte som har møtt meg hver eneste gang jeg har vært i Oslo helt fra jeg var liten, da sier jeg at tilstandene ikke blir bedre!

Men som jeg var inne på tideligere er det mulig at dere som bor der til vanelig er mer tolerante for dette.

Om du går en runde fra majorstuen via Frogner mot nasjonalteateret deretter til Aker brygge før du til slutt setter kursen mot Bjørvika og videre til Ekeberg vil du se veldig stor variasjon og mange fine bygninger.men vanskelig å vite hva du ser etter når du ikke er mer presis enn "kjedelige steinbygg".

Kan jo se på den ruten neste gang jeg er der. Nå burde ikke mer beskrivelse være nødvendig da alle byggningene du ser inntill hverandre i sentrum er klin like med litt untak av fargen her og der. Så har jeg også for lengst gjort det klart at jeg etterlyser nye og moderne byggninger så det ser ut som om byen faktisk har fulgt med i tiden istedefor å ha blitt stående stille en gang for århundrer siden.

Med tanke på grøntareale er vi også heldige. Både fordi det er veldig mange parker, både spredd i byen og langs akerselven, og fordi vi har marka så tett på byen at man aldri er mer enn ett kvarters reise unna en lengre skogtur.

Det med parker har jeg alt kommentert. Det med skogsområder også. Som jeg viste til i går blir det før eller siden bygget i marken, men de tar garantert ikke alt så folk får fortsatt skogsturene sine.

Det som er positivt er at når så mange vil verne marken må man før eller siden opp i høyden!

Greit nok, men da tror jeg at vi lar den delen av diskusjonen ligge. Blir litt vanskelig å diskutere med utgangspunkt i dine inntrykk som fasit når du selv ikke kjenner byen. Det samme gjelder for det du skriver om utelivet da det virker som dette utelukkende er ett resultat av hva du har lest i avisene. Har du noen gang vært på byen i Oslo?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er at du kommer med påstanden om at det ikke en gang forsøkes å gjøre noe med disse problemene, noe som jo er åpenbart feil for alle oss som jevnlig ser folk som fjerner tagging, søppel og driver vedlikehold osv. Ja, noen steder vil du finne at mer vedlikehold burde vært gjort, men når du sier at det ikke en gang prøves så stusser jeg veldig fordi den påstanden faller på sin egen urimelighet. Jeg håper du selv ser dette i ettertid?

Det eneste jeg ser er at jeg trolig har rett i at dere som bor i Oslo har langt mer tolleranse for alt dette ettersom dere bor der og ser det hver dag. Noen annen forklaring finner jeg faktisk ikke. Jeg har alltid vært interessert i detaljer, men har aldri bevist prøvd å bare finne negative ting. Alikevel er mitt eneste inntrykk at Oslo er en forferdelig stygg og falleferdig by! Som tideligere nevnt er jeg mer fokusert på Oslo enn på resten av Norge når det kommer til akkurat dette ettersom Oslo er hovedstad og den representative byen for landet internasjonalt. I tillegg er den den eneste byen i Norge som er noenlunde kjent. Det er her det kommer flest turister og her det kommer flest offisielle besøk fra offisielle personer. Det er her flest innvandrere flytter inn og denne norske byen utlandet hører mest om.

Dog er ikke Oslo noen gigantby slik som feks. New York City, Los Angeles eller Chigaco. Ikke har den på nærheten den samme befolkningsmassen heller. En endelig dugnad/oppryddning i Oslo som inkluderer å fjerne alle narkomaner, alkoholikere, tiggere, uteliggere og prostituerte fra gatene såvel som all grafitti fra vegger og alt søppel fra gatene samt mure igjen alle sprekker og hull i fortauene, plante nye trær i de tomme hullene, male opp alle vegger som trenger det osv. er fullt mulig! Det samme med å kilppe alle hekker som trenger det, reparere alle skilt som er ødelagt, alle busskur som er ødelagt osv. Og alle eiere og husstander burde pålegges å pusse opp byggninger og hus dersom det trengs. Selvfølgelig et kjempeprosjekt og selvsagt noe som ville tatt tid, men det er fullt mulig. Så burde man også innføre nulltoleranse for kriminalitet slik det ble gjort i New York City. Man så der at folk ble mye stoltere av byen og gikk mye mer sammen om å vedlikeholde og bevare den. Hvorfor skulle ikke dette fungere også i Oslo!?

Hvor er det du beveger deg i Oslo, siden dette møter deg hver gang, og når er disse turene dine?

Som tideligere nevnt er jeg mest i sentrum når jeg er i byen. Og det er ca. tre år siden sist jeg er der. Får se om jeg får til en tur igjen snart. Om ikke på våren så til høsten.

Anngående tiggere og narkomane tror jeg vi kom til enighet der tidligere, det samme med tanke på sigøynerne. Strengere regler for hvem som slipper inn, på høyere nivå enn bystyret naturligvis, og mer bruk av tvangsavrusning og oppfølgning. Jeg snakker ikke om å hanke inn tilfeldige narkiser på gata, men at man bør ha hjemel og plikt til å gi behandling til tungt belastede personer som begår kriminalitet.

Og hvorfor ikke de tilfeldige på gaten? De er narkomaner, de holder til på gaten og de forsøppler bybildet! Hva er vitsen med å prøve å renske opp byen når man ikke går inn for å gjøre det 100%? Forøvrig kan du heller ikke vite om ikke de tilfeldige narkomanene du finner begår kriminalitet. Hvordan skal de ellers få tak i narkotikaen feks?

Jeg synes ett løft rundt Oslo S hadde vært på sin plass, og gjerne at mer av traffikken ble ledet utenom. Det viktigste for Karljohansgate og ommrådet rundt tror jeg egentlig vil være å få bukt med problemene med tiggere og narkomane, da ommrådet i seg selv er ganske fint på en sommerdag.

Enig med Oslo S, men det er så langt, langt mer av byen som trenger en grundig opprenskning!

Lenke til kommentar

Ned med Cola forbruket. Opp med kultur forbruket. :huh:

Hva er poenget ditt?

Jeg skrev en ganske lang post, Glimti. Kunne du tenke deg å svare på den?

Svarer når jeg for tid. Er ikke på forumet hele tiden og når jeg er her er jeg aktiv i andre tråder og. Får vel gjort det senere da jeg ikke skal noe spesielt i dag.

Lenke til kommentar

Greit nok, men da tror jeg at vi lar den delen av diskusjonen ligge. Blir litt vanskelig å diskutere med utgangspunkt i dine inntrykk som fasit når du selv ikke kjenner byen. Det samme gjelder for det du skriver om utelivet da det virker som dette utelukkende er ett resultat av hva du har lest i avisene. Har du noen gang vært på byen i Oslo?

Jeg har ikke sagt at det er fasit, men at det er det som møter meg hver gang jeg er i byen. Hvordan det da stadig kan bli bedre slik som du og andre hevder er for meg et stort mysterium.

Både ja og nei. Jeg har vært på en pub i Oslo ja, men den gang var jeg liten og drakk bare cola. Siden jeg var under aldersgrensen kunne vi ikke bli sittende til livet begynte så vi gikk. Men å være skikkelig ute i Oslo har jeg ikke vært. Jeg var mest i Oslo med familien da jeg var mindre og den gang var ikke puprunder en del av besøkene. Det er heller ikke å gå ut for at jeg har dratt til Oslo de senere årene. De siste to besøkene har dreid seg om bryllup og konsert og der har ikke turer på byen vært en del av planen. Faktisk synes jeg det er vel så hyggelig å sitte hjemme eller på et hotell framfor å sitte på en bråkete, masete pub.

Men ja, jeg følger mye med på nyheter. Og i det siste har jeg begynt å følge mer med på nyheter fra hjemlandet også istedefor bare fra utlandet. Og det er faktisk utrolig mye nyheter om vold og voldtekter i Oslo og svært ofte i forbindelse med pubbesøk eller fester. Men har du noen opplevelser om Oslos uteliv du vil dele så bare syng ut.

Lenke til kommentar

Glimti: som sagt er det vanskelig å diskutere temaet når du er såppas bastant samtidig som du viser ved det du selv skriver at du ikke kan så veldig mye om temaet. Det er en dårlig kombinasjon.

Du uttaler deg om hvordan Oslo egentlig er, på grunnlag av besøk du har hatt for flere år siden. Når du konfronteres med at dette kun er en veldig liten del av Oslo, og at vi som faktisk kjenner byen ofte ikke kjenner igjen skrekkbildet du tegner avfeier du dette.

Ett eksempel:

Det eneste jeg ser er at jeg trolig har rett i at dere som bor i Oslo har langt mer tolleranse for alt dette ettersom dere bor der og ser det hver dag. Noen annen forklaring finner jeg faktisk ikke.

Altså er eneste forklaring på våre sprikende virkelighetsoppfatninger at vi som kjenner byen har feil, mens du som har besøkt byen noen ganger, sist for tre år siden, har rett.

Enda ett eksempel er dette:

Når det gjelder utelivet der er det en tragedie! Massefyll og bråk, voldtekter og slåssing

Dette til tross for at du selv sier at du aldri har vært ute i Oslo, men kun baserer deg på tabloidpressen. Jeg har vært mye ute i Oslo, og vet at jeg til tider oppfører meg som en tosk når jeg drikker, likevell har jeg aldri havnet i bråk. Igjen er det dumt å være veldig bastant om ett tema man har liten til ingen kjennskap til.

For meg, og åpenbart flere av de som har kommentert, virker det som du tar det lille du vet om Oslo, de inntrykkene du leser i aviser og minnene du har fra ett par turer og konstruerer ett bilde av byen som du nekter å la noen rokke ved. Min erfaring fra diskusjoner av denne typen med deg er at du ikke kommer til å endre mening i denne diskusjonen uansett hva vi som kjenner byen skriver.

Ellers skal du ha ros for at du innrømmer at du ikke har vært ute i Oslo og at det er såppas lenge siden du var i byen sist. Det mener jeg oppriktig. Mange ville nok løyet på seg bedre kjennskap. Det er ett bra karaktertrekk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mann pågrepet etter å ha truet politiet med pistol

En mann i slutten av 20-årene truet natt til torsdag en politipatrulje med pistol på Helsfyr i Oslo. Alle tilgjengelige politifolk ble tilkalt før mannen ble pågrepet.

- En patrulje skulle kjøre hjem en kvinne da de i leiligheten ble møtt av kvinnens kjæreste. Han var nokså ruset og truet patruljen med pistol. De trakk seg tilbake, og alle tilgjengelige politifolk på jobb ble tilkalt. Kort tid senere ble mannen pågrepet av bevæpnet politi, opplyser operasjonsleder Ola Krokan i Oslo politidistrikt til NTB.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Mann-pagrepet-etter-a-ha-truet-politiet-med-pistol-6799766.html

Vitner: - Mann banket opp og bortført i Oslo

Flere personer var vitner til at en mann ble banket opp på Grønland i Oslo torsdag morgen før han ble lempet inn i bagasjerommet på en bil og kjørt vekk.

Ifølge politiet var det tre menn som dyttet mannen inn i bagasjerommet på en svart Mercedes. Et vitne meldte fra til politiet klokken 7.15 torsdag morgen.

- Jeg hørte hysteriske skrik fra han som ble kidnappet. Jeg så at de slo ham ned og tvang ham inn i bagasjerommet, forteller en nabo.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Vitner---Mann-banket-opp-og-bortfort-i-Oslo-6799831.html

- Så at mann tente på og løp fra stedet

Gressbrann på Hauketo i Oslo.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/--Sa-at-mann-tente-pa-og-lop-fra-stedet-6800346.html

Kvinne knivstukket i Oslo

Kvinne kjørt til sykehus med alvorlige skader.

- Vi har ikke så mange detaljer ennå, men meldingen fra patruljen på sykehuset er at det er snakk om alvorlige skader. Noe nærmere informasjon om skadene hennes har vi ikke ennå.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Kvinne-knivstukket-i-Oslo--6800348.html

Det trygge og fredelige Oslo...

Lenke til kommentar

Og enda en sak:

Masseslagsmål i Oslo sentrum - mann knivstukket

En mann ble sent fredag kveld knivstukket under et masseslagsmål i Oslo sentrum. Mannen er alvorlig skadet.

– Klokken 22.51 fikk politiet melding om masseslagsmål i området Storgata Calmeyersgate. Etter en stund melder Sentrum politistasjon om at en person som er knivstukket har meldt seg der. Han blødde kraftig, sier operasjonsleder Tore Solberg ved Oslo politidistrikt.

Det skal ha vært 30 - 40 personer som deltok i masseslagsmålet i forkant av knivstikkingen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8064631

Lenke til kommentar

Ja, dette er jo ting man hører om.

Hvilket betyr at det skjer. At enkeltfolk ikke opplever bråk eller vold når de selv er ute på en stampub betyr ikke at det ikke er store problemer med bråk og vold i byens uteliv generelt.

Dette med voldtektene er jo ett alvorlig problem.

Forferdelig alvorlig. Og det må gjøres noe med for når de vedvarer og vedvarer viser jo det at innsatsen som blir gjort er for liten.

Men nå har jeg sikkert i snitt vært ute på byen hver helg i over 5år. Jeg har aldri havnet i slosskamp, heller aldri blitt "bråket" med så jeg kunne havnet i slosskamp.

Hvor har du gått? På de typiske utestedene midt i Oslo sentrum eller på mer avsideliggende og rolige steder? Jeg vet godt at enkelte steder er værre enn andre. Slik er det i alle byer.

Fyll er det jo en del av, men det er jo så og si en del av utelivet.

Det er klart. Men det er langt ifra alle som bråker bare fordi de drikker. Jeg vet selv at jeg ikke gjør det. Jeg blir bare rolig og sitter for meg selv. Kjenner heller ingen som blir det. Hadde jeg vært en av dem som blir aggresiv av å drikke hadde jeg ganske enkelt ikke drukket..

Men jeg kjenner ikke meg igjen i det bildet du presenterer.

Godt at du har sluppet unna bråket.

Ang tigging så er jeg forsåvidt enig med deg. Personlig så syns jeg vi kan forby tigging for "ikke norske statsborgere".

Det hadde nok vært et svært godt og virkningsfullt tiltak. Men jeg synes vi skal forby og fjerne det totalt!

Lenke til kommentar

Hvor har du gått? På de typiske utestedene midt i Oslo sentrum eller på mer avsideliggende og rolige steder? Jeg vet godt at enkelte steder er værre enn andre. Slik er det i alle byer.

Har vært overalt egentlig. Man kommer seg jo litt rundt i løpet av disse årene.

Alt fra lugubre brune pubber på østkanten til "snobbestedene" på Solliplass og div andre steder.

Det hadde nok vært et svært godt og virkningsfullt tiltak. Men jeg synes vi skal forby og fjerne det totalt!

Det tror jeg vil føre til mer kriminalitet dessverre. Men skulle likt å sett noen forsøk på dette andre steder.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om vold på utesteder har vi et problem. Dette kommer av at alle utestedene må stenge samtidig, som fører til at alle kommer ut på gata samtidig. I flere andre storbyer i Europa har de gått bortifra dette systemet, og utestedene får være oppe så lenge de vil. Dette blir litt vanskeligere i Oslo, ettersom disse byene gjerne har en egen bargate, slik at det ikke bor mange der og at utestedene er samlet på et sted. I Oslo er de veldig spredd, samtidig som det er kort avstand mellom mange av de mest besøkte. Det er altså for stor avstand til å ha bargate, samtidig for tett til å unngå at mange mennesker befinner seg i samme område.

I Sverige har de delte stengetider - barer og puber stenger 3, mens nattklubber får ha oppe til 5. Det mener jeg er bedre.

I land med ingen regulert åpningstid er det ofte slik at utestedene stenger samtidig uansett, fordi det er normen. Det svenske systemet er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...