Hanske Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Ikke overdriv dem nå... Jeg synes ikke det er å overdrive dem heller. Nei, men det er unødvendig å ta det opp. Det eringen skam for lande, når alle storbyer, både større og mindre, har de samme problemene. Det er kanskje særnorsk i Norge, men dest er fordi ingen byer er i nærheten av å være så store. Nordmenn hvalfarter til Stockholm, København, Gøteborg, Dublin og flere andre byer. Ingen av disse byene har mindre problemer enn Oslo. Snarere tvert imot. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Hvorfor er det unødvendig å ta opp problemer? Med den holdningen forstår jeg ikke helt hvorfor du er på et diskusjonsforum. Hva annet er det vi gjør her enn å diskutere? Og det at andre byer har samme type problemer er ikke noe argument for å ikke gjøre noe med det i Oslo. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Hvorfor er det unødvendig å ta opp problemer? Med den holdningen forstår jeg ikke helt hvorfor du er på et diskusjonsforum. Hva annet er det vi gjør her enn å diskutere? Og det at andre byer har samme type problemer er ikke noe argument for å ikke gjøre noe med det i Oslo. Du har helt rett, og det hadde virkelig vært en pryd for landet hvis Oslo var den eneste storby i verden uten blind vold, voldtekt og ran. Jeg er helt enig. Men når diskusjonen går på om hvorvidt Oslo er en pryd for Norge eller ei, blir det feil å ta opp ting som ikke trekker ned, når vi sammenligner oss med andre byer i Europa. Hadde vi hatt to-tre byer på Oslos størrelse kunne vi sammenlignet oss med andre norske byer, men vi har dessverre ikke det. Derfor må vi se utover i Europa, på byer med omtrent samme folketall. Her er byer det er naturlig å sammenligne oss med: - Zürich - Valencia - Liverpool - Riga - Firenze - Palermo - Toulouse - Helsinki - København - Dublin - Stockholm - Glasgow - Leeds - Edinburgh Vi kan ikke sammenligne oss med Bergen, Trondheim og Stavanger. Det går ikke. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Det er det... Edit: Svar til Glimti om overdrivelse på forrige side. Endret 23. april 2011 av iChristian Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Dette med at Oslo er så "stygg og ekkel" kommer alltid fra folk som tilbringer lite tid her. Dette er typisk slike myter som spres av de politisk korrekte. De liker også å si at "de som har noe mot muslimer er de som aldri har møtt en muslim" etc.. Det motsatte er jo det som er virkeligheten! Det er jo vi som bor her og opplever problemene som har innsigelser på problemene! Årsaken er jo selvfølgelig at vi opplever dette som ubehagelig, og at ingen gjør en dritt med noenting, folk er livredde for å bli kalt rasister. Hvis jeg går fra Youngstorvet, oppover Torggata, videre opp til Løkka for å ta en pils en kveld, da passerer jeg antagelig 15~20 gatelangere, minimum, på veien opp der. Ingen gjør en dritt med dette her. Ingen. Jeg vil faktisk si at det er ganske normalt å bevege seg fra sentrum til et populært uteliv på Grünerløkka. Det er ikke en unormal aktivitet å gå den strekningen. Et par av byens mest trendy barer ligger faktisk på løkka. I perioden fra 1998 til i dag, 2011, har jeg bodd i Oslo. Byen har faktisk blitt merkbart værre i løpet av denne tiden. Før i tiden var det et par stykker som sto ved brua ved legevakta der og solgte litt hasj. Nå står det folk linet opp langs hele torggata, fra Carl Johan og hele veien bort til brua på Grünerløkka, på brua står det enda flere, og deretter avtar dette noe. Det er en jævla skam hele greia. At politiet ikke gjør noe er direkte patetisk og ynkelig. Vi har nå den mest tafatte justisministeren noensinne, og vi har den mest tafatte politimesteren Oslo noensinne har sett. Bring back Willy Haugli. Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 I perioden fra 1998 til i dag, 2011, har jeg bodd i Oslo. Byen har faktisk blitt merkbart værre i løpet av denne tiden. Før i tiden var det et par stykker som sto ved brua ved legevakta der og solgte litt hasj. Nå står det folk linet opp langs hele torggata, fra Carl Johan og hele veien bort til brua på Grünerløkka, på brua står det enda flere, og deretter avtar dette noe. Frekvensen av flerkulturre dealere langs trikkelinja har absolutt økt de siste ti årene. Det er helt tydelig at vi må legalisere. Hvor lenge skal kristenfolket, storformynderne og den naive politikerbanden klamre seg til et forbud som ikke gjør stort annet å blidgjøre moralistene? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 I perioden fra 1998 til i dag, 2011, har jeg bodd i Oslo. Byen har faktisk blitt merkbart værre i løpet av denne tiden. Før i tiden var det et par stykker som sto ved brua ved legevakta der og solgte litt hasj. Nå står det folk linet opp langs hele torggata, fra Carl Johan og hele veien bort til brua på Grünerløkka, på brua står det enda flere, og deretter avtar dette noe. Det er en jævla skam hele greia. At politiet ikke gjør noe er direkte patetisk og ynkelig. Vi har nå den mest tafatte justisministeren noensinne, og vi har den mest tafatte politimesteren Oslo noensinne har sett. Bring back Willy Haugli. Før i tiden var det egne barer som baserte seg på åpenlys narkohandel. På f.eks Torvalds satt det massevis av selgere og det var bare å gå inn der for å kjøpe. Nå har vel de fleste av de gamle brune stedene på løkka stengt og blitt erstattet med mer "trendy" steder der narkosalget er mer skjult. Selgerne har måttet flytte utenfor barene. Som vanlig når det gjelder narko forsvinner ingenting, det blir bare flyttet et annet sted. Sålenge det er folk som vil kjøpe, og dem er det mange av, vil selgerne stå et eller annet sted. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Dette er typisk slike myter som spres av de politisk korrekte. De liker også å si at "de som har noe mot muslimer er de som aldri har møtt en muslim" etc.. Det motsatte er jo det som er virkeligheten! Det er jo vi som bor her og opplever problemene som har innsigelser på problemene! Årsaken er jo selvfølgelig at vi opplever dette som ubehagelig, og at ingen gjør en dritt med noenting, folk er livredde for å bli kalt rasister. Hvis jeg går fra Youngstorvet, oppover Torggata, videre opp til Løkka for å ta en pils en kveld, da passerer jeg antagelig 15~20 gatelangere, minimum, på veien opp der. Ingen gjør en dritt med dette her. Ingen. Jeg vil faktisk si at det er ganske normalt å bevege seg fra sentrum til et populært uteliv på Grünerløkka. Det er ikke en unormal aktivitet å gå den strekningen. Et par av byens mest trendy barer ligger faktisk på løkka. I perioden fra 1998 til i dag, 2011, har jeg bodd i Oslo. Byen har faktisk blitt merkbart værre i løpet av denne tiden. Før i tiden var det et par stykker som sto ved brua ved legevakta der og solgte litt hasj. Nå står det folk linet opp langs hele torggata, fra Carl Johan og hele veien bort til brua på Grünerløkka, på brua står det enda flere, og deretter avtar dette noe. Det er en jævla skam hele greia. At politiet ikke gjør noe er direkte patetisk og ynkelig. Vi har nå den mest tafatte justisministeren noensinne, og vi har den mest tafatte politimesteren Oslo noensinne har sett. Bring back Willy Haugli. Det er slett ikke "sær-oslosk" at barnefamilier flytter ut av byen for å stifte bo. Ei heller at noen tilbyr deg narkotika i partyområdene. Sånn er det i alle byer. Det blir sånn at noen områder blir belastede, og her er det billig å bo. Disse områdene vil man ikke bo i, og flytter da ut av byen for å finne gode områder hvor det er billigere. For eksempel Asker, Oppegård eller lengre ut av bykjernen. Men ikke si at Oslo er stygg på grunn av det. Jeg har nevnt til tre-fire stykker at jeg var i Stockholm i januar. Alle bryter ut "å, herlig by", eller noe i den duren. Stockholm har områder som er verre enn vi noen gang har sett. Bagarmossen for eksempel. Har dere sett dokumentaren om Groruddals-rapperen Jesse Jones? Han var hos en svensk rap-kamerat, Ken Ring. Han bor i Bagarmossen, og viste ham "hoodet". Vennene hans bærer våpen, og små gateopptøyer skjer daglig. Men det de gjør i Sverige, som jeg skulle sett vi gjorde i Norge, er at de har hauger av sivile politibetjenter, som går kledd for en kveld på byen. De arresterer alle som tilbyr dem dop. I Norge er det lille som er av patruljerende politi uniformert. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Er dette Oslo om 100 år ? Hva om Oslo har 10 millioner innbyggere om hundre år? http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article558414.ece Verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hadde ikke hatt noe imot det. Men da har jo byen vokst til å bli ti ganger så stor som idag. Vanskelig å forestille seg det. Men for all del, høyden er det man skal bygge i. Det har vi allerede begynt med, og med nye Oslo S og Oslo Bussterminal, blir det mer enn bare Fjordbyen som blir forberedt på å bli en verdensmetropol. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Å bygge i høyden er absolutt løsningen ja! Forstår ikke hvorfor så mange er imot det. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Selv om vi er uenige på mange felt, er vi nok 100% enige der. Enig med deg, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bygge i høyden. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Argumentene folk har brukt imot har stort sett vært at det er dyrt, kaster skygge og tar utsikt. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Jepp. Men SV, som har vært en hard motstander, må jo nå legge vekk alle argumentene som går på estetikk, ettersom det beviselig er langt mer miljøvennlig med høyhus. På den måten kan jo "ja-til-skyskraper-siden" høste mer støtte. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Skjønner ikke helt hvorfor det skal ta hundre år å bygge det der. Om politikerne er enige i planene, burde det vel ikke ta mer enn 10-15 år. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Jepp. Men SV, som har vært en hard motstander, må jo nå legge vekk alle argumentene som går på estetikk, ettersom det beviselig er langt mer miljøvennlig med høyhus. På den måten kan jo "ja-til-skyskraper-siden" høste mer støtte. Godt sagt. Dessuten er det jo nettopp dette med at man slipper opp for plass om alt skal bygges i bredde. Skjønner ikke helt hvorfor det skal ta hundre år å bygge det der. Om politikerne er enige i planene, burde det vel ikke ta mer enn 10-15 år. Nå er det jo basert på befolkningsvekst og. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article558414.ece Flink arkitekturskole som bruker Sim City 4 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Hva er poenget ditt? Personelig mener jeg byggninger med forskjellige og varrierende former er langt mer interessange og spennende enn bare firkantede klosser. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Det er riktig som Glimti sier. Hvorfor bygge nå, når det vil stå tomt i 60 år? Dessuten er det ikke noe politisk vedtak, men en skoleoppgave av arkitektstudenter. Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hvorfor kan ikke Oslo og Nordmenn ta lærdom fra andre byer, som har vært gjennom samme type problemer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå