herzeleid Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Så du hevder at dette er et seriøst innlegg... Er det fortsatt han som har vært på besøk i Oslo ett par ganger som snakker? Jada, det var jo kjempeseriøst... Hva skulle denne tråden gjort uten nettopp det innlegget? Ja, det er akkurat den slags tendenser jeg ser hver eneste gang jeg besøker Oslo. Og hvis du leser igjennom denne tråden så ser du at jeg langt ifra er den eneste! Og skal du sammenlogne med andre vestlige hovedstader så er Oslo virkelig som en landsby i Middelalderen! Tragisk at Norge skal ligge så bak og spesielt når det er denne ene norske byen som er noenlunde kjent internasjonalt. Og nettop dette baserer du på dine inntrykk etter å kun ha besøkt byen noen ganger, samtidig som du avfeier det som blir sagt fra de av oss som faktisk kjenner Oslo ganske godt og vet at du i Oslo, som i de fleste hovedsteder, kan finne alt fra det helt råtne og forfallne til det flotte og trivelige. Greit for de som kommer innom tråden uten å ha fulgt den å vite at hovedkritikeren faktisk ikke kjenner Oslo særlig godt i forhold til mange av de han diskutrer mot uten at dette gjør han mer ydmyk. Ikke vondt ment men jeg tror faktisk det har en del å si for hva folk tenker om de forskjellige påstandene. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 Jeg har faktisk fått inntrykk av at folk egentlig bare skriver her for å forsvare Oslo som by. Det er svært lett å tolke det slik utav enkelte av innleggene her som feks. det forrige ditt. Sjekk forøvrig avstemningen også og se hvilket alternativ som foreløbig har mest stemmer. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det inntrykket må du gjerne ha. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle gidde å bo i eller forsvare en by som var så fryktelig stygg som du påstår Oslo er men du har sikkert en god forklaring på det. Det som er viktig å få frem er at de inntrykkene du her forfekter som åpenbare sannheter stemmer dårlig overens med de mange av oss som faktisk kjenner byen har, og da er det veldig lett å tolke det dithen at du har en åverbevisning basert på uvitenhet og manglende kjennskap til byen, heller enn at du argumenterer på grunnlag av gode lokalkunnskaper. Jeg har vanskelig for å ta noen serriøst som kan hevde at Oslo er enten paradis på jord eller en forfallen rønne, ganske enkelt fordi Oslo, som storbyer flest, har hele spekteret fra stygt til flott og jeg personlig synes det er mer flott enn stygt. Men jeg påstår ikke at hele byen er i en ende av skalaen. 3 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Har du noen gang fulgte virkelig nøye med på alle detaljer der du befinner deg i Oslo? Virkelig sett etter? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Begge deler vil jeg tro... Veldig mye kunne i alle fall vært gjort for å få det finere. Vanskelig å si hva som egentlig ville vært det beste for å få renset opp i byen en gang for alle. Kansje løsningen er en stor-dugnad og deretter eget miljøpoliti for byen? Ja, selvsagt. Det skjer ikke noe dersom ingen gjør noe med det... Jo mer penger man krever for jobben, desto vanskeligere blir det å få det til. Jeg bor ikke i Oslo, men her hvor jeg bor er det ofte dugnader hvor folk går inn å jobber frivillig for å pusse opp badeanlegg og så videre, som vi her er så glade i... Kansje tvangsfjerning av tiggere, uteliggere og narkomane? Eller kansje inføring av en null-tolleranse ovenfor kriminalitet slik man gjorde i New York City for noen år tilbake? Nei. Da er det i mot sin hensikt. Da vil det bare være en overfladisk fasade, og ikke noe mer. Nulltoleranse er meget sjelden noen god løsning. Det handler om å legge til rette for, og gjøre livene til folk bedre, og da kan man ikke begynne å sette i gang slike ting. Uteliggere burde få et sted å bo... Det burde bygges boliger hvor de kan bo... Og de tyngste rusmisbrukerne burde få disse rusmidlene gratis på en helsestasjon - samt tilbud, som er tilrettelagt for dem som ønsker å komme seg ut av dophelvete. Tiggere burde få gratis mat og drikke, og de fortjener et verdig liv, slik som oss andre selv om det en eller annen gang var noe som gikk forferdelig galt i livene sine. Folk med trygghet når det kommer til personlig økonomi, har heller ikke det behovet for å tilrane seg penger og verdier, som fattige mennesker har. Derfor blir det mindre kriminalitet, tror jeg, dersom alle er med på å gi til fellesskapet. Jeg får trygd, og bostøtte selv, og har dermed ikke behov for å sove ute på gata, (eller hos foreldrene mine), og jeg har heller ikke noe behov for å "skaffe mer penger på ulovlig vis" ... De fleste uteliggere er jo stort sett arbeidsuføre mennesker, men de fortjener et godt liv, som oss andre selv om de fikk en dårlig start på livet. Man må jo ikke være religiøs får å mene og ønske å være medmenneskelig og ønske andre et godt liv.. Jo flere som får et godt liv, desto mindre tror jeg vi ser av uteliggere, narkomane og lidelse... Narkomani er en sykdom, mener jeg, og bør behandles som det... Nå er det jo mye bygging og vedlikehold i Oslo (kan knapt gå et sted uten å se avsperrede veier fordi de graver opp assfalten fra et fortau eller en gate) og prosjekter som den nye operaen som er fint å se på, men det hadde vært spennende å se om man kunne ta problemet ved roten en gang for alle og få rensket opp. Små detaljer som hærverk og forfall i andre gater enn hovedgaten er et problem det og selvom folk legger mer merke til et nytt operabygg der man kan gå på taket eller sitte ved vannkanten med beina i vann. Operabygg er sikkert fint det, for de som har råd med slikt. Det er et vakkert bygg, men jeg mener man burde fokusere på å bruke pengene på ting som er fordelaktige for alle... Og ikke bare noen. Nå skal det nevnes at jeg ikke hverken bor eller jobber i Oslo og jeg kjenner ingen der heller som jeg pleier å besøke så det er begrenset hvor ofte jeg er der, men dette er som sagt ting jeg legger merke til og som jeg tenker over hver gang jeg er i denne byen. Synes det er noe stygt å se omtrent uansett hvor enn du går. Og jeg er der som sagt skjelden. Noen andre som har tanker rundt dette? Noen som har tanker om hva som evnt. kunne gjøres for å få Oslo til å bli en finere by utsendemessig og deretter holde det slik? Mitt innlegg nr. 12.000 Gratulerer! Blir nok en stund til jeg har skrevet like mange innlegg. Hvor mange år har du skrevet? Har du skrevet stort sett hver dag? Eller hurr? Jeg selv registrerte meg for noen år siden, men har bare vært aktiv dette året... : - p Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Har du noen gang fulgte virkelig nøye med på alle detaljer der du befinner deg i Oslo? Virkelig sett etter? Har sett etter ja, særlig etter at du bragte det på banen. Men poenget står fortsatt, viktig for alle å få med seg at Glimti uttaler seg fryktelig bastant på tross av at han innrømmer følgende:" Nå skal det nevnes at jeg ikke hverken bor eller jobber i Oslo og jeg kjenner ingen der heller som jeg pleier å besøke så det er begrenset hvor ofte jeg er der, men dette er som sagt ting jeg legger merke til og som jeg tenker over hver gang jeg er i denne byen. Synes det er noe stygt å se omtrent uansett hvor enn du går. Og jeg er der som sagt skjelden." Jeg, som har vokst opp og bor i Oslo store deler av tiden er veldig uenig og alt ved det du skriver tyder på at du ikke er særlig kjent i Oslo. Å påstå i samme tråd at du kjenner byen godt, for så å si at du kun kommer på to pene steder i Oslo blir desverre å skyte seg i foten. Har som sagt ramset opp flere flotte steder. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2011 Har sett etter ja, særlig etter at du bragte det på banen. Godt at du har gjort et forsøk. Men poenget står fortsatt, viktig for alle å få med seg at Glimti uttaler seg fryktelig bastant på tross av at han innrømmer følgende:" Nå skal det nevnes at jeg ikke hverken bor eller jobber i Oslo og jeg kjenner ingen der heller som jeg pleier å besøke så det er begrenset hvor ofte jeg er der, men dette er som sagt ting jeg legger merke til og som jeg tenker over hver gang jeg er i denne byen. Synes det er noe stygt å se omtrent uansett hvor enn du går. Og jeg er der som sagt skjelden." Klarer du eller klarer du ikke å holde deg seriøs og diskutere saken istedefor å gå på bruker? Jeg, som har vokst opp og bor i Oslo store deler av tiden er veldig uenig og alt ved det du skriver tyder på at du ikke er særlig kjent i Oslo. Å påstå i samme tråd at du kjenner byen godt, for så å si at du kun kommer på to pene steder i Oslo blir desverre å skyte seg i foten. Har som sagt ramset opp flere flotte steder. Rettelse: Du ramser opp steder du selv synes er fine, men det er jo svært tydelig at du ikke krever mye... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Nå synes jeg du er vanskelig Glimti. Det er ikke userriøst å understreke at du er lite i Oslo og selv sier at du ikke kjenner noen du pleier å besøke. Det er tvertimot userriøst og litt komisk at du som kun har vært på besøk noen ganger skal fortelle andre som både bor og har vokst opp i Oslo hvordan byen egentlig er. Det tror jeg sier noe om selvinnsikt, og måten du avfeier at det finnes mer enn to fine steder i Oslo tyder på at dette er nok en Glimtidiskusjon, der du egentlig ikke er så interesert i andres meninger men heller vil messe om din egen. Hva er det som er galt med de stedene jeg har ramset opp forøvrig? Klarer du virkelig ikke å komme på flere enn to fine steder i byen? Har du ingen forståelse for at du da fremstår som du ikke har sett særlig mye, eventuelt at det kan virke som ditt bilde av Oslo ikke er så fullstendig i og med at du kun er på besøk en skjelden gang? 4 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Akkurat, nok en Glimtidiskusjon... Dette er faktisk ment som en seriøs tråd. Klarer du å diskutere temaet seriøst eller ikke? Nei, jeg kommer ikke på noe som helst fint med Oslo utenom det jeg har nevnt. Eller, har nå sett noen fine steder og strøk et godt stykke unna sentrum. Lenke til kommentar
BroWar Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg er vokst opp i Oslo, og kan dessverre ikke si at det er en fin by. Det er en trist og kjedelig hovedstad. Noe jeg synes absolutt mangler er lys! Da tenker jeg ikke på gatelys eller trafikklys, men lys på feks, bygninger, broer, tunneller osv.. La meg ta et eksempel: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7738511 Har også sett noen tunneller (utenfor Oslo) ha små lys med farger inni tunnellene. Dette tror jeg ville gjort Oslo til en mye mer livlig, og ikke fullt så kjedelig by. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Det der er et bra forslag ja. Men det trengs noe nytt og spennende over hele byen og ikke bare en detalje her og der. Lenke til kommentar
BroWar Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det der er et bra forslag ja. Men det trengs noe nytt og spennende over hele byen og ikke bare en detalje her og der. Helt enig, byen trenger noe annet også. Kom ikke på noe, men lys er jo hvertfall et skritt i riktig retning! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Hva synes du feks. om dette prosjektet som jeg viste til tideligere? Vil ha 33 etasjer på Filipstad Filipstad kan få byens høyeste bygning. Tomteeieren Oslo Havn foreslår et 130 meter høyt hotell i fjordbyen. http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article524983.ece Lenke til kommentar
Olum Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Oslo er byen jeg er født i. Byen jeg elsker å leve i og byen jeg vil dø i. Problemet med Oslo er en helt elendig byplanlegging og infrastruktur. Nye bygg i glass og stål spretter opp ved siden av verneverdige bygninger av stein. Det vi har sett nå de siste årene og som det blir mer og mer av, er en mer sammensatt og godt planlagt byplanlegging. Store deler av trafikkmaskinene skal under bakken, vi får etterhvert en ny t-banetunnel og Fjordbyen begynner å ta form. Innen 10-15 år vil Oslo ha en fantastisk kystlinje. Man kan gå fra Middelalderparken/Sørenga, gjennom Dronning Eufelias gate med Barcode-byggene, Operaen, Akershus Festning, Rådhusplassen, Aker Brygge, Tjuvholmen, Filipstad med det planlagte superhotellet, Frognerstranda/kilen og ut på Bygdøy. Alt dette som en eneste flere kilometer lang strandpromenade. Dette er noe jeg virkelig ser fram til. Ingenting gjør meg lykkeligere enn å se nye byggeprosjekter i verdens beste by. Området her jeg bor nå, Hasle, preges av en ekstrem utbygging. For å ta etter for befolkningsveksten, trenger Oslo ca. 5000 nye boliger i året. Vi er ikke engang i nærheten av dette tallet, men jeg ser gode tendenser. Overalt hvor det tidligere har vært industri, bygges det nå nye boliger. Sjekk bl.a. ut den helt nye bydelen på Ensjø hvor det tidligere var haugevis av bilbutikker og på Løren (trykk på Utforsk Løren på toppen av siden). Edit: Området rundt Oslo S kommer også til å bli mye finere om de nye høyhusplanene gjennomføres. Nordeas nye kompleks på rundt 100 meter som vil danne et høyshustriangel sammen med Oslo Plaza og Postgirobygget. Et 15 meter høyere Oslo Plaza med et nytt tilbygg ved siden av. Dette vil øke romkapasiteten med rundt 30%. Slik blir det mest sannsynlig seendes ut over Oslo S. De asymmetriske tvillingtårnene til nybygget Fjordporten. Edit2: Ta også en titt på denne linken. Litt mer om hvordan Oslo etterhvert kommer til å bli. Endret 11. august 2011 av Olum 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Spørsmålet er om det går slik du ønsker og ser fram til. Men er enig i at det så veldig fint ut med de nye byggningene utifra de bildene. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg håper virkelig det. Dessverre driver diverse institusjoner og stikker kjepper i hjulene for utbyggingene. Bl.a. Barcode-byggene ble skikkelig amputert fordi folk på Grønland og Enerhaugen ville mistet fjordutsikten om byggene hadde blitt så høye som opprinnelig planlagt. Jeg lurer om noen ved sine fulle fem bosetter seg i sentrum av en hovedstad og tror dem har krav på utsikt. Skal man ha utsikt kan man bo langs en av fjordene på Vestlandet. Også det nye Lambda-bygget som skal huse Munch-museet er det mange som er imot. I dag ligger Munch-museet på Tøyen rett ved Botanisk hage. Mange politikere ønsker å beholde det her fordi de ikke vil at Østkanten skal tømmes helt fort kulturinstitusjoner. Det blir helt feil måte å tenke på. Mange turister har sikkert fått med seg at Oslo er en såpass liten by at man kan ta beina fatt omtrent uansett hvor du vil hen. Den raskeste veien fra Sentrum og til Munch-museet er da gjennom Grønland og Tøyen. Er dette virkelig området vi vil at turistene skal se? Kan vi ikke heller sentralisere museene slik at det blir lettere for turister og slik at de slipper å se "ghettoene"? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Akkurat, nok en Glimtidiskusjon... Dette er faktisk ment som en seriøs tråd. Klarer du å diskutere temaet seriøst eller ikke? Nei, jeg kommer ikke på noe som helst fint med Oslo utenom det jeg har nevnt. Eller, har nå sett noen fine steder og strøk et godt stykke unna sentrum. Spørsmålene og poengene er ment serriøst ja. Du kan da umulig kjenne Oslo særlig godt om du kun kommer på to fine steder i hele byen? Du kan du forøvrig fortelle meg hva som var galt med de stedene jeg nevnte tidligere eller var svaret ditt kun en refleks? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Jeg svarer deg hvis du skal slutte med de sarkastiske kommentarene dine og holde deg seriøs heretter. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jeg vil bare si en ting: Oslo har som alle metropoler både fine og stygge steder. Enkelte er blendende vakre, andre direkte heslige. Av vakre ting kan Aker Brygge, Tjuvholmen, Bjørvika og Holmenkollen nevnes, mens de heslige er for eksempel blokkbebyggelsen i drabantbyene og forfalne bygårder på Grünerløkka. MEN... Oslo er helt unik i europeisk sammenheng. Det er en liten metropol. Byen oppfattes av mange som liten, ettersom bykjernen er veldig kompakt. Byen strekker seg helt fra Asker til Ski og Lørenskog, men der er villabebyggelse mer vanlig. Oslo er dermed stor, men oppfattes av mange som liten. Det blir ikke bedre av at kommunene står så sterkt i Norge. Oslo er full av parker og alleer. Av mange blir den sett på som eksotisk. For meg er Oslo verdens beste by. Mitt Oslo, mitt Oslo... 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Hvordan i all verden kan du kalle Oslo en stor by? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå